Team-Based Learning: an active teaching method for Physics Education

Authors

  • Tobias Espinosa de Oliveira Doctoral student, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ives Solano Araujo Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Eliane Angela Veit Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p962

Abstract

Traditional teacher-centered methods, characterized by lecturing and resolution of a huge number of exercises as content fixation activities, are still omnipresent in physics classes from high school to college level, even though the efficiency of this method is low. Such methods contribute, among many others factors, such as social, economic and cultural, to high rates of failure, dropout and demotivation of the students, which denotes the importance to rethink about this practice. Several active teaching methods have shown positive results regarding the learning of contents and skills building by the students. However, these methodologies are mostly unknown by Physics teachers in Brazil. The purpose of this paper is to present one of these methods, the Team-Based Learning (TBL), which is highly widespread in health and business courses in North American Universities. It aims to improve learning and develop collaborative skills through preparatory activities, problem solving (individually and in small groups), among other strategies. In this paper, we describe in detail the method and present the main results of the scarce literature in Physics Education.

Author Biographies

Tobias Espinosa de Oliveira, Doctoral student, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado em Física pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Mestre em Ensino de Física para Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é aluno de doutorado em Ensino de Física da UFRGS.

Ives Solano Araujo, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduação em Licenciatura e Bacharelado em Física (FURG - 2000), Mestrado em Física na área de concentração Ensino de Física (UFRGS - 2002) e Doutorado em Física também voltado ao Ensino de Física (UFRGS 2005). Atualmente é Professor do Instituto de Física da UFRGS, Editor da revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS.

Eliane Angela Veit, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduação em Licenciatura Em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979) e doutorado em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1981). Atualmente é professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 

Published

2016-12-15

How to Cite

Oliveira, T. E. de, Araujo, I. S., & Veit, E. A. (2016). Team-Based Learning: an active teaching method for Physics Education. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 33(3), 962–986. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p962

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>