I failed! And now? A study of the relationships between the senses attributed to failure and the intentions of persistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e94082

Keywords:

Dropout, Persistence, Self-regulation, Physics

Abstract

Although some works argue that excessive failures and students' decisions to dropout or persist in their courses are directly related, evidence shows that this linkage is, actually, mediated by the senses they attribute to academic failures. The construction and attribution of such sense constitute a dynamic process of cognition reorganization and regulation. Students assess their actions, reflect on the determinants causes of their performance, and react by seeking success in their goals; in other words, they mobilize self-regulatory cognitive subfunctions of self-assessment, causal attribution, and self-reaction. Grounded in the Social Cognitive Theory and Bandura's conception of self-regulation, we investigate the main senses that students attribute to their academic failures and how such sense influence their decision to dropout or persist. To that end, we developed and administered an online questionnaire to 65 students enrolled in Physics courses or courses with a Physics emphasis, who have been failed at least once. The results indicate that failures are predominantly conceived as a negative experience, leading some students tend to understand it as something intrinsic and insurmountable, which contributes to a lower intention of persistence. However, students who, performed negative self-assessments, but self-reacted positively, demonstrating a greater intention of persistence. The results highlight the potential of multidimensional analysis of senses for the planning and proposal of actions to reframe experiences considered stressful, such as academic failures.

Author Biographies

Bianca Vasconcelos do Evangelho Franco, Centro Educacional Santa Isabel

Licenciada em Física pela Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé (UNIPAMPA, 2018), obtendo na mesma Universidade o diploma de Mestra em Ensino (UNIPAMPA, 2020). Doutora em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2024). Atualmente, é professora de Matemática para o Ensino Fundamental Anos Finais no Centro Educacional Santa Isabel, Viamão, RS.

Tobias Espinosa, Federal University of Rio Grande

Licenciado em Física pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS, 2013), Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2016) e Doutor em Ensino de Física também pela UFRGS (2019). Atualmente é professor Adjunto A do Instituto de Matemática, Estatística e Física (IMEF) da Universidade Federal do Rio Grande (FURG), docente permanente e coordenador adjunto do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas da FURG e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física da UFRGS.

Leonardo Albuquerque Heidemann, Federal University of Rio Grande do Sul

Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2008), obtendo na mesma Universidade os diplomas de Mestre em Ensino de Física (UFRGS, 2011) e de Doutor em Ensino de Física (UFRGS, 2015). Desde 2016, é Professor Adjunto e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física (PPGEnFis) da UFRGS. É coordenador do Centro de Referência para o Ensino de Física (CREF) da UFRGS desde 2017.

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Published

2024-08-01

How to Cite

Franco, B. V. do E., Espinosa, T., & Heidemann, L. A. (2024). I failed! And now? A study of the relationships between the senses attributed to failure and the intentions of persistence. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(1), 224–257. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e94082

Issue

Section

Currículo de Ciências/Física

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