Teaching content in physical education school: a review study in the area of 21 national journals

Authors

  • Samuel Nascimento de Araújo Prefeitura Municipal de Guarani das Missões (RS) Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) DIMEEF - Grupo de pesquisa em didática e metodologia de ensino da Educação Física E. M. E. F. São José; E. M. E. F. Clemente Soltis Tempo Integral
  • Leandro Oliveira Rocha Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
  • Fabiano Bossle Professor de Graduação e Pós-graduação ESEF-UFRGS.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n51p205

Abstract

This review study aimed to analyze the academic production on the subject of teaching content of school physical education. They reviewed journals in the field 21 with Qualis Capes extract from A2 to B4, posted until November 2015, and selected 28 articles that discussed the content in the final years of elementary school and high school in central mode. Even proposing new justifications to confirm the presence of sports in school, and the importance of innovative body practices, it is essential to pay attention to how the contents are - or are not - problematized and critically analyze why some contents are selected over others. At the end, we present multiculturalism and the theoretical basis of critical pedagogy as a possibility to promote meaningful learning and formalize the culture of students in school.

Author Biographies

Samuel Nascimento de Araújo, Prefeitura Municipal de Guarani das Missões (RS) Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) DIMEEF - Grupo de pesquisa em didática e metodologia de ensino da Educação Física E. M. E. F. São José; E. M. E. F. Clemente Soltis Tempo Integral

Professor de Educação Física da rede municipal de ensino em Guarani das Missões (RS), membro do DIMEEF (Grupo de Pesquisa em Didática e Metodologia de Ensino da Educação Física), Universidade Federal do Rio Grande do Sul/UFRGS. Bolsista CAPES.

Leandro Oliveira Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorando em Ciências do Movimento Humano do Programa de Pós-graduação ESEF-UFRGS.

Fabiano Bossle, Professor de Graduação e Pós-graduação ESEF-UFRGS.


Professor adjunto da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano na linha de pesquisa Formação de Professores e Prática Pedagógica. Pós-doutorado em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS (2011); Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS (2008); Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS (2003); Especialização em Ciências do Esporte pela UFRGS (1995); Graduado em Educação Física - Licenciatura plena - pelo IPA (1991)

Published

2017-07-20

How to Cite

ARAÚJO, Samuel Nascimento de; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Teaching content in physical education school: a review study in the area of 21 national journals. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 51, p. 205–221, 2017. DOI: 10.5007/2175-8042.2017v29n51p205. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n51p205. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)