A proposal of didactic sequence to discuss ethnic-racial relations (Laws 10.639/03 and 11.645/08) in the classes of Sciences and Physics

Authors

  • Alan Alves Brito Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Vitor Bootz Graduating Astrophysics Student, UFRGS
  • Neusa Teresinha Massoni Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p917

Abstract

One of the greatest challenges of the basic education in Brazil in the 21st Century is the implementation of Laws 10.639/03 and 11.645/08, which make compulsory to include the teaching of History of Africa, Afro-Brazilian and Indigenous Culture in the curricula of Brazil’s educational institutions, in the fighting for a more egalitarian society. However, from the practical point of view, the current debate around the cited Laws as well as the pedagogical and didactic practices developed in the schools are almost exclusively restricted to the initiatives made within the disciplines of the Human and Social Sciences. Anchored in theoretical references of Cultural Astronomy and Paulo Freire’s Dialogical Theory, the present work presents a diversified Didactic Sequence with the objective of allowing, in the classes of Sciences and Physics of basic education, although the Didactic Sequence can also be applied in higher education, a large discussion about the historical, cultural, and scientific assumptions of the African, Indian and so-called Western sky. Having constellations in various cultures as a starting point, the present work joins initiatives that seek to articulate the guarantee of human and social rights and respect for ethnic-racial diversity. It is, therefore, a simple example, through a virtual object of learning and a didactic material constructed in class, of how Science and Physics classes can contribute in the basic education, with a more critical, antiracist, emancipatory and diverse education, taking into account the different alterities, that is, the “other".

Author Biographies

Alan Alves Brito, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Bacharel em Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2002), Mestre (2004) e Doutor (2008) em Ciências (Astrofísica Estelar) pelo Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP, com pós-doutorados no Chile e na Austrália. Atualmente é Professor Adjunto no Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa, extensão e gestão. Tem realizado trabalhos na área de Astrofísica Estelar, interessado, principalmente, nos estudos da evolução química de diferentes populações estelares da Via Láctea, e em temas relacionados à Educação em Astronomia e Divulgação da Ciência.

Vitor Bootz, Graduating Astrophysics Student, UFRGS

Bacharelando em Astrofísica da UFRGS, ex bolsista do projeto Segundas Astronômicas e do Programa de Iniciação Científica "Ciência na Escola, Ciência na Sociedade" da PROPESQ/UFRGS.

Neusa Teresinha Massoni, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada (2000), Mestra em Física (2005) e Doutora em Ciências (2010) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, com ênfase na área de Ensino de Física; atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS.

Published

2018-12-18

How to Cite

Alves Brito, A., Bootz, V., & Massoni, N. T. (2018). A proposal of didactic sequence to discuss ethnic-racial relations (Laws 10.639/03 and 11.645/08) in the classes of Sciences and Physics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(3), 917–955. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p917

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)