For whom the bell tolls
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e104017Keywords:
51 Area of CAPES Evaluation, National Profissional Master, Teaching Training, Deficit ModelAbstract
The editorial For Whom the Bell Tolls is part of a series of editorials proposed by the Caderno Brasileiro de Ensino de Física to discuss teaching training policies. Our proposal is to promote critical reflection about Brazilian teacher training policies, focusing on creating the 51 Area of CAPES evaluation. The guide of our argumentation is the recent submission by the Brazilian Society of Physics to this new CAPES’s Area of the proposal to create the National Profissional Doctor in Physics Teaching. We discuss the relationship of this course with other professional graduate courses, especially with the National Master Profissional in Physic Teaching. From the challenges and tensions that emerged from the teaching training research field, we intend to promote an open and based dialogue, considering the urgency to overtake the historically rooted technical models.
References
ANTUNES JUNIOR, E.; OSTERMANN, F.; CAVALCANTI, C. J. H. Subvalorização da Formação Continuada de Professores: dos Orientadores à Articulação do Referencial Teórico no Contexto do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 12, n.2, p. 267-291, 2019.
CAPES. Documento Orientador de APCN, Mestrados e Doutorados Profissionais em Rede para a Formação de Professores da Educação Básica - PROFs, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/avaliacao/04082023_ PROF_PROEB_DocumentoOrientadorAPCN2023.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.
CAPES. Relatório do Seminário de Meio Termo – Área 51 – Ciências e Humanidades para Educação Básica, Diretoria de Avaliação, 21 a 23 de novembro de 2023. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/avaliacao/sobre-a-avaliacao/areas-avaliacao/sobre-as-areas-de-avaliacao/CHEB_Relatorio_SMT_2023_51.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.
CAPES. Diretoria de Avaliação. Relatório de avaliação Trienal 2007-2009 (Trienal 2010) Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/Ensino_ApresReuniao Posse_Jun2011.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.
CAPES. Relatório da 125ª Reunião do CTC_ES (30/03/2011). Brasilia: CAPES/MEC. 2011a.
CAPES. Diretoria de Avaliação. Comunicado Número 01/2011 – Área de Ensino. CAPES/MEC. 2011b.
CAPES. Diretoria de Avaliação. Relatório de avaliação Trienal 2010-2012 (Trienal 2013). Brasilia: CAPES/MEC. 2013. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/copy_of_Ensino2.pdf/view. Acesso: 20 nov. 2024.
CAREY, R. L. A Cultural Analysis of the Achievement Gap Discourse: Challenging the Language and Labels Used in the Work of School Reform. Urban Education, v. 49, n. 4, p. 440-468, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0042085913507459. Acesso em: 31 out. 2024.
CESUC Centro de Estudos Sociedade, Universidade e Ciência (Org.). A importância das cotas raciais e sociais no Brasil: uma reparação histórica necessária. Relatório Técnico, Coleção SoU_Ciência. São Paulo: UNIFESP, 2021. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/items/1f64807a-702d-49f6-928b-ec84df9fb0e7.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
DUDLEY-MARLING, C. The resilience of deficit thinking. Journal of Teaching and Learning, v. 10, n. 1, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.22329/jtl.v10i1.4171. Acesso em: 31 out. 2024.
ELLER, R. G. Johnny Can't Talk, Either: The Perpetuation of the Deficit Theory in Classrooms. The Reading Teacher, v. 42, n. 9, p. 670-674, 1989. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/20200272. Acesso em: 31 out. 2024.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS. Processo de avaliação do Programa Nacional Profissional em Ensino de Física (PROFIS/MNPEF), 2022-2023. 2023. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc-pesquisa/processo-de-avaliacao-do-programa-nacional-profissional-em-ensino-de-fisica-profis-mnpef/. Acesso em: 31 out. 2024.
GALHARDO, E. et al. Desempenho acadêmico e frequência dos estudantes ingressantes pelo Programa de Inclusão da UNESP. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 25, n. 3, p. 701-723, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-4077202000030010. Acesso em: 31 out. 2024.
JEFFERY, B. et al. Mathematical Knowledge and Primary Teachers: beyond the deficit model. British Journal of In-Service Education, v. 21, n. 2, p. 193-206, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.1080/0305763950210207. Acesso em: 31 out. 2024.
