The descriptive representation in the perspectives of the XXI century: an evolutionary study of the conceptual models

Authors

  • Elisângela Cristina Aganette Universidade Federal de Minas Gerais
  • Livia Marangon Duffles Teixeira UFMG
  • Karina de Jesus Pinto Aganette UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v22n50p176

Keywords:

Descriptive representation, Cataloguing, Conceptual models

Abstract

The descriptive representation or cataloging is seen as a multidimensional decision process that structures and standardizes the different aspects of an information item, making it unique and subject to recovery and use. This article emphasizes the study of descriptive representation where the main objective is to analyze some conceptual models and their evolution with respect to representation of information. It also presents its features in dealing with current proposals and trends in the twenty-first century, showing the importance of each conceptual model and its possibilities of integration into virtual environments. The aim is to survey and analyze the main conceptual models used by the Library and Information Science. The results allow a broad view about the development of conceptual models and an understanding of descriptive representation in the current context of network technologies, which presents agile, simple and constantly updatable. Other contributions can be identified, such as improving the understanding of descriptive representation area, their relationships and models and provide subsidies to assist the information scientist in the representation of reality

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elisângela Cristina Aganette, Universidade Federal de Minas Gerais

Elisângela Aganette
Professora Adjunta 
Doutora em Ciência da Informação
Escola de Ciência da Informação, ECI/UFMG
DOTI - Departamento Organização e Tratamento da Informação

Livia Marangon Duffles Teixeira, UFMG

Doutoranda em Ciência da Informação

Universidade Federal de Minas Gerais

Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte - MG

99191-1834


Karina de Jesus Pinto Aganette, UFMG

Graduanda em Biblioteconomia

Universidade Federal de Minas Gerais

Av. Pres. Antônio Carlos, 6627 - Pampulha, Belo Horizonte - MG

992902671



References

GUINCHAT, C.; MENOU, M. Introdução geral às ciências e técnicas da informação e documentação. Brasília: IBICT, 1994.

INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS AND INSTITUTIONS. Study Group on the Functional Requirements for Bibliographic Records. Functional requirements for bibliographic records: final report. 2009. Disponível em: <http://www.ifla.org/files/assets/cataloguing/frbr/frbr_2008.pdf> . Acesso em: 02 nov. 2016.

LANCASTER, F. W. A prática da indexação. In: Indexação e resumos: teoria e prática. 2. ed. Brasília: Briquet de Lemos, 2004. Cap. 3, p. 20-41

LÉVY, Pierre. Desenvolvimento humano e unidade das ciências. In: Universo do conhecimento: Planeta terra: um olhar transdisciplinar. 2005, São Paulo. Palestra, Universidade São Marcos.

LOURENÇO, C. de A. L. Modelagem de dados como ferramenta de análise de padrões de metadados em bibliotecas digitais: o padrão de metadados brasileiro para teses e dissertações segundo o modelo entidade-relacionamento. 2005. 161 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

MACULAN, B. C. Representação descritiva: perspectivas no Sec. XXI. Belo Horizonte: PPGCI-ECI/UFMG, 2013. Material Didático, não publicado.

MARCONDES, C. H. Representação e economia da informação. Ciência da informação, Brasília, v. 30, n. I, p. 61-70, 2001. Disponível em: <http://wotan.liu.edu/dois/data/Articles/juljqbfchy:2001:v:30:i:1:p:3497.html>. Acesso em: 21 fev. 2016.

MEY, E. S. A. Introdução à catalogação. Brasilia: Briquet de Lemos/Livros, 1995.

MEY, E. S. A., e SILVEIRA, N. C. (2010). Considerações teóricas aligeiradas sobre a catalogação e sua aplicação. InCID: Revista Ciência da Informação e Documentação, 1(1), 125-137.

MEY. E. S. A. Catalogação e descrição bibliográfica: contribuições a uma teoria. Brasília: ABDF, 1987.

MEY, Eliane Serrão Alves. Algumas questões sobre o ensino da representação descritiva, ou a catalogação na berlinda. 2005. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/textos_conteudo_print.php?cod=35>. Acesso em: 21 mar. 2016.

MICHAUD, Claude. Modelos e conhecimento In TARAPANOFF (org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: IBICT, 2006. pp. 211-239.

FERREIRA, V. A.; SILVA, M. R. Inquietações sobre o ensino de catalogação. In: IX EIC - ENCONTRO INTERNACIONAL DE CATALOGADORES, 2013, Rio de Janeiro. Anais... . Rio de Janeiro: -, 2013. p. 1 - 16. Disponível em: <http://www.abinia.org/catalogadores/60-206-1-PB.pdf>. Acesso em: 21 mar. 2016.

TAYLOR C. An Introduction to Metadata. 1999. Disponível em: <http://www.library.uq.edu.au/iad/ctmeta4.html>. Acesso em: 21 fev. 2016.

Published

2017-09-06

How to Cite

AGANETTE, Elisângela Cristina; TEIXEIRA, Livia Marangon Duffles; AGANETTE, Karina de Jesus Pinto. The descriptive representation in the perspectives of the XXI century: an evolutionary study of the conceptual models. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 22, n. 50, p. 176–187, 2017. DOI: 10.5007/1518-2924.2017v22n50p176. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2017v22n50p176. Acesso em: 18 may. 2024.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.