Freirean inspirations and school Physical Education: the organization of the curriculum in a brazilian learning community
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56430Abstract
Paulo Freire is an author that influence progressive educators in the most diverse spaces, such as the Learning Communities (LC), which begin to emerge and stand out inBrazilandSouth America. We aim to understand how Freire's work was interpreted in the construction of the curriculum of Physical Education (PE) of a LC with the intention of reflecting on possible approximations between this ideology and the philosophical/pedagogical bases of the curricular component. The method consisted in analyzing and interpreting the theoretical reference of the curricular document of the LC to identify Freirean ideas present in it. The result of the analysis shows that the PE curriculum aims to develop students' critical sense based on the interpretation of the body culture of movement and the existence of an idea that it is important to be physically active to be able to sustain a citizen's posture in society.
References
ANASTASIOU, L. Metodologia do ensino superior: da prática docente a uma possível teoria pedagógica. IBPEX Autores Associados, 1998.
ÂNCORA, Currículo da Educação Física, In: QUADROS, F. Pra não virar bocó: Retratos da Ensinagem da Educação Física. Monografia de graduação, UNICAMP - Campinas – SP, 2014.
APPLE, M.; AU, W.; GANDIN, L. A. Educação crítica: análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BRACHT, V. A Constituição das Teorias Pedagógicas em Educação Física. Caderno Cedes, Campinas, ano XIX, n. 58, p. 69 – 88, 1999.
________. BRACHT, V. Educação Física e aprendizagem social. Porto Alegre: Magister, 1992.
BRACHT, V; CAPARROZ, F. E.; DELLA FONTE, S. S.; FRADE, J. C.; PAIVA, F.; PIRES, R. Pesquisa em ação. 3ª ed. Ijuí: Unijuí, 2007.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 7ª ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.
CALLEJA, J. M. R., Os professores deste século. Algumas reflexões. Revista Institucional Universidad Tecnológica Del Chocó, v. 27, n. 1, p. 109-117, 2008.
CAPLLONCH, M; FIGUERAS, S. Educación física y comunidades de aprendizaje. Estudios pedagógicos (Valdivia), v. 38, n. ESPECIAL, p. 231-247, 2012.
CATELA, H. Comunidades de aprendizagem: em torno de um conceito. Revista de educação, v. 18, n. 2, p. 31-45, 2011.
CORREIA, M. S.; MIRANDA, M. L. de J.; VELARDI, M. A prática da educação física para idosos ancorada na pedagogia freireana: reflexões sobre uma experiência dialógica-problematizadora. Movimento. Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 281-297, 2011.
DEWEY, J. A escola e a sociedade. A criança e o currículo. Lisboa: Relógio D’Água, 2002.
FRANÇOSO, S.; NEIRA, M. G. Contribuições do legado freireano para o currículo da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 2, 2014.
FREIRE, P. Educação: o sonho possível. Obra de Paulo Freire; Série Capítulos, 1982.
________. Pedagogia do Oprimido. 17ª Ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra., 1987.
________. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
________. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 12ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. S. Que fazer: teoria e prática em educação popular. Obra de Paulo Freire; Série Livros, 1989.
GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. 4ª ed. São Paulo: Editora Vozes, 2001.
HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho. O conhecimento é um caleidoscópio. 5ª ed., Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
HABERMAS, J. Teoria de la Acción Comunicativa: racionalidad de la acción y racionalización social. Vol.1. Madrid: Taurus, 1987.
KILPATRICK, W. R. Educação para uma civilização em mudança. 12ª ed. São Paulo: Melhoramentos, 1974.
KUNZ, E. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.
________. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: UNIJUÍ, 1994.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da Escola Pública: a pedagogia crítica-social dos conteúdos. 8ª ed. São Paulo: Loyola, 1989.
MEDINA, J. P. S. A Educação Física cuida do corpo...e “mente”: bases para a renovação e transformação da Educação Física. Campinas: Papirus, 1983.
NOGUEIRA, V. A. A Pedagogia da Educação Física: diálogos e reflexões em uma Comunidade de Aprendizagem. Dissertação de Mestrado. Universidade São Judas Tadeu: São Paulo, 2016.
NUNES, M. L. F; RÚBIO, K. O Currículo(s) da Educação Física e a constituição da identidade de seus sujeitos. Currículo sem fronteiras, v. 8, n. 2, p. 55-77, 2008.
RAMÓN S.; RUTH J., Education for social change? A Freirean critique of sport for development and Peace, 2014. Physical Education and Sport Pedagogy, v. 18, n. 4, p. 442-457, 2013.
SÃO PAULO. O menino popular e a Educação Física. Secretaria Municipal de Educação: DOT, 1990.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M.O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. Artmed Editora, 2009.
VENTORIM, S. Caracterização do esporte segundo a orientação didático-pedagógica da teoria de Paulo Freire. Motrivivência, v. XI, n. 14, p. 187-198, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).