Construction of memory in life: the professor Germano Bayer participation in the history of physical education paranaense
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p376Abstract
In order to understand the importance of the memory construction to the field of the Physical Education History and identify the difficulties of the research to determine what actually has historical value, sources were analyzed referring to Germano Bayer - teacher and researcher, had considerable influence Physical Education in Parana - From the survey documents and interviews with three professionals, at some point, were related to the collection created by Bayer. He made a point of recording, in various forms, moments as a professional, with the goal of creating a vision of the Physical Education and to bring its assets to the future generations. The relationship of the construction of his individual memory with the various people who participated in the events thus becomes his memory, contributing to the history of the Paranaense Physical Education.
References
ALBERTI, V.. Literatura e autobiografia: a questão do sujeito na narrativa. Revista Estudos Históricos, Brasil, 4, jul. 1991
ALBERTI, V. Indivíduo e biografia na história oral. Rio de Janeiro: CPDOC, 2000.
ARNS. F. Arquivo Público absorve acervo do professor Germano Bayer. Agência de Notícias do Paraná, 09 Nov. 2012. Entrevista concedida a Fernando Lopes.
AYRES, G. M. Entrevista concedida em 06/11/2013 aos autores
BAYER, G. Entrevista concedida em 2006 à TV Paulo Freire.
CZAP, A. L. Entrevista concedida em 06/11/2013 aos autores.
FREITAS, S. M. de. História oral - Possibilidades e procedimentos. São Paulo: Humanitas, 2002.
GINZBURG, C. Mitos emblemas sinais – morfologia e história. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
HALBWACHS, M., A Memória Coletiva. 1ª Edição. Local: Centauro, 2006.
LEAL, L. A. M. Memória, rememoração e lembrança em Maurice Halbwachs. Revista Linguasagem, edição 18, 2012.
MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Editora Contexto, 2007.
MORO, V. L. Entrevista concedida em 18/11/2013 aos autores..
MORO, V; GODOY, L. Centros de Memória em Educação Física, Esporte e Lazer: algumas contribuições para o debate. Jundiaí: Ed. Fontoura, 2006.
MOURA, I. P. Entrevista concedida em 2006 á TV Paulo Freire.
POLLAK, M. Memória e Identidade Social. Rio de Janeiro: Estudos Históricos, vol. 5, n. 10, 1992.
SOUZA, E. C. A; CAPRARO, A. M. Preservando a memória, fazendo história relato da fundação e das experiências desenvolvidas no centro de memória do departamento de educação física da UFPR (CEMEDEF). Curitiba, Revista de História do Esporte Artigo, vol. 3, n.1, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).