Cultural mediation and libraries: conceptual perspectives in the science of information in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2019v24n54p1Keywords:
Cultural Mediation, Information Science, Libraries, CultureAbstract
It presents the conceptual perspectives on cultural mediation in libraries in the scientific production of Information Science in Brazil. It explores the Database of Periodicals in Information Science (BRAPCI), the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (IBICT), the Annals of the National Meeting of Research and Graduate in Information Science (BENANCIB), the Portal of Periodicals CAPES / MEC and the Library and Information Science Abstracts (LISA). The methodology consisted of research of a qualitative nature, of a bibliographic and descriptive type. It is intended to collaborate and foster the epistemological debate on cultural mediation in the areas of Information Science and Librarianship in Brazil.
Downloads
References
ALMEIDA, M. C. B. A ação cultural do bibliotecário: grandeza de um papel e limitações de uma prática. R. bras. Bibliotecon. e Doe., São Paulo, v. 20, n. 1/4, p. 31-8, jan./dez. 1987.
ALMEIDA, M. A. Mediação cultural e da informação: considerações socioculturais e políticas em torno de um conceito. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 8., 2007, Salvador. Anais eletrônico... Disponível em: http://www.enancib.ppgci.ufba.br/artigos/GT3--212.pdf. Acesso em: 12 jun. 2017.
ALMEIDA JÚNIOR, O. F. de. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 2, n.1, p. 89-103, jan./dez. 2009. Disponível em:
http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/view/17/39. Acesso em: 09 ago. 2017.
BARROS, M. H. T. C. Disseminação da informação: entre a teoria e a prática. Marília: s.n., 2003.
CAIRES, F. M. Biblioteca na educação: práticas colaborativas e apropriação cultural. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-20012015-111621/pt-br.php. Acesso em: 28 ago. 2017.
CAUNE, J. Cultura e comunicação: convergências teóricas e lugares de mediação. Trad. Laan Mendes de Barros. São Paulo: Ed. Unesp, 2014.
COELHO, T. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. São Paulo: Iluminuras, 1997.
COELHO, T. Dicionário crítico de política cultural: cultura e imaginário. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 2012.
COELHO, T. Usos da cultura: políticas de ação cultural. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986. (Educação e comunicação, v. 16)
COELHO, T. O que é ação cultural. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Coleção primeiros passos, 216).
CRIPPA, G. Exposições e dispositivos do gênero no espaço público: silêncios da mediação cultural. In: COLÓQUIO MEDIAÇÕES E USOS DE SABERES E INFORMAÇÃO, 1., 2008, Rio de Janeiro. Anais… Rio de Janeiro: Rede MUSSI, 2008. p. 491-506.
CUÉLLAR, J. P. (Org.). Nossa diversidade criadora. Relatório da Comissão Mundial de Cultura e Desenvolvimento. Campinas/Brasília: Papirus/Unesco, 1997.
FLUSSER, V. (1980). Uma biblioteca verdadeiramente pública. Revista da Escola de Biblioteconomia UFMG, v. 9, n. 2, 131–138, 1980. Disponível em:
http://www.brapci.ufpr.br/brapci/_repositorio/2011/04/pdf_c8d8abec0f_0016030.pdf. Acesso: 3 de ago. 2017.
GOMES, H. F. Tendências de pesquisa sobre mediação, circulação e apropriação da informação no Brasil: estudo em periódicos e anais dos ENANCIB (2008-2009). Pesquisa Brasileira Ciência da Informação, Brasília, v.3, n.1, p.85-99, jan./dez., 2010. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/index.php/pbcib/article/view/11997. Acessado em: 20 mai. 2017.
GOMES, H. F. A biblioteca pública e os domínios da memória, da mediação e da identidade social. Perspectivas em Ciência da Informação, v.19, número especial, p.151-163, out./dez. 2014. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/index.php/article/download/32272. Acesso em: 15 jul. 2017.
GRANJA, E. C. Da leitura entre estudantes universitários aos
programas de animação cultural: algumas reflexões. R. bras. Bibliotecon. e Doe., São Paulo, v. 20, n.1/4, p. 39-44, jan./dez. 1987.
JEANSON, F. L'action culturelle dans la cite. Paris, Seul, 1973.
LESSA, B.; GOMES, H. F. A biblioteca pública como um empório de ideias: evidências do seu lugar na sociedade contemporânea. Informação & Sociedade: estudos, v. 27, n. 1, p. 35-46, 2017. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/v/a/23076. Acesso em: 30 ago. 2017.
