The use of Actor-Network Theory in Science Education: an analysis of articles published in two decades in Brazilian journals
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e98066Keywords:
Actor-Network Theory, Science Education, Systematic ReviewAbstract
In this article, we present the results of a research that sought to understand how Brazilian researchers have used the Actor-Network Theory (ANT) in Science Education. To this end, we conducted a Systematic Literature Review in national periodicals over two decades of publications. The corpus consisted of 38 articles, separated into three generations: period of formation, consolidation, and expansion of ANT. In order to guide the interpretative process, we elaborated three questions: What are the objectives explained in the articles based on the research they disseminate? From which generation of ANT are the references used in the articles? What are the groups of researchers that adopted ANT as a reference? To organize the information that answered such questions, we adopted the procedures indicated by Content Analysis, first searching for the objectives in the articles and grouping the researchers by a relationship of authorship and co-authorship. We found that the second-generation ANT texts were the most referenced in the articles studied and that, in general, they are research that reflects on how Scientific Education articulates with what we understand by modernity. The articles that used first and third-generation ANT texts as references were found in smaller numbers and developed, respectively, ethnographic research in the classroom and school laboratory and contemporary discussions about post-truth. The interpreted corpus indicates that the research was concentrated among researchers from the following Higher Education institutions: UFRGS, UFMG, UEL e CEFET/RJ.
References
ARRUDA, S. M.; PASSOS, M. M.; BROIETTI, F. C. D. O programa de pesquisa sobre a ação docente, ação discente e suas conexões (PROAÇÃO): fundamentos e abordagens metodológicas. REPPE: Revista de Produtos Educacionais e Pesquisa em Ensino, Cornélio Procópio, v. 5, n. 1, p. 215-246, 2021.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
COUTINHO, F. A.; SANTOS, V. M. F. S.; AMARAL, A. C. R.; SANTOS, M. I.; SILVA, F. A. R.; SILVA, A. J. Quando os educandos transformam uma sequência didática em um ator-rede. Movimentos de Translação entre Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente na Educação de Jovens e Adultos. Experiências em Ensino de Ciências, Cuiabá, v. 11, n. 3, p. 178-193, 2016.
COUTINHO, F. A.; SILVA, F. A. R. Análise do texto de um livro didático de biologia orientada pela Teoria Ator-Rede: um estudo sobre o tema Evolução Biológica. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 9, 2014.
DANGUI, A. C. M. A Teoria Ator-Rede e o ensino de Ciências no Brasil: uma revisão sistemática dos artigos publicados nos últimos 20 anos. 2022. 144f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
FENWICK, T; EDWARDS, R. Actor-network theory in Education. New York: Routledge. 2010.
LATOUR, B. A guerra das ciências. Folha de S. Paulo, São Paulo, 15 nov. 1998. Caderno Mais, p. 5.
LATOUR, B. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
LATOUR, B. Diante de Gaia: oito conferências sobre a natureza no Antropoceno. Tradução Marylua Meyer. Rio de Janeiro: Ubu Editora, 2020.
LATOUR, B. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Tradução: Gilson C. C. de Souza. Salvador: EDUFBA; Bauru: EDUSC, 2012.
LATOUR, B. Redes, sociedades, esferas: reflexões de um teórico Ator-Rede. Informática na Educação: Teoria e Prática, Porto Alegre, v. 16, n.1, p. 23-36, 2013.
LATOUR, B. Science in action. Cambridge: Harvard University Press, 1987.
LATOUR, B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Tradução: Angela Ramalho Vianna. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
LATOUR, B.; WOOLGAR, S. Laboratory life: the social construction of scientific facts. London: Sage, 1979.
LIMA, N. W.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. A não modernidade de Bruno Latour e suas implicações para a Educação em Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 35, n. 2, p. 367-388, 2018.
MELO, M. D. F. A. D. Q. A pipa e os quatro significados da mediação sociotécnica: articulações possíveis entre a Educação e a Psicologia para o estudo de um brinquedo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 10, n. 2, p. 18, 2010.
MOCELIN, D. G. Concorrência e alianças entre pesquisadores: reflexões acerca da expansão de grupos de pesquisa dos anos 1990 aos 2000 no Brasil. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 6, n. 11, p. 35-64, 2009.
MOTA, G. P. R.; GONTIJO, G. B.; OLIVEIRA, J. R. S. A Revista “Pesquisa FAPESP” como Recurso para Abordagem da Sociologia da Ciência. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s. l.], p. 953-983, 2017.
OKOLI, C. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução: David Wesley Amado Duarte. Revisão técnica e introdução de João Mattar. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, e748, 2019.
PASSOS, A. M. Um estudo sobre a formação de professores de ciências e matemática. 2009. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
REZZADORI, C. B. D. B.; OLIVEIRA, M. A. Educação química e pensamento latouriano: uma possível articulação. ACTIO: Docência em Ciências, Curitiba, v. 3, n. 1, p. 224-247, 2018.
THE ACTOR NETWORK RESOURCE: THEMATIC LIST. Centre for Science Studies, [s. l.], 2000. Disponível em: http://wp.lancs.ac.uk/sciencestudies/the-actor-network-resource-thematic-list/#pre. Acesso em: 29 out. 2021.
VIANNA, D. A.; CARVALHO, A. M. P. Do fazer ao ensinar ciência: a importância dos episódios de pesquisa na formação de professores. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 111-132, 2001.
WEBINÁRIO – Rastros e Possibilidades da Teoria Ator-Rede no Brasil – 25/02/2021 (Primeiro dia). Núcleo de Antropologias Experimentais – UNILAB, 12 mar. 2021. 1 vídeo (2:31:29). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=R3fT-AjT2rE&t=2985s. Acesso em: 31 out. 2021.
WORTMANN, M. L. C. A realidade será, por acaso, alguma coisa em que devemos acreditar? Bruno Latour dá notícias das trincheiras das guerras da ciência. Episteme, Porto Alegre, n. 14, p. 175-179, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
