The National Curricular Common Base as revoicing of voices from the National Curriculum Parameters: the Science, Technology and Society curriculum in science education for the middle school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e75579

Abstract

In face of the National Curricular Common Base (NCCB) approval scenario for the middle school, we consider relevant to understand the relationship between the scientific discourse brought as new and utterances that were already published since the last century by the National Curriculum Parameters (NCP). Articulating the Bakhtin’s philosophy of language to Text Mining procedures, we look to identify and compare perspectives on the STS conveyed in the NCP and NCCB, since they are voices aligned with a critical curriculum perspective for Science Teaching and/or Education, committed to the emancipation of the subjects. We observed that utterances vehiculated in the new NCCB can be considered as revoiced utterances from the NCP, since both documents, even though they convey voices from the STS curriculum, end up not surpassing perspectives aligned to the neutrality of scientific and technological knowledge.

Author Biographies

Estevão Antunes Júnior, Doutorando em Ensino de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015), mestre (2018) e doutorando em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com pesquisa associada à formação de professores e ao currículo na educação básica e na formação inicial e continuada de professores de Física. Participa do grupo de pesquisa "Ensino de Física sob a Perspectiva Sociocultural", sob a coordenação da Profª Drª Fernanda Ostermann.

Cláudio José de Holanda Cavalcanti, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Bacharelado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1989), mestrado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1993) e doutorado em Física pela mesma universidade (2001). Por aprovação em concurso público, desde junho de 2006, é professor adjunto da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, em regime de dedicação exclusiva. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Modernização Curricular, atuando principalmente nos seguintes temas: inserção de tópicos de Física Moderna e Contemporânea no ensino médio, avaliações em larga escala, métodos mistos de pesquisa e outros temas relevantes em Ensino de Física.

Fernanda Ostermann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Física (1987), tem Mestrado (1991) e Doutorado (2000) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. De 1989 a 1992, atuou como professora de Física na rede pública estadual de ensino de Porto Alegre. Por concurso público, ingressou, em 1994, no Departamento de Física da UFRGS. Atualmente, ocupa o cargo de Professora Titular e é membro permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Física. Foi presidente da ABRAPEC (biênio 2017-2019). É Editora-chefe do Caderno Brasileiro de Ensino de Física e bolsista de produtividade em pesquisa nível 1B do CNPq.

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Published

2021-09-20

How to Cite

Antunes Júnior, E., Cavalcanti, C. J. de H., & Ostermann, F. (2021). The National Curricular Common Base as revoicing of voices from the National Curriculum Parameters: the Science, Technology and Society curriculum in science education for the middle school. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 38(2), 1339–1363. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2021.e75579

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física

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