Interfaces between education and communication: points of intersection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71053

Abstract

This study addresses the interfaces between education and communication, taking both fields as spaces under construction, of interdisciplinary character, potential locus of meaning production and the intersection of knowledge. Situated in a multicultural society, enhanced by the technological apparatus, the education-communication interface gives rise to different ways of seeing, feeling, hearing, participating, fostering communicative plots that broaden the spaces and times of learning. The bibliographic study is anchored by authors such as Bakhtin (2009; 2011), Paulo Freire (1977) and Martín-Barbero (2014), among others. In its development, it brings together the purpose of problematizing possible scenarios in which the education-communication interface is realized, namely: Literacy for Media, Educommunication, Media in Education and Radio at School. The results point to the centrality of the media in people's lives, together with the school and other socialization agents, in the process of constitution of consciousness. It is concluded that in the modes of production and appropriation of media messages, there are also educational processes, although distinct in nature from school modes. It is about recognizing the media and the school as mediation spaces between information consumers and knowledge producers, where subjects produce meanings, give intelligibility to themselves and to the cultural universe in which they are immersed.

 

Author Biographies

Ricardo Cocco, Universidade Federal de Santa Maria Campus Frederico Westphalen

Doutor em Educação pela Universidade de Passo Fundo - RS com Doutorado Sanduíche na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Portalegre - Portugal (2019). Mestre em Filosofia pela UNISINOS (2007). Licenciado em Filosofia pela FAFIMC-RS (1999). Tecnico em Assuntos Educacionais na Universidade de Santa Maria Campus Frederico Westphalen.

Flávia Eloisa Caimi, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande (2006). Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo (1999). Graduada em História pela Universidade de Passo Fundo (1986). Professora Titular Do PPGEdu da Universidade de Passo Fundo.

References

BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação & Educação: do mundo editado à construção do mundo. Comunicação & Informação, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 176- 187, 1999. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/ci/article/view/22853. Acesso em: 18/05/2014.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da Linguagem; Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13 ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.

BÉVORT, Eveline; BELLONI, Maria Luiza. Mídia-Educação: conceitos, história e perspectivas. In.: Educação e sociedade, Campinas, vol. 30, n. 109, p. 1081-1102, set./dez. 2009. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 25 jul. 2017.

BOURDIEU, Pierre; CHAMBOREDON, Jean-Claude; PASSERON, Jean-Claude. A profissão de sociólogo. Petrópolis: Vozes, 1999.

BRANDÃO, Zaia. Pesquisa em Educação: conversas com pós-graduandos. São Paulo: Loyola, 2002.

CAIMI, Flávia Eloisa. A crise da escola e o 'mal-estar' docente. In.: História: debates e tendências, Passo Fundo, RS, v.4, n.1 , Jul. 2003.

CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimento, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área do saber. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 31, p.7-18, 2006. Trimestral.

CONSANI, Marciel. Como usar o rádio na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2015.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

GERALDI, João Wanderley. Ancoragens: estudos bakhtinianos. 2. ed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.

GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, Paula Cristina. Educação para os media nas sociedades multimidiáticas. CIES e-Working Paper, nº 108/2011. Publicação do CIES do Instituto Universitário de Lisboa. Disponível em: http://cies.iscte-iul.pt/destaques/documents/CIES-WP108_Lopes.pdf.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Desafios culturais: da comunicação à educação. In.: Revista Comunicação & Educação, 18 (2000), 51-61. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920/39642. Acesso em: 25 ago. 2017.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. A Comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2014.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MORAES, Denise Rosana da Silva. O programa mídias na educação e na formação de professores/as: limites e possibilidades. 2013. 222 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2013. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/SITE PPE 2010/teses/2013 - Denise.pdf. Acesso em: 03 out. 2017.

NASCIMENTO, Antônio Dias. Educação e Comunicação: diálogos contemporâneos e novos espaços de reflexão. In.: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M.(Eds.), Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas. Salvador: EDUFBA, 2009.

NEWCOMB, Horace. Sobre aspectos dialógicos da comunicação de massa. In.: RIBEIRO, Ana Paula Goulart e SACRAMENTO, Igor (Org.). Mikhail Bakhtin: linguagem, cultura e mídia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

OLIVEIRA, Fábio Sagula de. A (oni)presença das mídias em nosso cotidiano. In.: SOUZA, Fábio Marques de e GAMA, Angela Patricia Felipe (Orgs.). Mídia, linguagem e ensino – Diálogos interdisciplinares. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012.

PEREIRA FILHO, Sebastião Faustino. Por uma pedagogia do oprimido midiático: Meios de Comunicação e suas Intervenções na Escola. 2010. 158 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. Disponível em: http://repositorio.ufrn.br:8080/jspui/handle/123456789/18320. Acesso em: 10 dez. 2017.

PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Comunicação comunitária e Educação para a cidadania. Comunicação & Informação, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 205-228, 1999. Disponível em: http://www.revistas.ufg.br/index.php/ci/article/view/22855/13596. Acesso em: 18/05/2014.

SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2015.

SOARES, Ismar de Oliveira. Caminos de la educomunicación: utopías, confrontaciones, reconocimientos. In.: Nómadas. NO. 30. Abril 2009. Universidad Central, Colombia. Disponível em http://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_30/30_14D_Caminosdelaeducomunicacion.pdf. Acesso em: 15 set. 2017.

SOARES, Ismar de Oliveira. Mas, afinal, o que é educomunicação? Núcleo de Comunicação e Educação da ECA-USP. São Paulo: NCE, [s./d.]. Disponível em: www.usp.br/nce/aeducomunciacao/saibamais/textos/.

TRILLA, Jaume; GHANEM, Elie. Educação formal e informal: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2008.

Published

2021-03-17

How to Cite

Cocco, R., & Caimi, F. E. (2021). Interfaces between education and communication: points of intersection. Perspectiva, 39(1), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71053