Science and Religion: Possibilities for Teaching Physics with a Historical and Epistemological Bias in a Context of Introduction of Quantum Physics in High School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82711

Keywords:

Science and Religion, Physics Teaching, Religiosity, Quantum Physics Teaching

Abstract

With this text we bring some empirical results about opinions of high school students about the relationship between science and religion, as well as some activities that were conducted in a Master’s degree research in Physics Teaching, to address this relationship in the classroom. The purpose of this article is to present possibilities for the Teaching of Physics with a Historical and Epistemological bias that deals with the relationship between Science and Religion. To this end, it is showed data collected from high school students, about how they relate science and religion, before a didactic intervention (Study 1, N=291) and after a didactic intervention that approached the subject in a secondary way, which emphasis was on the introduction of Quantum Physics with a historical bias (Study 2, N=34). We look at whether students believe scientists (any scientists for Study 1 and scientists behind the development of Quantum for Study 2) could express some faith, and we categorize the answers, noting that these answers can be related to categories identified in literature. With the execution of a Quantum Physics Didactic Module with a historical bias, in which one of the proposals was to deal with how the religiosity of scientists does not disturb their academic activity, it was possible to observe that there was indication of learning of the physical content and an approximation of the students with a dialogue perspective between science and religiosity.

Author Biographies

André Felipe Hoernig, UFRGS

Mestre do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, UFRGS.

Neusa Teresinha Massoni, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2000); mestra em Física (área de concentração: Ensino de Física) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005); doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) na área de concentração de Ensino de Física. Atualmente, é Professora Associada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS; é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS. Desenvolve pesquisa nas áreas de Filosofia da Ciência (e suas implicações no ensino de Física), Formação de Professores e interação Universidade-Escola Básica.

Dimiter Hadjimichef, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Bacharelado em Física pela UFRGS (1987), mestrado em Física pela UFRGS (1991) e doutorado em Física pelo Instituto de Física Teórica UNESP (1995). Atualmente, é professor associado da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Física dos Hádrons e Teoria Geral de Partículas Elementares. Seu trabalho de pesquisa concentra-se em dois assuntos principais: 1) no desenvolvimento de modelos teóricos para descrever o espectro hadrônico e seus decaimentos (em particular o estudo dos novos mésons) e 2) no estudo de modelos que descrevam a natureza da matéria escura.

References

BAGDONAS, A.; SILVA, C. C. Enhancing Teachers’ Awareness About Relations Between Science and Religion: The Debate Between Steady State and Big Bang Theories. Science & Education, v. 24, p. 1173-1199, 2015.

BARBOUR, I. Religion in an age of science: The Gifford Lectures 1989-1991. San Francisco: Harper Collins, v. 1, 1990. Disponível em: https://www.openhorizons.org/four-ways-of-relating-religion-and-science-8203conflict-independence-dialogue-and-integration.html. Acesso em: fev. 2022.

BILLINGSLEY, B.; ABEDIN, M.; NASSAJI, M. Primary school students’ perspectives on questions that bridge science and religion: Findings from a survey study in England. British Educational Research Journal, v. 46, n. 1, p. 177-204, 2019.

BILLINGSLEY, B.; NASSAJI, M. Exploring Secondary School Students’ Stances on the Predictive and Explanatory Power of Science. Science & Education, v. 28, p. 87-107, 2019.

BOARO, D. A.; MASSONI, N. T. O uso de elementos da História e Filosofia da Ciência (HFC) em aulas de Física em uma disciplina de Estágio Supervisionado: alguns resultados de pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 3, p. 110-144, 2018.

CARVALHO, R. Science initial teacher education and superdiversity: educating science teachers for a multi-religious and globalised science classroom. Cultural Studies of Science Education, v. 11, p. 253-272, 2016.

CENTRO DE GESTÃO E ESTUDOS ESTRATÉGICOS – CGEE. Percepção Pública da C&T no Brasil – 2019. Resumo Executivo. Brasília, DF: 2019. 24p.

CORBIN, J.; STRAUSS, A. Basics of Qualitative Research: Technics and Procedures for Developing Grounded Theory. 4. ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.

ESPINOZA, B. Ética. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

FEYERABEND, P. K. Contra o Método. 2. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

FEYNMAN, R. P.; ROBBINS, J. The Pleasure of Finding Things Out: The Best Short Works of Richard P. Feynman. Cambridge, Mass.: Perseus Books, 1999.

FRANCIS, L. J.; ASTLEY, J.; MCKENNA, U. Science disproves the biblical account of creation: exploring the predictors of perceived conflict between science and religion among 13- to 15-year-old students in the UK, British Journal of Religious Education, v. 41, n. 2, p. 188-201, 2019.

