Learning the Physical language in an introductory course on Classical Mechanics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p2

Abstract

This study addresses the learning of Physical language according to the premises established by Thomas Kuhn in The Structure of Scientific Revolutions and other writings. This is a case study, which investigated the learning of A5 student during an introductory course in classical mechanics. Through its reports and resolutions of problems we concluded that Kuhn's propositions are confirmed concerning the learning of Physical Science and are related to the effects and use of language by the student. The main emphasis in the learning process of A5 refers to the expansion of its lexicon or vocabulary. Through the data analysis we found out that this expansion occurred during lessons through teaching procedures initiated by the teacher, which were based on simple, straightforward explanations and examples of continuous use. Therefore, by means of the resolutions of the problems proposed by the teacher, the student A5 demonstrated the processes of interpretation, especially during the module of Lagrange. It is evident that in this process the Lagrangian Mechanics became a new vocabulary acquired by A5.

Author Biographies

Henrique Estevan Ballestero, Universidade Estadual de Maringá

Licenciado em Física (UEL, 2003), Especialista em Ensino de Física (UEL, 2006), Mestre (2009) e Doutor (2014) em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Foi professor de diversas instituições particulares e públicas de Ensino Médio e Superior. Atualmente é professor temporário da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Umuarama.

Sergio Mello Arruda, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel em Física (USP, 1976), Mestre em Ensino de Ciências (USP, 1994) e Doutor em Educação (USP, 2001). Foi professor da Universidade Estadual de Londrina (UEL) de 1978 a 2016. Atualmente é Professor Sênior da UEL e Professor Visitante Sênior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Marinez Meneghello Passos, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel e Licenciada em Matemática (UEL, 1981-1982), Mestra em Matemática (UEL, 1989), Mestra em Educação (UEL, 2004) e Doutora em Educação para a Ciência (Unesp, 2009). Foi professora da Universidade Estadual de Londrina de 1982 a 2015. Atualmente é Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina.

Published

2018-04-25

How to Cite

Ballestero, H. E., Arruda, S. M., & Passos, M. M. (2018). Learning the Physical language in an introductory course on Classical Mechanics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(1), 2–19. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p2

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>