Scientific popularization and desinformation: reflections from public perceptions of science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e85326

Keywords:

Communication of science, Covid-19, Disinformation, Popularization of science

Abstract

Objective: It discuss the scientific popularization from what is evidenced in the Article 19 report and in the public perceptions of Science and Technology highlighted in the studies of the Centro de GestãoEstratégica and the Wellcome Trust. It intends to understand how popularizing science can mitigate the situations visualized in the aforementioned studies, especially when it comes to disinformation and the health crisis caused by Covid-19.

Methods: It uses bibliographic and documental research, of exploratory level and qualitative approach, and for the data analysis the content analysis. It makes use of the reports The Global Expression Report 2020, by Article 19, Wellcome Global Monitor 2018, by the Wellcome Trust, and Public Perception of S&T in Brazil – 2019, by the Centro de GestãoEstratégica.

Results: It identifies the relationships between knowledge about science, socioeconomic conditions and internet access, as well as between communication and trust in science. About disinformation, they realize that it can have its effects diminished from the dissemination of the results of studies, especially by putting under the scrutiny of the appropriation of information from the actions of scientific popularization.

Conclusions: Scientific popularization can be a significant instrument in combating disinformation and by promoting the appropriation of scientific information by the general population, it helps social development. It is interpreted that preparing the cognizant subjects is the most effective way to control false and harmful information to social coexistence, especially in the context of Covid-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Pereira Batista, Universidade Federal do Ceará

Mestranda em Ciência da Informação. Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Fortaleza, Brasil.

Gabriela Belmont de Farias, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Ciência da Informação. Professora adjunta do curso de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, Brasil.

Jefferson Veras Nunes, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Ciência da Informação. Professor adjunto do curso de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará, Departamento de Ciências da Informação, Fortaleza, Brasil.

References

ARTICLE 19. Relatório Global de Expressão 2020/2021: o estágio da liberdade

de expressão ao redor do mundo. Sumário executivo em português. Brasil: Artigo 19, 2021a. 18 p. Disponível em: https://artigo19.org/wp-content/blogs.dir/24/files/2021/07/RG-Expressao-2021-corrigido-11-1.pdf. Acesso em: 02 ago. 2021.

ARTICLE 19. The Global Expression Report 2021: the state of freedom of expression around the world. Londres: Article 19, 2021b. 171 p. Disponível em: https://www.article19.org/gxr-2021/. Acesso em: 02 ago. 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BEMBEM, A. H. C. A ciência da informação e os espaços antropológicos: uma aproximação possível? São Paulo: Cultura Acadêmica, 2013. 140 p. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/109289. Acesso em: 10 ago. 2021.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma cosmologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004. 86 p.

CARIBÉ, R. de C. do V. Comunicação científica: reflexões sobre o conceito.

Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 25, n. 3, p. 89-104, set./dez. 2015. Disponível em:

https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/23109. Acesso em: 10 ago. 2021.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS – CGEE. Percepção pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo executivo. Brasília: Centro de Gestão e Estudos Estratégicos, 2019. 24 p. Disponível em: https://www.cgee.org.br/web/percepcao/home. Acessoem: 23 ago. 2021.

COOKE, N. A. Posttruth, truthiness, and alternative facts: information behavior and critical information consumption for a new age.The Library Quarterly, Chicago, v. 87, n. 3, p. 211-221, jul. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1086/692298. Acesso em: 04 jul. 2022.

FALLIS, D. A conceptual analysis of disinformation. In: iCONFERENCE, 2009, Chapel Hill. Proceedings of [...]. Chapel Hill: iSchools, 2009. 8 p. Disponível em: http://hdl.handle.net/2142/15205. Acesso em: 31 ago. 2021.

FARIAS, M. G. G.; LIMA, J. S. Iniciativas nacionais e internacionais para a popularização da ciência. In: FARIAS, M. G. G.; PINTO, V. B. (org.). Ciência da informação em contextos. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2020. 252 p. p. 17-45. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54841. Acesso em: 13 mar. 2021.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso: aula inaugural no College de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 1999. 79 p.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. 200 p.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2013. 225 p.

MOTTA-ROTH, D. Popularização da ciência como prática social e discursiva. Coleção HiperS@beres, Santa Maria, v. 1, p. 130-195, nov. 2009. Disponível em:

http://w3.ufsm.br/hipersaberes/volumeI/textos/t9.pdf. Acesso em: 04 jul. 2022.

MUELLER, S. P. M. Popularização do conhecimento científico. DataGramaZero – Revista de Ciência da Informação, [s.l.], v. 3, n. 2, p. 1-7, abr. 2002.

OLIVEIRA, J. M. de. Ciência e divulgação científica: reflexões sobre o processo de produção e socialização do saber. Caligrama, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 1-20, abr. 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/caligrama/article/view/64898. Acesso em: 20 ago. 2021.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Disponível em: https://www.feevale.br/institucional/editora-feevale/metodologia-do-trabalho-cientifico---2-edicao. Acesso em: 06 ago. 2021.

RUIZ ZAFÓN, C. O labirinto dos espíritos. São Paulo: Suma, 2017. 784p.

SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2008. 92p.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica.In:GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

p.

TARGINO, M. das G.; TORRES, N. H. Comunicação Científica além da ciência. Ação Midiática: Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, [s.l.], n. 7, p. 1-12, jul. 2014. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/36899. Acesso em: 17 jun. 2021.

VIGNOLI, R. G.; RABELLO, R.; ALMEIDA, C. C. Informação, misinformação, desinformação e movimentos antivacina: materialidade de enunciados em regimes de informação. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 26, p. 1-31, 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/153162. Acessoem: 01 set. 2021.

WELLCOME TRUST. Wellcome Global Monitor 2018: how does the world feel aboutscience and health? London: Gallup, 2019. 131 p. Disponível em:

https://wellcome.org/reports/wellcome-global-monitor/2018. Acesso em: 16 jan. 2021.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. An ad hoc WHO technical consultation

managing the COVID-19 infodemic: call for action. Relatório executivo. Geneva: WHO, 2020. 46 p. Disponível em:

https://www.who.int/publications/i/item/9789240010314. Acesso em: 31 ago. 2021.

Published

2022-11-04

How to Cite

PEREIRA BATISTA, Andreza; BELMONT DE FARIAS, Gabriela; VERAS NUNES, Jefferson. Scientific popularization and desinformation: reflections from public perceptions of science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 27, n. 1, 2022. DOI: 10.5007/1518-2924.2022.e85326. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/85326. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.