LIMA, C. B. O bibliotecário como mediador cultural: concepções e desafios à sua formação. 2016. 182 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-26092016-145726/pt-br.php. Acesso em: 3 ago. 2017.
LIMA, C. B.; PERROTTI, E. Bibliotecário: um mediador cultural para a apropriação cultural. Informação@Profissões, v. 5, n. 2, p. 161-180, 2016. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/v/a/22785. Acesso em: 30 ago. 2017.
MARTELETO, R.; COUZINET, V. Mediações e dispositivos de informação e comunicação na apropriação de conhecimentos: elementos conceituais e empíricos a partir de olhares intercruzados. RECIIS – R. Eletr. de Com. Inf. Inov. Saúde. Rio de Janeiro, v.7, n.2, jun., 2013. Disponível em: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/450/1104. Acesso em: 27 ago. 2017.
MOSTAFA, S. P. (2012). Conhecimento, informação e meios de transmissão cultural. Informação & Sociedade.:Est., v. 22, n. 3, p. 95-100, 2012. Disponível em: http://www.ies.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/14993. Acesso em: 12 jun. 2017.
ODDONE, N. O profissional da informação e a mediação de processos cognitivos: a nova face de um antigo personagem. Informação & Sociedade: estudos, v. 8, n. 1, p. 1-11, 1998. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/index.php/article/view/0000007651/72932037aa65d043f126a32210e36ddc. Acesso em: 20 jul. 2017.
OLIVEIRA, A. L. A negociação cultural: um novo paradigma para a mediação e a apropriação da cultura escrita. 2014. 249 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-16102014-104805/pt-br.php. Acesso em: 03 mai. 2017.
PASCHOAL, S. B. N. Mediação cultural dialógica com crianças e adolescentes: oficinas de leitura e singularização. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, 2009. Disponível em:
http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-28102010-103831/pt-br.php. Acesso em: 23 jul. 2017.
PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. Infoeducação: saberes
e fazeres da contemporaneidade. In: LARA, M. L. G, FUJINO, A. NORONHA, D. P. (Org.) Informação e contemporaneidade:
perspectivas. Recife: Néctar, 2007. Disponível em:
http://www.pos.eca.usp.br/sites/default/files/file/cienciaInformacao/informacaoContemporaniedade.pdf. Acesso: 05 jul. 2017.
PERROTTI, E.; PIERUCCINI, I. A mediação cultural como categoria autônoma. Informação Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 01 – 22, maio./ago. 2014.
http:www.uel.br/revistas/informacao/. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19992. Acesso em: 25 ago. 2017.
PERROTTI, E. Mediação cultural: além dos procedimentos. In: SALCEDO, D. A. (Org.) Mediação cultural. São Carlos: Pedro & João Editores, 2016. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/0ByZq6ZWinK9pU3RmZ2pJc3FwT2s/view. Acesso em: 23 ago. 2017.
RAMOS, L. B. Centros de cultura, espaços de informação: um estudo sobre a ação do Galpão Cine Horto. Belo Horizonte: Argumentum: 2008.
RASTELI, A.; CAVALCANTE, L. E. Mediação cultural e apropriação da informação em bibliotecas públicas. Encontros Bibli, v.19, n.39, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n39p43/26577. Acesso em: 3 ago. 2017.
RASTELI, A.; CALDAS, R. F. Percepções sobre a mediação cultural em bibliotecas na literatura nacional e estrangeira. TransInformação, Campinas, v. 29, n. 2, p.151-161, maio/ago., 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tinf/v29n2/0103-3786-tinf-29-02-00151.pdf. Acesso em: 03 ago. 2017.
SALCEDO, A. D.; ALVES, R. M. F. A mediação cultural na biblioteca escolar. Biblios, n. 54, p. 82-87, 2014. Disponível em: http://biblios.pitt.edu/. Acesso em: 28 jun. 2017.
SOUZA, J.; KANTORSKI, L. P.; LUIS, M. A. V. Análise documental e observação participante na pesquisa em saúde mental. Revista Baiana de Enfermagem, Salvador, v. 25, n. 2, p. 221-228, maio/ago. 2011.
TÉBAR, L. O perfil do professor mediador: pedagogia da mediação. Trad. Priscila P. Mota. São Paulo: Editora Senac, 2011.
TSUPAL, R. Leitura e atividades culturais na biblioteca pública: aspectos teóricos. R. Bibliotecon. Brasília, v. 15, n. 2, p.149- 165, jul./dez. 1987.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
YÚDICE, G. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Trad. De Marie-Anne Kremer. BH: Editora UFMG; 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Alessandro Rasteli, Rosângela Formentini Caldas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.