The recognition of culture in latin american Physical Education: a reading from educational documents
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55644Abstract
The text was structured by the recognition of the thematization of culture in physical education from the reading of educational documents guiding the said area in Latin American countries. To this end, eight countries that integrate Latin America - Argentina, Bolivia, Chile, Colombia, Cuba, Mexico, Uruguay and Venezuela - have been selected, as well as the respective documents that guide the education and physical education of these countries in order to problematize how culture emerges in these different social contexts. From the reading, it was possible to verify that the culture is not one of the main subjects addressed in the documents, although it is present in the discussion that involves the area under different prisms. In short, most documents thematize the culture from perspectives in which the emphasis is on the dialogue with the area of human and social sciences, which points to the movement of the area in search of new problems that are attentive to the appreciation of human movement in physical education classes through the recognition of the cultural particularities of each country.
References
ARGENTINA. Ley de Educación Nacional nº 26026, de 14 de dezembro de 2006. Lei de Educación Nacional. Buenos Aires, 2006. Disponível em: http://www.me.gov.ar/doc_pdf/ley_de_educ_nac.pdf. Acesso em: abril/2017
ARGENTINA. Anexo Resolución CFE Nº285/16, de 12 de fevereiro de 2016. Plan Estratégico Nacional 2016-2021. Buenos Aires, 2016. Disponível em: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/plan_estrategico_y_matriz_v9.pdf. Acesso em: abril/2017.
BARRIO, Ángelo Baldomero Espina. Manual de antropologia cultural. Recife: Massangana, 2005.
BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
BOLÍVIA. Lei nº 1565, de 7 de julho de 1994. Ley de la Reforma Educativa. La Paz, 1994. Disponível em: http://www.oei.es/historico/quipu/bolivia/Ley_Reforma_Educativa_1565.pdf. Acesso em: abril/2017.
BOLÍVIA. Educación Secundaria Comunitaria Productiva: Programa de Estudio. La Paz, 2014. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0B3K1Vlq_fX0dOHFUTXJmVVl3c0k/view/https://drive.google.com/file/d/0B3K1Vlq_fX0dWWh6TVdIeFhKSzA/view. Acesso em: abril/2017.
BOLÍVIA. Ley 070, de 20 de dezembro de 2010. Ley de la Educación Nº 070 “Avelino Siñani - Elizardo Pérez”. La Paz, 2010. Disponível em: www.oei.es/historico/quipu/bolivia/Leydla%20.pdf. Acesso em: abril/2017.
CHILE. Decreto nº 433, de 19 de dezembro 2012. Establece Bases Curriculares para la educación básica en asignaturas que indica. Santiago, 2012. Disponível em: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1047359. Acesso em: abril/2017.
CHILE. Decreto Supremo de Educación Nº 433. Bases Curriculares para la Educación Básica. Santiago, 2013. Disponível em: https://educrea.cl/bases-curriculares-educacion-basica-ano-2013/. Acesso em: abril/2017.
COLÔMBIA. Plan Nacional de Desarollo de la Educación Física. Bogotá, 2002. Disponível em: http://docencia.udea.edu.co/edufisica/guiacurricular/PLANNALEDUFISICA.pdf. Acesso em: abril/2017.
CUBA. Ley nº 936, de 1961. Creación del Instituto Nacional de Deportes, Educación Física y Recreación. Havana, 1961. Disponível em: http://ibdd.com.br/norma-ley-no-936-de-creacion-del-instituto-nacional-de-deportes-educacion-fisica-y-recreacion/. Acesso em: abril/2017.
CUCHE, Denys. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 1999.
DENNING, Michael. A cultura na era dos três mundos. São Paulo: Francis, 2005.
EAGLETON, Terry. A ideia de cultura. 2. ed. São Paulo: Unesp, 2003.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
HALL, Stuart. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 15-46, jul-dez 1997.
HELL, Victor. A ideia de cultura. São Paulo: Martins fonte, 1989.
JEAGER, Werner Wilhelm. Paidéia: a formação do homem grego. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
MÉXICO. Ley General de Cultura Física y Deporte. Ciudad de Mexico, 2014. Disponível em: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/128288/Ley_Gral_de_CF_y_Deporte.pdf 2014. Acesso em: abril/2017.
MÉXICO. Plan de Estudios: Educación Básica. Ciudad de Mexico, 2011. Disponível em: http://comisioniberoamericana.org/gallery/planestudios11.pdf. Acesso em: abril/2017.
TYLOR, Edward Burnett. Primitive culture: researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom. 6ª. ed. London.: [s.n.], 1920.
URUGUAI. Ley nº 18.437, de 17 de janeiro de 2009. Lei General de Educación. Montevidéu, 2009. Disponível em: http://www2.ohchr.org/english/bodies/cat/docs/AnexoXIV_Ley18437.pdf. Acesso em: abril/2017.
URUGUAI. Educación Física y Recreación. Montevidéu, 2006. Disponível em: https://www.ces.edu.uy/ces/images/stories/reformulacion06primerocb/edfisica1cb.pdf. Acesso em: abril/2017.
VENEZUELA. Gaceta Oficial N° 39.741, de 23 de agosto de 2011. Ley Orgánica de Deporte, Actividad Física y Educación Física. Caracas, 2011. Disponível em: http://www.educapais.org.ve/educapais/wp-content/uploads/Ley-Organica-de-Deporte-y-Educacion-Fisica.pdf. Acesso em: abril/2017.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. Petrópolis: Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).