BASE COMMON NATIONAL CURRICULUM: A PROPOSAL FOR PHYSICAL EDUCATION NEEDED?

Authors

  • Juliano Daniel Boscatto IFSC- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catariana- campus São Miguel do Oeste, SC.
  • Fernanda Moreto Impolcetto Departamento de Educação Física da UNESP, Campus de Rio Claro/SP.
  • Suraya Cristina Darido Departamento de Educação Física da UNESP, Campus de Rio Claro/SP.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p96

Abstract

Aimed to the study, understand the historical and legal aspects that impact on the development of the Common National Base Curriculum, the approaches of official documents with the school curriculum and the universal and particular aspects of the culture and the possible links with the context of Physical Education . Given the importance in preparing the BNCCit is critical to understand what are theoretical elements that are the surroundings of this proposition. We sought to test this theory, present the precursors elements to the "official document", standing in the historical and legal aspects that impact on the development of BNCC. Legal precursors documents BNCC, refer to analysis of the construction of the curriculum based on universal and particular aspects of culture, pointing to discussion with Forquin (1993) and Cuche (2002). Dialogue approaches as the context of school PE in Brazil, regarding the systematization of the curriculum for basic education.

Author Biographies

Juliano Daniel Boscatto, IFSC- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catariana- campus São Miguel do Oeste, SC.

Professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina-IFSC

Mestre em Educação Física- CDS/UFSC-Florianópolis.

Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias/UNESP- Rio Claro.

Fernanda Moreto Impolcetto, Departamento de Educação Física da UNESP, Campus de Rio Claro/SP.

Doutora em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela UNESP. Professora Assistente Doutora do Departamento de Educação Física da UNESP, Campus de Rio Claro/SP.

Suraya Cristina Darido, Departamento de Educação Física da UNESP, Campus de Rio Claro/SP.

Doutora em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo/USP.

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Published

2016-09-21

How to Cite

Boscatto, J. D., Impolcetto, F. M., & Darido, S. C. (2016). BASE COMMON NATIONAL CURRICULUM: A PROPOSAL FOR PHYSICAL EDUCATION NEEDED?. Motrivivência, 28(48), 96–112. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p96

Issue

Section

Seção Temática

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