Análise da produção científica e de escalas de mensuração do desempenho de internacionalização da universidade
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2022.e86428Palabras clave:
Internacionalização universitária, Desempenho de internacionalização da universidade, Produção científica, Instrumentos de mensuraçãoResumen
A internacionalização universitária é um fenômeno multidimensional e, para mensurá-lo, diferentes medidas, quantitativas e qualitativas, são necessárias. Este artigo desenvolve análise das publicações sobre o construto ‘desempenho de internacionalização da universidade’. O objetivo é conhecer e analisar a produção cientítica e as escalas de mensuração do desempenho da internacionalização de universidades. Para tanto, foram realizadas buscas nas bases de dados SciELO, Scopus e Web of Science, bem como no Google Acadêmico, sem delimitação temporal. Ao final, foram analisados sete trabalhos que indicavam aderência ao construto. Verificou-se que os intrumentos mais comuns para medir o construto desempenho de internacionalização das universidades são os indexes, seguidos dos frameworks. Foram identificadas duas tentativas de construção de escalas por meio de indexes formativos – Internationalization Index of Higher Education in Turkey e Community College Internationalization Index. Contudo, não foi identificada uma escala de mensuração do desempenho de internacionalização das universidades consolidada na literatura da área.
Citas
AYOUBI, R. M.; MASSOUD, H. K. The strategy of internationalization in universities: A quantitative evaluation of the intent and implementation in UK universities. International Journal of Educational Management, v. 21, p. 329-349, 2007.
BARBOSA, M. L. O.; NEVES, C. E. B. Internacionalização da educação superior: instituições e diplomacia do conhecimento. Sociologias, Porto Alegre, ano 22, n. 54, p. 22-44, 2020.
BAS, M. C.; BOQUERA, M.; CAROT, J. M. Measuring internationalization performance of higher education institutions through composite indicators. INTED2017 Conference, Valencia, Spain, p., 3149-3156, 2017.
BENNETT, R.; KANE, S. Internationalization of U.K. University Business Schools: A Survey of Current Practice. Journal of Studies in International Education, v. 15, n. 4, p. 351–373, 2011.
BEERKENS, E. et al. Indicator projects on internationalisation: approaches, methods
and findings. A report in the context of the European project “Indicators for Mapping & Profiling Internationalisation” (IMPI), 2010.
BRANDENBURG, U.; FEDERKEIL, G. How to measure internationality and internationalization of higher education institutions! Indicators and key figures. Gütersloh, Germany: Centre for Higher Education Development, 2007.
CHEN, C.-G. et al. The establishment of indicator system for the evaluation of internationalisation of research universities in China. Peking University Education Review, v. 7, p. 116-135, 2009.
CHIN, J. M.-C.; CHING, G. S. Trends and indicators of Taiwan’s higher education
internationalization. The Asia-Pacific Education Researcher, v. 18, p. 185-203, 2009.
COPELAND, J. M.; MCCRINK, C. L., STARRATT, G. Development of the Community College Internationalization Index. Journal of Studies in International Education, v. 21, n. 4, p. 349–374, 2017.
DAAD. German Academic Exchange Service. Internationalität an deutschen Hochschulen - Konzepte und Erhebung von Profildaten. [Internationality at German universities – Design and collection of profile data] Germany: Author. 2010.
DEVELLIS, R. F. Scale development: theory and application (3rd ed.).
Beverly Hills: Sage, 2012.
ELKIN, G.; FARNSWORTH, J.; TEMPLER, A. (2008). Strategy and the internationalization of universities. International Journal of Educational Management, v. 22, p. 239-250, 2008.
FORSBERG, N.; TAUR, J.; CHESBROUGH, H. Internationalization of the animal science undergraduate curriculum: A survey of its current status, barriers to its implementation and its value. Journal of Animal Science, v. 81, p. 1088-1094, 2003.
FURUSHIRO, N. Developing evaluation criteria to assess the internationalization of universities (Final Report Grant-in-Aid for Scientific Research). Osaka, Japan: Osaka University, 2006.
GAO, Y. Toward a Set of Internationally Applicable Indicators for Measuring University Internationalization Performance. Journal of Studies in International Education, v. 19, n. 2, p. 182–200, 2015.
GAO, Y. A set of indicators for measuring and comparing university internationalisation performance across national boundaries. Higher Education, v. 76, n. 2, p. 317-336, 2018.
GREEN, M. F. Measuring internationalization at research universities. Washington, DC: American Council on Education, 2005.