GURGEL I.; PIETROCOLA, M.; WATANABE, G. The role of cultural identity as a learning factor in physics: a discussion through the role of science in Brazil. Cultural Studies of Science Education, v. 11, p. 349-370, 2014.

HARARI, Y. N. Homo Deus: uma breve história do amanhã. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

HEISENBERG, W. A parte e o todo: encontros e conversas sobre física, filosofia, religião e política. 1. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

HOERNIG, A. F.; MASSONI, N. T.; HADJIMICHEF, D. Física Quântica na Escola Básica: investigações para a promoção de uma aprendizagem conceitual, histórica e epistemológica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p. e20210044-1-e.20210044-18, 2021.

HOERNIG, A. F. Física Quântica e História e Filosofia da Ciência: Conceitos, Vida, Crenças e Religiosidade como Motivadores na Aprendizagem de Física. 2020. 300f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Porto Alegre.

ISAACSON, W. Einstein: sua vida, seu universo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

JAMES, W. As Variedades da Experiência Religiosa: um estudo sobre a natureza humana. 2. ed. São Paulo: Cultrix, 2017.

JAMMER, M. Einstein e a Religião. Rio de Janeiro: Contraponto, 2000.

JOHNSON, D. R.; ECKLUND, E. H.; MATTHEWS, K. R.W. Responding to Richard: Celebrity and (mis)representation of science. Public Understanding of Science, v. 25, n. 5, p. 535-549, 2018.

KAUL, C. R.; HARDIN, K. A.; BEAUJEAN, A. A. Predicting Faculty Integration of Faith and Learning, Christian Higher Education, v.16, n. 3, p.172-187, 2017.

LAKATOS, I. History of science and its rational reconstructions. In: HACKING, I. (Org.) Scientific revolutions. Hong-Kong: Oxford University, 1983.

LAUDAN, L. O Progresso e seus Problemas: rumo a uma teoria do crescimento científico. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

LO MONACO, G.; PIERMATTÉO, A.; RATEAU, P.; TAVANI, J. L. Methods for Studying the Structure of Social Representations: A Critical Review and Agenda for Future Research. Journal for the Theory of Social Behavior, v. 47, p. 306-331, 2017.

MASSONI, N. T.; MOREIRA, M.A. Pesquisa Qualitativa em educação em ciências: projetos, entrevistas, questionários, teoria fundamentada, redação científica. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.

MONTAÑEZ, A. View of Evolution Shaped by Knowledge. Scientific American, v. 24, 2018. Disponível em: https://www.scientificamerican.com/article/people-who-understand-evolution-are-more-likely-to-accept-it1/. Acesso em: fev. 2022.

MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis: Vozes, 2015.

PLANCK, M. Autobiografía Científica e Outros Ensaios. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

POSNER, G. J.; STRIKE, K. A.; HEWSON, P. W.; GERTZOG, W. A. Accomodation of a Scientific Conception: Toward a Theory of Conceptual Change. Science Education, v. 66, n. 2, p. 211-227, 1982.

SCHEITLE, C. P.; JOHNSON, D. R.; ECKLUND, E. H.; Scientists and religious leaders compete for cultural authority of science. Public Understanding of Science, v. 27, n. 1, p. 59-75, 2018.

SIMPSON, A.; RIOS, K. Is science for atheists? Perceived threat to religious cultural authority explains U.S. Christians’ distrust in secularized science. Public Understanding of Science, v. 28, n. 7, p. 740-758, 2019.

STAKE, R. E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 1998.

STEWART, C. O.; MCCONNELL, J. R.; DICKERSON, D. L. Socioscientific and epistemic dimensions of support for science: associations with science education and religiosity. International Journal of Science Education, Part B, v. 7, n. 1, p. 1-13, 2016.

SORRELL, K.; ECKLUND, E. H. How UK Scientists Legitimize Religion and Science Through Boundary Work. Sociology of Religion: A Quarterly Review, v. 80, n. 3, p. 350-371, 2018.

TOULMIN, S. Human Understanding: The Collective Use and Evolution of Concepts. Oxford: Oxford Universtiy Press, 1977.

Published

2022-08-15

How to Cite

Hoernig, A. F., Massoni, N. T., & Hadjimichef, D. (2022). Science and Religion: Possibilities for Teaching Physics with a Historical and Epistemological Bias in a Context of Introduction of Quantum Physics in High School. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(2), 551–583. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e82711

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física

Most read articles by the same author(s)