The use of Actor-Network Theory in Science Education: an analysis of articles published in two decades in Brazilian journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e98066

Keywords:

Actor-Network Theory, Science Education, Systematic Review

Abstract

In this article, we present the results of a research that sought to understand how Brazilian researchers have used the Actor-Network Theory (ANT) in Science Education. To this end, we conducted a Systematic Literature Review in national periodicals over two decades of publications. The corpus consisted of 38 articles, separated into three generations: period of formation, consolidation, and expansion of ANT. In order to guide the interpretative process, we elaborated three questions: What are the objectives explained in the articles based on the research they disseminate? From which generation of ANT are the references used in the articles? What are the groups of researchers that adopted ANT as a reference? To organize the information that answered such questions, we adopted the procedures indicated by Content Analysis, first searching for the objectives in the articles and grouping the researchers by a relationship of authorship and co-authorship. We found that the second-generation ANT texts were the most referenced in the articles studied and that, in general, they are research that reflects on how Scientific Education articulates with what we understand by modernity. The articles that used first and third-generation ANT texts as references were found in smaller numbers and developed, respectively, ethnographic research in the classroom and school laboratory and contemporary discussions about post-truth. The interpreted corpus indicates that the research was concentrated among researchers from the following Higher Education institutions: UFRGS, UFMG, UEL e CEFET/RJ.

Author Biographies

Amanda Carolina Mikos Dangui, Londrina State University

Possui graduação em Química pela Universidade Estadual de Londrina (2018). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, atuando principalmente no seguinte tema: museu de ciências. Atualmente é mestranda do Programa de Ensino de Ciências e Educação Matemática (PECEM) da Universidade Estadual de Londrina.

Sergio de Mello Arruda, Londrina State University

É Bacharel em Física (USP, 1976), Mestre em Ensino de Ciências (USP, 1994) e Doutor em Educação (USP, 2001). Foi professor da Universidade Estadual de Londrina (UEL) de 1978 a 2016. Foi Professor Visitante Sênior da Universidade Tecnológica Federal do Paraná de 2017 a 2019. Atualmente é: professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (PECEM/UEL); professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino da Universidade Estadual do Norte do Paraná (PPGEN/UENP); professor colaborador do Programa de Pós-graduação em Ensino de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGMAT/UTFPR). Bolsista de Produtividade do CNPq – nível 1D.

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4149-2182

Marinez Meneghello Passos, Londrina State University

É Bacharel e Licenciada em Matemática (UEL, 1981-1982), Mestra em Matemática (UEL, 1989), Mestre em Educação (UEL, 2004) e Doutora em Educação para a Ciência (Unesp, 2009). Professora da Universidade Estadual de Londrina de 1982 a 2015. Desde 2015 atua como Professora Sênior da Universidade Estadual de Londrina, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência e Educação Matemática (PECEM). Desde 2017 atua como Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Bolsista Produtividade do CNPQ - nível 2 - aprovado no Edital 06/2019 (vigência 2020-2023). Bolsista Produtividade do CNPQ – nível 2 – aprovado no Edital 09/2022 (vigência 2023-2026).

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8856-5521.

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Published

2024-09-26

How to Cite

Dangui, A. C. M., Arruda, S. de M., & Passos, M. M. (2024). The use of Actor-Network Theory in Science Education: an analysis of articles published in two decades in Brazilian journals. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(2), 394–420. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e98066

Issue

Section

História, Filosofia e Sociologia da Ciência e Ensino de Ciências/Física

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