GREEN, M. F. Measuring and Assessing Internationalization. NAFSA: Association of International Educators, 2012.
HORN, A. S., HENDEL, D. D., & FRY, G. W. Ranking the international dimension of top research universities in the United States. Journal of Studies in International Education, 2007, v 11, p. 330-358.
KIREÇCI, M. A. et al. The Internationalization of Higher Education in Turkey: Creating an Index. Education and Science, 2016, Early Release, p. 1-28.
KNIGHT, J.; DE WIT, H. Quality and internationalisation of higher education. Paris,
France: Organisation for Economic Co-Operation and Development, 1999.
KNIGHT, J. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, v. 8, n. 5, p. 5–31, 2004.
KNIGHT, J; DE WIT, H. Internationalization of higher education: Where have we come from and where are we going? In: PROCTOR, D; RUMBLEY, L. (eds.). The future agenda for internationalization in higher education: next generation perspectives into research, policy, and practice. London: Routledge, 2018.
KRAUSE, K.-L.; COATES, H.; JAMES, R. Monitoring the internationalisation of higher education: Are there useful quantitative performance indicators? International Perspectives on Higher Education Research, 2005, v. 3, p. 233-253.
LEAL, F. G.; STALLIVIERI, L.; MORAES, M. C. B. Indicadores de Internacionalização: o que os rankings acadêmicos medem? Rev. Inter. Educ. Sup., v. 4, n. 1, p. 52-73, 2018.
PAIGE, R. M. Internationalization of higher education: Performance assessment and indicators. 名古屋高等教育研究, v. 5, p. 99-122, 2005.
STUKALOVA, I., SHISHKIN, A., STUKALOVA, A. Internationalization of higher education: a case of Russian universities. Economics and Sociology, 2015, v. 8, n. 1, p. 275-286.
VAN GAALEN, A. Developing a tool for mapping internationalisation: a case study. In: DE WIT, H. (ed.). Measuring Success in the Internationalisation of Higher Education (EAIE Occasional Paper No. 22). European Association for International Education, Amsterdam, 2009, p. 77-91.
WATABE, Y. Japanese approaches to organizational internationalization of universities: a case study of three national university corporations. 2020. Tese (Doutorado em Filosofia). University of Minnesota, 2010.
WATABE, Y.; OTA, H. toward the development of a set of indicators to measure
internationalization of universities in Japan. Journal of International Education, 2016, v. 22, n. 5, p. 55-82.
WATABE, Y.; OTA, H. Developing a manageable system of internationalization indicators for universities in Asia. International Journal of Comparative Education and Development, 2021, v. 23, n. 2, p. 81-103.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
El autor deberá garantizar:
- que exista pleno consenso entre todos los coautores para aprobar la versión final del documento y su envío para publicación.
que su trabajo es original, y si se utilizó trabajo y/o palabras de otras personas, estos fueron debidamente reconocidos.
El plagio en todas sus formas constituye un comportamiento editorial poco ético y es inaceptable. RCA se reserva el derecho de utilizar software o cualquier otro método de detección de plagio.
Todos los envíos recibidos para evaluación en la revista RCA pasan por la identificación de plagio y autoplagio. El plagio identificado en los manuscritos durante el proceso de evaluación dará lugar al archivo del envío. Si se identifica plagio en un manuscrito publicado en la revista, el Editor Jefe realizará una investigación preliminar y, de ser necesario, se retractará.
Los autores otorgan a RCA los derechos exclusivos de primera publicación, estando la obra licenciada simultáneamente bajo la Licencia Creative Commons (CC BY) 4.0 Internacional.
Los autores están autorizados a celebrar contratos adicionales por separado, para la distribución no exclusiva de la versión del trabajo publicado en esta revista (por ejemplo, publicación en un repositorio institucional, en un sitio web personal, publicación de una traducción o como capítulo de un libro), con reconocimiento de autoría y publicación inicial en esta revista.
Esta licencia permite a cualquier usuario tener derecho a:
Compartir: copiar, descargar, imprimir o redistribuir el material en cualquier medio o formato.
Adapte: remezcle, transforme y cree a partir del material para cualquier propósito, incluso comercial.
Bajo los siguientes términos:
Atribución: debe dar el crédito apropiado (citar y hacer referencia), proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se realizaron cambios. Debe hacerlo bajo cualquier circunstancia razonable, pero de ninguna manera que sugiera que el licenciante lo respalda a usted o su uso.
Sin restricciones adicionales: no puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otros hacer algo que la licencia permite.