Educational project for information literacy: theoretical bases for research in a multilevel library
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2018v23n51p123Keywords:
Information Literacy, Educational Project, Action-ResearchAbstract
From the training to the education of users, much has been done to make the library a learning space in the last decades, but lack theoretical demonstrations in the scientific literature to present the relevance of the management of educational projects allied to a learning organizational philosophy for the development of information skills. This article is the result of a research carried out at a master's level in the multilevel library of one of the units of the Federal Institute of Paraiba. It presents theoretical bases for understanding the development of information skills as an activity based on educational project and the importance of action research in this process. The research that originated this work is delineated as action research, of qualitative nature and exploratory-descriptive level. It concludes that the constitution of the educational project contributes in the process of transforming the conventional library into a learning library and that the application of the educational project, its monitoring and its evaluation can reveal the possibilities and limitations of the process in relation to the information regime.Downloads
References
AMERICAN LIBRARY ASSOCIATION. Report of the Presidential Committee on information literacy: Final Report. [S. l.], 1989. Disponível em: < http://www.ala.org/acrl/publications/whitepapers/presidential>. Acesso em: ago. 2000.
ANGELONI, M.T (Coord.). Organizações do conhecimento: infra-estrutura, pessoas, tecnologia. São Paulo: Saraiva, 2002.
ANGROSINO, M. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BARBIER, R. A. Pesquisa-Ação. Brasília: Liber, 2007. Tradução de Lucie Didio.
BELLUZZO, Regina C. B; SANTOS, Camila A. dos; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo F. de. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Inf. Inf., Londrina, v. 19, n. 2, p. 60-77, maio/ago. 2014. Disponível em: < https://www.marilia.unesp.br/#!/Home/Graduacao/PETBiblioteconomia/a-competencia-em-informacao.pdf>. Acesso em 08 ago. 2015.
BENINE, Fabiana; PINHEIRO, Renata James Diógenes. Cultura da organização: conceitos. In: BERAQUET, Vera Silva Marão; CIOL, Renata (orgs.). O profissional da informação na gestão: uma coletânea. Campinas: Akademika, 2010.
BRASIL. Lei nº 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 30 dez. 2008. Disponível em: < http://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1&pagina=1&data=30/12/2008>. Acesso em 01 out. 2015.
BURKE, Melynda. Overcoming challenges of the technological age by teaching information literacy skills. Community & Junior College Libraries, v. 16, p. 247-254, 2010.
CASTELLS, Manuel. A Galáxia da Internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CHIAVENATO, Idalberto. Gestão de pessoas: o novo papel dos recursos humanos nas organizações. Rio de Janeiro: Campos, 1999.
DERAKHSHAN, Maryam; SINGH, Diljit. Integration of information literacy into the curriculum: a meta-synthesis. Library Review, v. 60, n. 3, p. 218-229, 2011.
DUDZIAK, E. A. A information literacy e o papel educacional das bibliotecas. 2001. Dissertação (Mestrado) – ECA-USP. São Paulo, 2001.
DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ci. Inf., Brasília/DF, v. 32, n. 1, jan./abr. 2003.
DUDZIAK, Elizabeth Adriana. Tendências inovadoras em bibliotecas universitárias: rumo à constituição de Learning Libraries. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 13., 2004, Natal. Anais... Natal: UFRN, 2004.
ENGEL, G. I. Pesquisa-Ação. Revista Educar, n. 16, p. 181-191, 2000.
FLEMING, H. (Ed.) User Education in Academic Libraries. London, The Library Association, 1990.
FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. O trabalho de informação na sociedade do aprendizado contínuo. Inf.&Soc.:Est., João Pessoa, v. 17, n. 3, p. 39-45, set./dez. 2007.
GARVIN, David A. Construindo a organização que aprende. In: Gestão do conhecimento.
Harvard Business Review. Rio de Janeiro: Campus, 2001.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GONSALVES, E. P. Conversas sobre iniciação à pesquisa científica. Campinas: Alínea, 2007.
GRAY, D. E. Pesquisa no mundo real. Porto Alegre: Penso, 2012.
GUBA, E.G.; LINCOLN, Y.S. Effective evaluation. San Francisco: Jossey-Bass, 1981.
HOYER, Jennifer. Information is social: information literacy in context. Reference Services Review, v. 39, n. 1, p. 10-23, 2011.
JARVINEN, P. On Research Methods. Tampereen: Yliopistopaiano Oy. 2004. 203 p.
LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2003.
LIMA, João Alberto de Oliveira. Pesquisa-ação em Ciência da Informação. In: MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Métodos para a pesquisa em Ciência da Informação. Brasília: Thesaurus, 2007.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São
Paulo, EPU, 1986.
MAPONYA, Pearl M. Knowledge management practices in academic libraries: a case study of the University of Natal, Pietermaritzburg Libraries. 2004. Disponível em: < http://www.ukzn.ac.za/department/data/leap_scecsalpaper.pdf/>. Acesso em: 27 set. 2015.
McKAY, J.; MARSHALL, P. The Dual Imperatives of Action Research. Information Technology & People, v. 14, n. 1, p. 46-59, 2001. Disponível em: < http://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/09593840110384771>. Acesso em 10 jul. 2015.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec, 2010.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e
criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
MOURA, M. C. C. de; BITENCOURT, C. C. A articulação entre estratégia e o desenvolvimento de competências gerenciais. RAE – eletrônica, v. 5, n. 1, Art. 3, jan./jun. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/raeel/v5n1/29560.pdf>. Acesso em: 01 ago. 2013.
NISEMBAUM, H. Gestão do conhecimento. In: BOOG, G. (Coord.) Manual de treinamento e desenvolvimento: um guia de operações. São Paulo: Makron Books, 2001.
PEREIRA, E. M. de A. Professor como pesquisador: o enfoque da pesquisa-ação na prática docente. In: SERALDI, C. M. G.; FIORENTINI, D.; PEREIRA, E. M. de A. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)- pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras; ALB, 2009. p. 153 – 182.
PINTO, A. L.; GONZÁLEZ, J. A. M. O profissional bibliotecário como gestor de pessoas. In: BERAQUET, Vera Silva Marão; CIOL, Renata (orgs.). O profissional da informação na gestão: uma coletânea. Campinas: Akademika, 2010.
SCAPECHI, W. . Projetos educacionais em bibliotecas de instituições de ensino superior: relato de uma experiência.. In: II Seminário em Ciência da Informação, 2007, Londrina. Anais... Londrina: UEL, 2007.
SENGE, P. A quinta disciplina-caderno de campo: estratégias e ferramentas para construir uma organização que aprende. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1997.
SERAFIM, Lucas Almeida. Competências em informação na educação superior: um estudo com os professores do curso de Agronomia do Campus UFC Cariri. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2011.
SILVA, Anielson Barbosa da. Como os gerentes aprendem? São Paulo: Saraiva, 2009.
STEWART, Christopher. Measuring information literacy: beyond the case study. The Journal of Academic Librarianship, v. 37, n. 3, p. 270-272, maio 2011.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 15ª. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-366, 2005.
ZACCARO, Christiano Henrique. A arquitetura das organizações aprendentes. Taubaté: Cabral, 2003.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Jobson Louis Santos de Almeida, Gustavo Henrique de Araújo Freire
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.