Open educational resources for Physics Education: an extension course for brazilian and colombian undergraduates

Authors

  • Douglas Grando de Souza Master Degree in Physics Teaching, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Elkin Adolfo Vera Rey Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ives Solano Araujo Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Eliane Angela Veit Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p795

Abstract

This paper aims to present an experience report of the design and implementation of a distance learning course focused on Open Educational Resources (OER) and based on Etienne Wenger's Social Theory of Learning. The main goal was to bring together Brazilian and Colombian undergraduates to start a future Community of Practice around the use of OER in physics education. The course was carried out in 30 hours over the period of twelve weeks with the enrollment of 40 pre-service physics teachers. As main activities, we can highlight the collaborative work involved in the search for classroom problem-situations, faced by physics teachers at high school, that can be tackled using OER, as well the elaboration of the respective plans solve it. All joint activities were carried out in virtual and open- source digital platforms. After the end of the course, some of the participants demonstrated interest in to keep in touch and have been working together to date.  

Author Biographies

Douglas Grando de Souza, Master Degree in Physics Teaching, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Física (2019) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) de Porto Alegre e atualmente é aluno de Mestrado em Ensino de Física pela mesma universidade. É bolsista CAPES.

Elkin Adolfo Vera Rey, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura em Física (2010) pela Universidade Distrital Francisco José de Caldas de Bogotá, Colômbia, Mestrado em Educação (2015) pela mesma universidade e atualmente é aluno de Doutorado em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul de Porto Alegre. É bolsista CAPES de doutorado sanduíche realizado na Universidade de Burgos, Espanha.

Ives Solano Araujo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Física (2000) pela Universidade Federal do Rio Grande, Mestrado em Física na área de concentração Ensino de Física (2002) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Doutorado em Física também voltado ao Ensino de Física (2005) pela mesma universidade. Realizou um estágio pós-doutoral na Universidade de Harvard (EUA, 2009-2010). Atualmente é Professor Associado III do Departamento de Física, UFRGS, Editor da revista Investigações em Ensino de Ciências (IENCI) e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS. É bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq – Nível 2 (Educação).

Eliane Angela Veit, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Tem graduação em Licenciatura em Física (1975), Mestrado (1979) em Física e Doutorado (1981) em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Realizou estágio pós-doutoral em TRIUMF, University of British Columbia, Vancouver, Canadá (1981-1983). É professora do Departamento de Física da UFRGS desde 1979, sendo atualmente professora titular. Participou da criação do Programa de Pós-Graduação do Ensino de Física da UFRGS (2002) e do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (2013), promovido pela Sociedade Brasileira de Física/CAPES. É editora adjunta da revista Investigações em Ensino de Ciências e líder do Grupo de Pesquisa em Ensino de Física da UFRGS, registrado no Diretório de Grupos de Pesquisa.

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Published

2019-12-05

How to Cite

Souza, D. G. de, Vera Rey, E. A., Araujo, I. S., & Veit, E. A. (2019). Open educational resources for Physics Education: an extension course for brazilian and colombian undergraduates. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(3), 795–817. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p795

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

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