Migration, work and schooling of young people in different school paths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67115

Abstract

The aim of this paper is to analyze the relationship between migration, work and schooling of young people in different school paths. Among young migrants, we observed an irregular and interrupted school life, given the difficulty of reconciling study and work, the changes in the middle of the school period, the rotation of schools, the difficulties of adaptation, among others. The research supporting the analyzes is being developed in the city of Florianópolis, state of Santa Catarina, a place that has received a large flow of migrants. The methodological strategy was integrated by qualitative and quantitative data generation techniques, such as questionnaires, focus groups and document analysis in three research spaces, in which we approach the relationship of young migrants with work and school: Regular high school - research with students attending daytime and night time high school; Federal University of Santa Catarina - research with temporary construction workers, who have low education and interrupted their studies; Youth and Adult Education Centers - research with students seeking to resume the schooling process. In summary, the migration of the working class is an intrinsic phenomenon to the processes of expropriation and exploitation of modern society that the school career of young migrants is determined by work and is characterized by the permanent tension between expulsion and integration.

Author Biographies

Célia Regina Vendramini, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora no Departamento de Estudos Especializados em Educação do Centro de Ciências da Educação. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Trabalho, Educação e Política. Temas de pesquisa: migração e escolarização, movimentos sociais e educação, luta de classes.

Claudia Janet Cataño Hoyos, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC

Janaina Gulart Oliveira de Queiroz, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Larissa Livramento Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

References

BATISTA, Natalia F.; CACCIAMALI, Maria C. Migração familiar, trabalho infantil e ciclo intergeracional da probreza no estado de São Paulo. Nova Economia, Belo Horizonte, v. 22, n. 3, p.1-9, 2012.

FERNANDES, Florestan. Educação e Sociedade no Brasil. São Paulo: Dominus/Edusp, 1966.

FERRARO, Alceu R. Diagnóstico da escolarização no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 12, set./out./nov 1999.

FONTES, Virgínia. Formação dos Trabalhadores e luta de classes. Trabalho Necessário, n. 25/2016, Ano 14.

FORACCHI, Marialice. A juventude na sociedade moderna. São Paulo: Pioneira, 1977.

FROCHTENGARTEN, Fernando. Caminhando sobre fronteiras: o papel da educação na vida de adultos migrantes. São Paulo: Summus, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo demográfico 2010: Características da população e dos domicílios. Resultados do universo. Rio de Janeiro: IBGE, 2011.

KUENZER, Acácia Z. Pedagogia do Trabalho na acumulação flexível: os processos de inclusão excludente. Boletim técnico do SENAC, Rio de Janeiro, 2005, vol. 31, no 1, p. 32-38.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. Trad. de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2001.

LUCIANO, C. A. Entre o “cá e o lá”: Educação e trabalho na vida dos jovens migrantes do Alto Jequitinhonha, MG. Belo Horizonte, Dissertação (Programa de Pós- graduação em Educação) - UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS, 2013.

MARX, Karl. A chamada acumulação primitiva. In: O Capital. 22.ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2008. Livro 1, Vol. 2, cap. XXIV.

MARX, Karl. A lei geral da acumulação capitalista. In: O Capital. 22.ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2008a. Livro 1, Vol. 2, cap. XXIII.

MENEZES, Marilda A. Migrantes temporários em usinas de cana de açúcar: trabalho, família e relações com a localidade de origem. XIII WORLD CONGRESS OF RURAL SOCIOLOGY, Anais. Lisboa, Portugal, 2012.

MESQUITA, Shirley P.; RAMALHO, Hilton M. B. Migração e trabalho infantil no Brasil urbano. In: TEIXEIRA, Paulo E.; BRAGA, Antonio M.C.; BAENINGER, Rosana. (Orgs). Migrações: implicações passadas, presentes e futuras. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

OLIVEIRA, Francisco. A produção dos homens: notas sobre a reprodução da população sob o capital. Estudos Cebrap. São Paulo, n. 16, p. 5-25, 1976.

RIBEIRO, Vitor Hugo. Os cassacos migrantes de Tamboara - PR: reflexos da modernização conservadora. Geografar - Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFPR, v. 11, p. 17-40, 2016.

RODRIGUES, Adriana M. M. Migração temporária e suas implicações na educação: O caso de Santa Margarida – Bela Vista do Paraíso (PR). Londrina, Dissertação (Mestrado em Geografia, Meio Ambiente e Desenvolvimento) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE LONDRINA, 2009.

RUMMERT, Sonia M.; ALGEBAILE, Eveline; VENTURA, Jaqueline. Educação e formação humana no cenário de integração subalterna no capital-imperialismo. In: SILVA, M.M.; EVANGELISTA, Olinda; QUARTIERO, Elisa M. (Orgs.). Jovens, trabalho e educação: a conexão subalterna de formação para o capital. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

SANTANA, Edinalva. Entre o trabalho e a escola: estudo com adolescentes que estudam e trabalham, filhos de trabalhadores rurais migrantes, residentes no município de Guariba/ São Paulo. Ribeirão Preto. 220 p Dissertação (Faculdade de Filosofia, Ciências e letras de Ribeirão Preto) - UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO, 2015.

SASSEN, Saskya. Expulsões: brutalidade e complexidade na economia global. Trad. de Angélica Freitas. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2016.

SILVA, Marcelo Saturnino. Trabalhadores-migrantes nos canaviais paulistas: sociabilidade, trabalho e formas de resistência. PB, Tese (Programa de Pós-graduação de Ciências Sociais) - UNIVERSIDADE FEDERAL DE CAMPINA GRANDE, 2011.

SILVA, Maria Aparecida M. Destinos e trajetórias de camponeses migrantes. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS POPULACIONAIS. Anais. ABEP, 1992. v. 3. p.161-77.

SUCHODOLSKI, Bogdan. Teoria marxista da educação. Trad. de Maria Carlota Melo. Lisboa: Editorial Estampa, 1976. V.1.

THOMPSON, Edward P. A formação da classe operária inglesa. Trad de Denise Bottmann. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

Published

2020-12-31

How to Cite

Vendramini, C. R., Cataño Hoyos, C. J., Queiroz, J. G. O. de ., & Pereira, L. L. (2020). Migration, work and schooling of young people in different school paths. Perspectiva, 38(4), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67115

Issue

Section

Dossiê Migração e Educação

Most read articles by the same author(s)