Media and disabilities: an interdisciplinar approach

Authors

  • Melina de la Barrera Ayres Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Adriano Henrique Nuernberg Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC
  • Carmen Silvia Rial Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2016v13n3p61

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1807-1384.2016v13n3p61

In this article we will reflect on the approach of the acquired physical disability proposed by the soap opera Viver a Vida (written by Manoel Carlos, produced and broadcast by Rede Globo in 2009 and 2010) and by the blog Sonhos de Luciana (REDE GLOBO, 2010). We will analyze the blog scene where Luciana, protagonist of this issue, goes for the first time to the beach after acquiring a disability. Starting from an interdisciplinary perspective, we establish a dialogue between three areas of knowledge. Social Communication (mainly Cultural Studies) supports the perspective from which we understand the media. Anthropology is the area that contributes to the look and methodology, the screen ethnography. And, finally, Disability Studies, that provide the theoretical basis for the analysis of disability.

Author Biographies

Melina de la Barrera Ayres, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutora em Ciências Humanas pelo Programa Interdisciplinar em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina com bolsa CAPES para a realização da pesquisa.

Adriano Henrique Nuernberg, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutor em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professor Associado do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua em projetos de pesquisa e extensão na área de Psicologia Escolar e Educacional e Estudos sobre Deficiência, orienta pesquisas e supervisiona estágios nestas áreas na graduação e pós-graduação. Coordena o Núcleo de Estudos sobre Deficiência e o grupo de pesquisa Psicologia e Processos Educacionais, vinculado ao Laboratório de Psicologia Escolar e Educacional na Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil. 

Carmen Silvia Rial, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutora em Antropologie et Sociologie pela Université de Paris V. Professora Titular do Departamento de Antropologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social e no Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas, os quais coordenou. Professora em diversas universidades entre as quais a UFRGS, a UNB, a Universidad de La República e a Universidade de Lisboa. Pesquisadora visitante na Universidad de Cádiz, na Universidad Complutense de Madrid, Visiting Scholar na Berkeley University. Pós-doutorados na EHESS, na Universite de Toulouse, e no LAS do College de France. 

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Published

2016-09-01

Issue

Section

Artigos - Condição Humana e Saúde na Modernidade