Einstein’s biggest blunder? Debating the role of errors in science through a didactic game about cosmology

Authors

  • Alexandre Bagdonas Universidade Federal de Lavras http://orcid.org/0000-0002-7125-2016
  • João Zanetic Instituto de Física, Universidade de São Paulo
  • Ivã Gurgel Instituto de Física, Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p97

Abstract

Einstein’s cosmological constant, introduced by him as a strategy to keep his model of the universe as static, has been considered one of the biggest blunders throughout his career. In 1922, Einstein evaluated the paper submitted by Friedmann to a German journal, in which he showed that there is one solution to the general relativity field equations in which the size of the universe increases with time. Einstein initially considered Friedmann would have made mistakes during calculations, but after discussing this issue with one of Friedmann's colleagues, Einstein admitted he was wrong and accepted the expansion of the universe as a mathematical possibility. However, he believed it hardly could have any physical meaning. This historical episode was adapted to high school physics classes through the creation of a didactic game. In this paper, we analyze arguments about the opposition between Einstein and Friedmann and students conceptions about the role of errors in science. There was equilibrium between supporters of Einstein and Friedmann. Many of Einsteins fans had a naive admiration, believing that such a smart scientist could not make mistakes. On the other hand, Friedmann fans valued his critical attitude, challenging the authority of famous scientist. Students debated whether the fact that Einstein admitted his mistake should be valued. Therefore we noted interesting students' arguments about the role of errors in science, which motivated the problematization of the myth of genius who never make mistakes and whose authority shall never be questioned.

Author Biographies

Alexandre Bagdonas, Universidade Federal de Lavras

Bacharel e Licenciado em Física, Mestre e Doutor em Ensino de Física, Pesquisa contribuições da História e Filosofia da Ciência para o Ensino de Ciências

João Zanetic, Instituto de Física, Universidade de São Paulo

Possui graduação em Física (1967) pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo (IFUSP), mestrado em Física pelo IFUSP (1972), mestrado em Science Education pela University of London (1974) e doutorado em Ensino de Física pela Faculdade de Educação da USP (1990). Atualmente é professor sênior (aposentado) do IFUSP. Tem experiência na área de Física, com ênfase na pesquisa em ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Física, Epistemologia, Física e Literatura e Cultura Científica.

Ivã Gurgel, Instituto de Física, Universidade de São Paulo

Professor no Instituto de Física da USP, possui graduação em Licenciatura em Física (2004), mestrado em Ciências (Modalidade Ensino de Física, 2006) e doutorado em Educação (Modalidade Ensino de Ciências e Matemática, 2010) pela Universidade de São Paulo. Realizou estágio de doutorado no laboratório SPHERE – Sciences, Philosophie e Histoire do CNRS-França. Tem experiência nas áreas de História da Ciência, Epistemologia e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: História da Física nos Séculos XIX e XX, História da Ciência no Brasil, Estudos Culturais da Ciência e Teorias Críticas de Currículo. É membro do Centro de História da Ciência da USP e coordena o Grupo de Teoria e História do Conhecimento (TeHCo).

Published

2018-04-25

How to Cite

Bagdonas, A., Zanetic, J., & Gurgel, I. (2018). Einstein’s biggest blunder? Debating the role of errors in science through a didactic game about cosmology. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(1), 97–117. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n1p97

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>