Women Editors as Spectators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n387554

Keywords:

Editing, Women editors, Women in film, Found footage

Abstract

The paper conducts a bibliographical survey on the history of women editors since the establishment of the film industry, across a range of different national contexts, seeking a closer look at certain aspects of editing that are often referred to as “feminine” - especially the idea of it being a merely manual job, and of the editing room as being separate from the public sphere. By approximating the trajectory of women editors to that of women in found footage cinema, we propose to consider the editing room as an appropriate space for the practice of a critical spectatorship, in which the capacity of pausing, repeating, replaying, makes it possible to burst representation in hegemonic audiovisual productions, and develop a critical view of the gender representations at play at our audiovisual culture.

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Author Biography

Clara Bastos Marcondes Machado, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo. Mestre no mesmo programa com a dissertação "A ressignificação no cinema de found footage feito por mulheres" e bacharel em Audiovisual pela mesma instituição, com ênfase em montagem e direção cinematográfica. Diretora e co-roteirista dos curtas-metragens Diva (2016), premiado como Melhor Filme no 6º Festival de Cinema Universitário de Alagoas, e Tempo (2014). Atua como montadora em curtas-metragens, documentários e series de televisão, entre outros. Desde 2018, integra o grupo de pesquisa Mirada - Estudos de Gênero e Audiovisual (ECA-USP).

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Published

2023-12-14

How to Cite

Bastos Marcondes Machado, C. (2023). Women Editors as Spectators. Revista Estudos Feministas, 31(3). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n387554

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