40 years of the National Symposium on Physical Education: revisiting a space to produce knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89831

Keywords:

Physical education, State of art, Knowledge production, Epistelology

Abstract

The text aimed to rescue the memories of the National Symposium of Physical Education from the works presented at the event. A documentary analysis of the annals of the editions from 1980 to 2021 was carried out, based on: a) analysis of titles, keywords, and abstracts; b) analysis of the work in its entirety, verifying the content approach and final categorization from the established thematic areas of knowledge (TAK). Each abstract was analyzed by two researchers adopting eligibility criteria. The mapping of the TAK was based on themes delimited in the thematic groups of the Brazilian College of Sports Sciences. Thus, six TAK were listed: Motor activity, Health, and performance; School; Curriculum and teacher training; Leisure and public policies; Memory, sport, and culture; Inclusion and Disability. The ESEF-UFPel has reached a differentiated level in undergraduate and graduate education and the plurality of teacher training has significantly contributed to being a reference on the national scene.

Author Biographies

Mariângela da Rosa Afonso, UFPEL

Doutora em Educação

Universidade Federal de Pelotas, Escola Superior de Educação Física, Pelotas, Brasil

José Antonio Bicca Ribeiro, IFRS

Doutor em Educação Física

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Rio Grande, Brasil

Roberta Santos Azambuja dos Santos, IFSul

Doutora em Educação Física

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IF-Sul), Bagé, Brasil

Deborah Kazimoto Alves, UFSC

Graduada em Educação Física (Licenciatura). Mestranda em Educação Física

Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Brasil

Fernanda Woziak Tavares, UFPel

Graduada em Educação Física (Licenciatura)

Universidade Federal de Pelotas, Escola Superior de Educação Física, Pelotas, Brasil

References

AFONSO, Mariângela da Rosa. Articulação do Conhecimento Graduação/Pós-Graduação: um estudo de caso da UFRGS. Tese (Doutorado em Educação). Universidade

Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

AFONSO, Mariângela da Rosa et al. Avaliação da Pós-Graduação: Possíveis mediações entre tensão e produção de conhecimento. In: LEITE, D.; FERNANDES, C. B (Orgs.). Qualidade da Educação Superior: Avaliação e implicações para o futuro da Universidade. EDIPUCRS: Porto Alegre, 2012.

ANDRADE FILHO, Nelson Figueiredo de. Formação profissional em Educação Física brasileira: uma súmula da discussão dos anos de 1996 a 2000. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 22, n. 3, p. 23-37, mai. 2001. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/381/325 Acesso em: 12 jan. 2022

AZEVEDO, Ângela Celeste Barreto de; MALINA, André. Memória do currículo de formação profissional em Educação Física no Brasil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 2, p. 129-142, jan. 2004. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/231 Acesso em: 12 jan. 2022.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BORBA, Fábio Seixas de. A década de outro no futebol de salão pelotense. Orientador: Mariângela da Rosa Afonso. 2017. 63f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

BRACHT, Valter. 30 anos do CBCE: os desafios para uma associação científica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 30, n. 3, p. 31-44, mai. 2009. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/536/372 Acesso em: 12 jan. 2022.

CASTELLANI-FILHO, Lino. Educação Física no Brasil: A história que não se conta. Campinas: Papirus, 1991.

CORREIA, Jones Mendes. Vínculos Clubísticos e lógicas do jogo: Um estudo sobre a emergência e o processo de (des)elitização do futebol na cidade de Rio Grande-RS (1900-1916). Orientador: Luiz Carlos Rigo. 2014. 84f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2022.

GOELLNER, Silvana Vilodre. Informação e documentação em Esporte, Educação Física e Lazer: O papel pedagógico do Centro de Memória do Esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 1, p. 199-207, set. 2003. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/185/192

LEITE, Denise et al. Avaliação de redes de pesquisa e colaboração. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 1, p. 291-312, mar. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/tvqZPTRfdvFZBmGrsn7HKhz/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2022.

LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos; LEITE, Denise. Políticas de avaliação e inovação da Educação Superior: influências na produção do conhecimento. In: LEITE, Denise; FERNANDES, Cleoni Barboza (Orgs.). Qualidade da Educação Superior: Avaliação e implicações para o futuro da Universidade. EDIPUCRS: Porto Alegre, 2012.

MANOEL, Edilson de Jesus; CARVALHO, Yara Maria. Pós-graduação na Educação Física brasileira: a atração (fatal) para a biodinâmica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 2, p. 389-406, ago. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/PwmGj5kXrVpdj6YgnRpptgt/?lang=pt Acesso em: 12 jan. 2022.

MANOEL, Edilson de Jesus; TANI, Go. Preparação profissional em Educação Física e Esporte: Passado, presente e desafios para o futuro. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 13, p13-19, dez. 1999. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rpef/article/view/139861/135116 Acesso em: 12 jan. 2022.

MORALES, Cíntia Engelkes. Grupo de Dança do Colégio Municipal Pelotense: por trás das cortinas, um apanhado histórico. Orientador: Mariângela da Rosa Afonso. 2019. 71f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

NASCIMENTO, Diego Ebling do. Macho, bailarino e homossexual: Um olhar sobre as trajetórias de vida de professores dançantes. Orientador: Mariângela da Rosa Afonso. 2013. 150f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.

NEVES, Clarissa Baeta; MORCHE, Bruno; ANHAIA, Bruna Cruz de. Educação superior no Brasil: acesso, equidade e políticas de inclusão social. Controversias y Concurrências

Latino-americanas, ano 3, n. 4, p. 123-140, ago. 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5886/588665407007.pdf Acesso em: 12 jan. 2022.

PEREIRA, Ênio Araújo. Memórias, olhares e aventuras: A experiência do excursionismo na formação em Educação Física. Orientador: Luiz Carlos Rigo. 2009. 120f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2009.

QUADROS, Helder; AFONSO, Mariângela da Rosa; RIBEIRO, José Antonio Bicca. O Cenário da Pós-Graduação em Educação Física: Contextos e possibilidades na região sul do Brasil. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Pelotas, v. 18, n. 5, p. 576-584, set. 2013. Disponível em: https://rbafs.org.br/RBAFS/article/view/2920 Acesso em: 12 jan. 2022.

REZER, Ricardo. O CBCE como “solo comum” para diálogos necessários ao campo da Educação Física: quatro apontamentos introdutórios. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 32, n. 1, p. 35-72, set. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/fZZf858xMBxybcFGTnJ3cxw/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 jan. 2022.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Diálogos Educacionais, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37–50, set./dez. 2006. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176/22872. Acesso em: 12 jan. 2022.

SANTOS, Roberta Santos Azambuja dos; AFONSO, Mariângela da Rosa. Conexões em redes de conhecimento: os desafios face à produtividade científica. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 8, n. 54, p. 290-306, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4758 Acesso em 12 jan. 2022.

SOUZA-NETO, Samuel de et al. A formação do profissional de Educação Física no Brasil: uma história sob a perspectiva da legislação federal no século XX. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 25, n. 2, p. 113-128, jan. 2004. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/230/232 Acesso em 12 jan. 2022.

TEIXEIRA, Cárin Gomes. Mapeamento dos trabalhos de conclusão de curso de licenciatura em Educação Física na UFPel. Orientador: Mariângela da Rosa Afonso. 2019. 60f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2019.

THEIL, Larissa Zanetti. Memórias em movimento: Um estudo sobre o Grupo universitário de dança da ESEF/UFPEL (GRUD). Orientador: Mariângela da Rosa Afonso. 2016. 113f. Dissertação (Mestrado) – Mestrado em Educação Física, Escola Superior de Educação Física, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.

Published

2022-07-01

How to Cite

Afonso, M. da R., Bicca Ribeiro, J. A., Azambuja dos Santos, R. S., Kazimoto Alves, D., & Woziak Tavares, F. . (2022). 40 years of the National Symposium on Physical Education: revisiting a space to produce knowledge. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89831

Issue

Section

Seção Temática

Most read articles by the same author(s)