KARRUS, A. P. et al. Transformação do ensino de graduação em 13 anos de ações afirmativas: avanços e desafios. GT Graduação Plural. BH: UFMG, 2022. Disponível em: https://www.ufmg.br/prograd/wp-content/uploads/2022/12/slideGT.pdf. Acesso em: 31 out. 2024.
MARTINS, A. F. P. Sem carroça e sem bois: breves reflexões sobre o processo de elaboração de “uma” BNCC. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 35, n. 3, p. 689-701 (Editorial), dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p689
MATTOS, C. R.; RODRIGUES, A. M. The Physics teachers' formation and the curriculum reforms in Brazil. Proceedings Girep 2023, Slovakia, 2023.
MNPEF/SBF. Resolução Normativa Credenciamento e Recredenciamento no Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física. 2017. Disponível em: https://www1.fisica.org.br/mnpef/sites/default/files/anexospagina/regras_de_credenciamento_publicada.pdf. Acesso em: 5 nov. 2024.
MOREIRA, M. A. Orientações sobre o currículo do MNPEF. 2015. Disponível em: http://www1.fisica.org.br/mnpef/orientacoes-sobre-o-curriculo. Acesso em: 5 nov. 2024.
PAULO, I. J. C.; de ALMEIDA, R. M. C. Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física: uma história de sucesso; um futuro promissor. Cartas ao Editor. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 44, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2021-0392. Acesso em: 5 nov. 2024.
PEREIRA, Z. D. A.; ERTHAL, J. P. C. Temas e referenciais presentes nas dissertações do Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 13, n. 3, p. 1-17, 2022.
REBEQUE, P. V.; OSTERMANN, F.; VISEU, S. Uma análise sobre a produção acadêmica da primeira turma do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, v. 11, n. 1, p. 6-19, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.31512/encitec.v11i1.286. Acesso em: 31 out. 2024.
REBEQUE, P. V.; OSTERMANN, F.; VISEU, S. A nova gestão pública no contexto da formação continuada de professores: o caso do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física. Ciência e Educação, v. 26, e20022, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320200022. Acesso em: 31 out. 2024.
REZENDE, F.; OSTERMANN, F. Hegemonic and counter-hegemonic discourses in science education scholarship from the perspective of post-critical curricular theories. Cultural Studies of Science Education, v. 15, p. 1047-1065, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11422-019-09969-0. Acesso em: 31 out. 2024.
RUSSELL, M. et al. Countering Deficit Narratives in Quantitative Educational Research. Practical Assessment, Research, and Evaluation, v. 27, art. 14, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.7275/k44e-sp84. Acesso em: 31 out. 2024.
SALDANHA, 2017 “USP vai ter cota de 50% para alunos de escola pública até 2021” Folha de S. Paulo, 01/07/2017. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2017/07/1897694-usp-quer-cota-de-50-para-alunos-de-escola-publica-ate-2021.shtml. Acesso em: 22 nov. 2024.
UFBA, 2023 Nova área de avaliação da Capes será coordenada pela professora da UFBA Edgar Digital, Pós-Graduação. 11/12/2023 Disponível em: https://www.edgardigital.ufba.br/?p=27534. Acesso em: 14 nov. 2024.
UNESP. A importância das cotas raciais e sociais no Brasil: uma reparação histórica necessária. Relatório Técnico Organizado por Centro de Estudos Sociedade, Universidade e Ciência. São Paulo: SoU_Ciência, 2021. Disponível em: https://jornal.unesp.br/wp-content/uploads/2022/01/Relato%CC%81rio-Cotas-1.pdf. Acesso em: 31 out. 2024.
VALENCIA, R. Dismantling Contemporary Deficit Thinking: Educational Thought and Practice. New York; London: Routledge, 2010.
VALENCIA, R. R. (Ed.). The evolution of deficit thinking: Educational thought and practice. London: The Falmer Press/Taylor & Francis, 1997.
WANG, S. et al. Dismantling Persistent Deficit Narratives About the Language and Literacy of Culturally and Linguistically Minoritized Children and Youth: Counter-Possibilities. Frontiers in Education, v. 6, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3389/feduc.2021.641796. Acesso em: 31 out. 2024.
ZEIDLER, D. L. STEM education: A deficit framework for the twenty first century? A sociocultural socioscientific response. Cultural Studies of Science Education, v. 11, p. 11-26, 2016. https://doi.org/10.1007/s11422-014-9578-z
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.

Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >
