Returns, contours and deviations: Physical Education in the curricular construction of the final years of elementary school in a state school in Rio Grande do Sul

Authors

  • Natacha da Silva Tavares UFRGS
  • Elisandro Schultz Wittizorecki UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p173

Abstract

This text is the result of a dissertation and seeks to communicate the findings related to the following specific objectives: a) understand that knowledge is part of Physical Education (EFI) in the final years of elementary school and what places it occupies in curricular construction; b) understand the tensions involved in the school and EFI curriculum building process. The curricular construction of the school and EFI is constituted by movements of return, contour and deviation. The knowledges that integrate this construction are of two orders, of personal formation and of academic formation, and are developed through traditional practices / reproducers, but also through practices that break this logic. This concomitant presence of different practices and orientations occurs due to conflicts of ideas / perspectives that permeate the school, but these conflicts are also producers of this curricular construction, as well as the time, which presents itself as a significant element in this process.

Author Biographies

Natacha da Silva Tavares, UFRGS

Doutoranda em Ciências do Movimento Humano-UFRGS

Elisandro Schultz Wittizorecki, UFRGS

Doutorado em Ciências do Movimento Humano- UFRGS

References

APPLE, M. W. Conhecimento Oficial: a educação democrática numa era conservadora. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

BALL, S. La micropolítica de la escuela: hacia uma teoria de la organización escolar. Barcelona: Paidós, 1994.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Ago, 1999.

BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais : Educação Física /Secretaria de Educação Fundamental. — Brasília: MEC/SEF, 1997.96p. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf >. Acesso em 07 de março de 2015.

BODGAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

ILHA, F. R. A regulação curricular da Educação Física na escola e seus efeitos no trabalho de professores iniciantes. Tese de doutorado, Universidade Federal de Pelotas, 2015.

HARGREAVES, A. Profesorado, Cultura y Postmodernidad. Madrid, Morata, 1995.

LINDEMAYER, C. K. Movimentos pela cidade de Viamão/RS. Trabalho de Conclusão de Curso, Especialização em Educação em Saúde Mental, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013, 22p.

LOPES, M. C.; MORGENSTERN, J. M. Inclusão como matriz de experiência. Pro-Posições, v. 25, n. 2, p. 177-193, maio/ago. 2014.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986, 99p.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12ª Ed. São Paulo: Hucitec, 2010, 407p.

NEGRINE, A. Instrumentos de coleta de informações na pesquisa qualitativa. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. A pesquisa qualitativa na Educação Física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Sulina, p.61-99, 2010.

NERY, V. E. Currículo como processo vivenciado na escola. Revista Espaço Acadêmico, 2009. Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/096/96nery.htm Acesso em: 29 nov. 2016.

NUNES, M. L. F.; RÚBIO, K. O(S) Currículo(S) da Educação Física e a Constituição da Identidade de Seus Sujeitos. Currículo sem Fronteiras, v.8, n.2, pp.55-77, 2008.

REHBEIN, M. O.; FUJIMOTO, N.S.V.M. Análise Ambiental Urbana: Vila Augusta/ Viamão/ RS. BGG n.º 33: Porto Alegre, p. 215 — 232, 2007.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Educação do estado. Departamento de Planejamento. Diagnóstico da Educação Básica do RS, 2013.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, M. V. O estudante negro na cultura estudantil e na educação física escolar. Dissertação (mestrado), Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007, 240p.

SCHMIDT, M. A. M.S; GARCIA, T. M. F. B. Discutindo o currículo “por dentro”: contribuições da pesquisa etnográfica. Educar: Curitiba, n. 17, p. 139-149. 2001.

SOARES, C. L. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992, 119 p.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O Trabalho Docente: elementos para uma teoría da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, Editora Vozes, 2008.

TRIVIÑOS, A. N. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: A Pesquisa Qualitativa em Educação. São Paulo: Editora Atlas, 1987, 175p.

VAGO, T. M. O "esporte na escola" e o "esporte da escola": da negação radical para uma relação de tensão permanente Um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Ano III, nº 5, 1996.

WOODS, P. La escuela por dentro: la etnografia en la investigacion educativa. Barcelona : Paidos,: Ministerio de Educacion y Ciencia, 1987.reimp. 1995. 220p.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010. 248 p.

Published

2018-11-29

How to Cite

Tavares, N. da S., & Wittizorecki, E. S. (2018). Returns, contours and deviations: Physical Education in the curricular construction of the final years of elementary school in a state school in Rio Grande do Sul. Motrivivência, 30(56), 173–189. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p173

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)