Quantum Physics Teaching and the Theory of Social Representations: investigating the presence of Quantum Mysticism concepts among high school students in the south of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2023.e86616Palabras clave:
Theory of Social Representations, Quantum Physics Teaching, Quantum MysticismResumen
The present work deals with possibilities for contribution of the Theory of Social Representations (TSR) as a reference for group learning, with techniques and methodologies that are specific to it, to facilitate the teaching of Quantum Physics in High School, allowing to investigate, for example, if students have conceptions linked to Quantum Mysticism. The main objective is to evaluate how this psychosocial theory can be used for the research community in Science Teaching. We present theoretical results, based on an analysis of the TSR and a brief literature review, as well as empirical results from the application of questionnaires in high school (Study 1, N = 291), as well as during the application of a Didactic Module in a classroom with 34 students (Study 2, N = 34). We proceeded with the construction of similarity networks via a software used in Social Psychology (IRAMuTeQ), networks that are graphic representations of a verbal association test, which can give indications of what the Social Representation of students looks like. We conclude that the TSR is relevant for the introduction of Quantum Physics in High School, allowing the formation of an adequate scientific literacy, with emphasis on conceptual learning, in which the TSR is taken as a reference for group learning.
Citas
ABRIC, J. C. O estudo experimental das representações sociais. In: JODELET, D. As representações sociais. Eduerj: Rio de Janeiro, 2001.
AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Plátano: Lisboa, 2003.
BACHELARD, G. La formation de l’esprit scientifique. [The Formation of Scientific Mind] 1st ed. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 1947.
BALSAS, A.; VIDEIRA, A. L. Truth by fiat: the Copenhagen Interpretation of Quantum Mechanics. Revista Brasileira de História da Ciência, v. 6, n. 2, p. 248-266, 2013.
BRUNER, J. O Processo da Educação. Edições 70: Lisboa, 1977.
CREASE, R.; MANN, C. C. The Yogi and the Quantum. In: GRIM, P. (Org.). Philosophy of Science and the Occult. SUNY Series in Philosophy. Albany, NY: SUNY Press, 1982. p. 302-314.
CUESTA-BELTRÁN, Y. J. Estado del arte: tendencias en la enseñanza de la física cuántica entre 1986 y 2016. Tecné Episteme y Didaxis: TED, v. 44, 2018.
DI GIACOMANO, J. P. Aspects méthodologiques de l’analyse des réprésentations sociales. Cahiers de Psychologie Cognitive, v. 1, 1981.
HILGER, T. R.; MOREIRA, M. A. A study of social representations of quantum physics held by high school students through numerical and written word association tests. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 8, 2012.
HOERNIG, A. F. Física Quântica e História e Filosofia da Ciência: Conceitos, Vida, Crenças e Religiosidade como Motivadores na Aprendizagem de Física. 2020. 300f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Porto Alegre.
HOERNIG, A. F.; MASSONI, N. T.; HADJIMICHEF, D. Física Quântica na Escola Básica: investigações para a promoção de uma aprendizagem conceitual, histórica e epistemológica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20210044-1-e.20210044-18, 2021
KAHNEMAN, D. Rápido e Devagar: duas formas de pensar. 1st ed. Objetiva: Rio de Janeiro, Brasil, 2012.
KRIJTENBURG-LEWERISSA, K.; POL, H. J.; BRINKMAN, A.; VAN JOOLINGEN, W. R. Key topics for quantum mechanics at secondary schools: a Delphi study into expert opinions. International Journal of Science Education, v. 41, p. 349-366, 2019.
LEITE, F. M. et al. O Sentido da Escola: Concepções de estudantes e adolescentes. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n. 2, p. 339-348. 2016.
LIMA, M. C. A. B.; MACHADO, M. A. D. As Representações Sociais dos licenciandos de Física referentes à inclusão de deficientes visuais. Ensaio, v. 13, p. 119-131, 2011.
LO MONACO, G.; PIERMATTÉO, A.; RATEAU, P.; TAVANI, J. L. Methods for Studying the Structure of Social Representations: A Critical Review and Agenda for Future Research. Journal for the Theory of Social Behavior, v. 47, p. 306-331, 2017.
MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. et al. Concepções e Representações Sociais de Professores sobre a sua Formação Inicial: Construção e Validação de um questionário. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 22, p. 1-35, 2020.
MASSONI, N. T.; MOREIRA, M. A. A Epistemologia de Fleck: Uma Contribuição ao Debate sobre a Natureza da Ciência. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 8, p. 237-264, 2015.
MATURANO, C. I.; MAZZITELLI, C. A. Representaciones sociales de futuros docentes de Física y de Química sobre el manual escolar. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, v. 17, p. 1-20, 2017.
MORALES, L. M.; MAZZITELLI C. A.; OLIVERA, A. C. La enseñanza y el aprendizaje de la Física y de la Química en el nivel secundario desde la opinión de estudiantes. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 10, p. 11-19, 2015.
MOREIRA, L. et al. The social representations of (green) chemistry and robotics among teenagers: an exploratory study. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND NEW LEARNING TECHNOLOGIES, 8th, 2016, Barcelona, Spain. Proceedings…
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2015.
MOURA, M. D.; SANTOS, R. P. Detectando misticismo quântico em livros publicados no Brasil com Ciência de Dados. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 3, p. 725-744, 2017.
ORTIZ, A. J.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O.; GIMENES, E. R. Representações Sociais sobre “Ser Professor de Física” à Luz do Modelo KVP. Edur: Educação em Revista, v. 36, 2020.
PARK, W.; YANG, S.; SONG J. When Modern Physics Meets Nature of Science: The Representation of Nature of Science in General Relativity in New Korean Physics Textbooks. Science & Education, v. 28, p. 1055-1083, 2019.
PIAGET, J. Epistemologia Genética. 3rd ed. Martins Fontes: São Paulo, 1970.
PIGOZZO; D.; LIMA, N. W.; NASCIMENTO, M. M. A Filosofia sistêmica de Fritjof Capra: Um olhar ecológico para a Física e para o Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 3, p. 704-734, 2019.
SIERRA, G. M. Representaciones sociales que poseen estudiantes de nivel medio superior acerca del aprendizaje y enseñanza de las Matemáticas. Perfiles Educativos, v. 18, p. 90-109, 2011.
SILVA, A. M. T. B.; MAZZOTTI, T. B. A Física pelos professores de Física: a contribuição da Teoria das Representações Sociais. Ciência & Educação, v. 15, p. 515-528, 2009.
SOUZA, M. A. R. et al. The use of IRAMUTEQ software for data analysis in qualitative research. Journal of School of Nursing, São Paulo, v. 52, e03353, 2018.
VERGNAUD, G. La théorie des champs cenceputuels. Rech. Didact. Math, v. 1, p. 133-170, 1990.
VÍLCHEZ-GONZÁLEZ, J. M.; PALACIOS, J. P. Image of science in cartoons and its relationship with the image in comics, Physics Education, v. 41, p. 240-249, 2006.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7th. ed. Martins Fontes : São Paulo, 2007.
WAGNER, W.; DUVEEN, G.; JOVCHELOVITCH, R. F.; JOVCHELOVITCH, S.; LORENZI-CIOLDI, F.; MARKOVÁ, I.; ROSE, D. Theory and method of social representations. Asian Journal of Social Psychology, v. 2, p. 95-125, 1999.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
