BASE COMMON NATIONAL CURRICULUM: A PROPOSAL FOR PHYSICAL EDUCATION NEEDED?
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p96Abstract
Aimed to the study, understand the historical and legal aspects that impact on the development of the Common National Base Curriculum, the approaches of official documents with the school curriculum and the universal and particular aspects of the culture and the possible links with the context of Physical Education . Given the importance in preparing the BNCCit is critical to understand what are theoretical elements that are the surroundings of this proposition. We sought to test this theory, present the precursors elements to the "official document", standing in the historical and legal aspects that impact on the development of BNCC. Legal precursors documents BNCC, refer to analysis of the construction of the curriculum based on universal and particular aspects of culture, pointing to discussion with Forquin (1993) and Cuche (2002). Dialogue approaches as the context of school PE in Brazil, regarding the systematization of the curriculum for basic education.
References
ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. 3. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1995.
AQUINO, Julio. Da “crise” da educação formal ao fulgor dos processos de governamentalização educacional. In: Anais do XVI ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, Campinas: UNICAMP, 2012.
ARENDT, Hannah. Responsabilidade e Julgamento. São Paulo, Companhia das Letras, 2004.
CUCHE, Denys. A Noção de Cultura nas Ciêncais Sociais. 2ª Ed. Bauru, EDUSC, 2002.
BRASIL, Decreto nº 69.450, de 1 de novembro de 1971. Presidência da República - Casa Civil - Subchefia de Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d69450.htm. Acesso em: 03 mar 2016.
_________, CONSTITUIÇÃO FEDERAL. Brasília, DF, 1988.
_________, Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF, 1996.
_________, Parâmetros Curriculares para Educação Básica. Brasília, DF, 1997.
_________, Diretrizes Curriculares Para a Educação Básica. Brasíla, DF, 2013.
_________, Plano Nacional de Educação. Brasíla, DF, 2014
_________, Base Nacional Comum. 2015. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/, acesso em 20/02/2016.
_________, Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília Disponível em http://www.jusbrasil.com.br/diarios/94124972/dou-secao-1-18-06-2015-pg-16, acesso em 22/02/2016.
BEDIN, Gilmar, Antônio. Cidadania. In: GONZÁLEZ, Fernando; FENSTERSEIFER, Paulo
DAÓLIO, Jocimar. A cultura da/na Educação Física. Tese (livre docência) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
Evaldo. Dicionário crítico da Educação Física. Ijuí: Ed. da Unijuí, 2005.
FENSTERSEIFER, Paulo, Evaldo. Função da escola pública. In. FEIL, I.T.S; ALBRANDT, L.I. O curso de pedagogia da Unijuí: 55 anos. Ijuí, Unijuí, v.1 2013.
FENSTERSEIFER, Paulo. Evaldo.; GONZÁLEZ, Fernando. Jaime. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, MS, n.2, v1, 2013.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: As bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução Guacira Lopes Louro. – Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FREIRE, João. Batista; SCAGLIA, Alcides. Educação como prática corporal. São Paulo: Ed. Scipione, 2003.
GONZÁLEZ, Fernando, Jaime. Projeto curricular e educação física: o esporte como conteúdo escolar. In: REZER, Ricardo (org). O fenômeno esportivo: ensaios críticos-reflexivos. Chapecó: Argos, p. 69-109, 2006.
IMPOLCETTO, Fernanda, Moretto; DARIDO, Suraya, Cristina. Possibilidades para a sistematização do voleibol na Educação Física escolar. R. bras. Ci. e Mov 19(2), p. 90-100, 2011.
KUNZ, Elenor. Transformação Didático-Pedagógica do Esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.
MACHADO, Roseli, Belmonte; LOCKMANN, Kamila. Base Nacional Comum, Escola, Professor. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03. 2014.
NEIRA, Marcio, Garcia; NUNES, Mario, Luiz, Ferrari. Pedagogia da cultura corporal – Crítica e Alternativas. São Paulo: Phorte Editora, 2006.
PAES, Roberto, Rodrigues. A pedagogia do Esporte e os Jogos Coletivos. In: DE ROSE JÚNIOR, D. Esporte e Atividade Física na Infância e na Adolescência: uma abordagem multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RANGEL, Irene, Conceição, Andrade. Educação Física na Infância. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2010.
SACRISTAN, Gimeno, José. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Tradução Ernani Da Rosa. 3ª edição. Porto Alegre: Art Med. 2000.
SAMPAIO, Carlos, Magno, Augusto; SANTOS, Maria, Socorro; MESQUIDA, Peri. Do Conceito de Educação à Educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 3, n.7, 2002.
SOARES, Carmem, Lucia; TAFFAREL, Celi. Zulke; VARJAL, E; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Michele. E; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino da Educação Física. 2ª Ed. Cortez; São Paulo, 2012.
SOMMER, Luis, Henrique. Práticas de produção da docência: uma análise sobre literatura de formação de professores. In: Anais do XV ENDIPE - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Belo Horizonte, Minas Gerais, 2010.
YOUNG, Michael. Para que servem as escolas. Revista Educação e Sociedade, Campinas, vol. 28, n. 101, p. 1287-1302. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).