Heteronormative dilemmas of femininity in copies of Playboy magazine where athletes are represented
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e65571Abstract
This text aims the heteronormative dilemmas between the masculine and feminine identities, lived by fourteen women athletes who posed naked in the Playboy Magazine during the years of 1988 and 2012, bearing the argument of which these questions confront the feminine heteronormativity from esthetic and political tensions of gender and sexuality. It was a qualitative study which took a media product as an empirical field analyzed under the post-structural bias. As a result, it is possible to realize that the speech of these magazines carries out the political role of re-putting the feminine athletic body to the aegis of the feminine heteronormativity.
References
ALÓS, Anselmo Peres. A letra, o corpo e o desejo: masculinidades subversivas no romance latino americano. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2012.
BRAUNSTEIN, Florence et al. O lugar do corpo na cultura ocidental. Tradução de João Duarte Silva. Lisboa: Instituto Piaget, 2001.
BUTLER, Judith. Frames of war: when is life grievable? New York: Verso, 2010.
BUTLER, Judith. Inversões sexuais. In: PASSO, Izabel C. Fricote (Org.). Poder, normalização e violência: incursões foucaultianas para a atualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução por Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
CANGI, Adrian. Contemporâneos (apresentação/prefácio do livro “Arquivida: do senciente do sentido). In: NANCI, Jean-Luc. Arquivida: do senciente do sentido. Tradução: Marcela Vieira e Maria Paula Gurgel Ribeiro. Editora Iluminuras: São Paulo. 2014.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. et al.. Direitos humanos das mulheres e das pessoas LGBTQI: inclusão da perspectiva da diversidade sexual e de gênero na educação e na formação docente. João Pessoa: EDUFPB, 2016.
DAVID-MÉNARD, Monique. Deleuze e a psicanálise. Tradução de Marcelo Jacques de Moraes. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014. (Sujeito e História)
DELEUZE, Gilles. Empirismo e subjetividade: ensaio sobre a natureza humana segundo Hume. Tradução de Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2001. (Coleção TRANZ).
FISCHER, Rosa Maria Bueno. Mídia e educação da mulher: uma discussão teórica sobre modos de enunciar o feminino na TV. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, vol.9, n.2, jul.-dez. 2001.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, em 1970; tradução Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo, Edições Loyola, 1996.
FOUCAULT, Michel. Arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2016.
FOUCAULT, Michel. Estruturalismo e pós-estruturalismo. In: FOUCAULT, Michel. Arqueologia das ciências e história dos sistemas de pensamento. Organização e seleção de textos Manoel Barros da Motta. Tradução de Elisa Monteiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013. (Ditos & Escritos; 2)
GOELENER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.19, n.2, p.143-51, abr/ jun. 2005.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. A Pedagogia do Armário: heterossexismo e vigilância de gênero no cotidiano escolar. Revista Educação On-line PUC-Rio, Rio de Janeiro, n. 10, p. 64-83, 2012.
LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994, p. 206-242.
LOURO, Guacira Lopes. Currículo, gênero e sexualidade: o “normal”, o “diferente” e o “excêntrico”. In: LOURO, Guacira Lopes.; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Vilodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 6. ed. – Petrópolis (RJ): Vozes, 2010, p. 41-52.
MEZZAROBA, Cristiano; MENDES, Diego Souza; PIRES, Giovani De Lorenzi. Grandes eventos esportivos, mídia e representações: possibilidades/responsabilidades para a Educação Física escolar. In: DANTAS JUNIOR, Hamilcar Silveira.; KUHN, Roselaine; DORENSKI, Sérgio. (Orgs.) Educação Física, esporte e sociedade: temas emergentes. Vol. 4. São Cristóvão: UFS, 2010, p. 185-206.
NOGUEIRA, Gilmaro; COLLING, Leandro. Homofobia, heterossexismo, heterossexualidade compulsória, heteronormatividade. In: COLLING, Ana Maria; TEDESCHI, Losandro Antônio. (Orgs.) Dicionário crítico de gênero. Dourados (MS): Ed. UFGD, 2015, p. 135-149.
PRECIADO, Beatriz. Manifesto contrassexual. Tradução de Maria Paula Gurgel Ribeiro. São Paulo: n-1 edições, 2014.
RISÉRIO, Manoel. Playboy vs. Censura- 1975/1978. Playboy. n° 423, agosto de 2010, p. 244.
ROSOLATO, Guy. A força do desejo: o âmago da psicanálise. Tradução de Procópio Abreu. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.
SCHWENGBER, Maria Simone Vione. O uso das imagens como recurso metodológico. In: MEYER, Dagmar Estemann; PARAISO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012, p. 261-279.
SOARES, Carmen Lúcia. Pedagogias do corpo: higiene, ginástica, esporte. In: RAGO, Margareth; VEIGA-NETO, Alfredo. Figuras de Foucault. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p.75-86.
VAZ, Alexandre Fernandez. A construção dos corpos no esporte. Revista de estudos feministas, Florianópolis, V.19, n. 3, p.849-851, set-dez. 2011.
VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa: um estudo econômico das instituições. Tradução de Olivia Krähenbühl. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1965.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
