Education and sensitivity: the play and move yourself the child in school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58318Abstract
Thus, this study had as main objective to investigate about the ways as the play and the move yourself are proposed in the school environment and how they contribute for the sensibility education to the child. First, it was developed a theorical research about the subjets and the fundamental authors, that suply the base for the second part of the study. This other step was an empirical study that involved two municipal schools from the city of Capinzal, SC; one located in the countryside and the other one downtown. It was chosen a class of chuildren from 4 to 6 years old in each school, that totaling 40 children. Therefore, in the investigated schools, the stimulus to situations construction that enable the sensibility development receives little importance, what commits meaningly the sensibility education of these children and limits the creation’ power.
References
BOSI, A. Reflexões sobre a Arte. 7ª ed. São Paulo: Ática, 2009.
DANTAS, M. Dança: o enigma do movimento. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1999.
FREIRE, J. B. Por uma educação de corpo inteiro. In: HERMIDA, Jorge Fernando (Org.). Educação Física: conhecimento e saber escolar. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2009.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.
GOMES DA SILVA, P. N.; A Corporeidade do movimento: Por uma análise existencial das práticas cosporais. In: HERMIDA, J. F.; ZOBOLI, F. Corporeidade e Educação (orgs.). Editora Universitária da UFPB. João Pessoa, 2012.
HONORÉ, C. Sob Pressão. Rio de Janeiro: Record, 2009.
KUNZ, E. Educação Física: ensino & mudanças. Ijuí: Unijuí, 2001.
KUNZ, E. O movimento humano como tema. Revista Kinein, UFSC, Florianópolis, v. 1, n. 1, dez. 2000.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.
MACHADO, M. M. Merleau-Ponty & a Educação. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2010.
MARQUES, D. A. P.; SURDI, A. C.; GRUNENNVALDT, J. T.; KUNZ,; Dança e expressividade: uma aproximação com a fenomenologia. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 01, p.243-263, jan/mar de 2013.
MATURANA, H; VERDEN-ZOLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado á democracia. São Paulo: Palas Athena, 2004.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. Livraria Freitas Bastos, SP. 1ª edição em língua portuguesa. 1971.
MERLEAU-PONTY, M. Psicologia e pedagogia da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
MERLEAU-PONTY, M. Merleau-Ponty na Sorbone: Resumo de cursos, Filosofia e Linguagem. Campinas: Papirus, 1990.
OAKLANDER, V. Descobrindo crianças: a abordagem gestáltica com crianças e adolescentes. 5ª. Ed. São Paulo: Summus, 1980.
PORPINO, K. O. Dança é educação: interfaces entre corporeidade e estética. Natal: Editora da UFRN, 2006.
SANTIN, S. Educação física: Temas pedagógicos. Porto Alegre, EST/ESEF, 1992.
SANTIN, S. O espaço do corpo nas pedagogias escolares. Rio Grande, RS, 2005. [Blog Internet] Consultado em 20/08/2013. Disponível em http://silvinosantin.wordpress.com/about/.
SANTIN, S. Ciência, Arte e Política Estudantil. Maringá, PR, 2001. [Blog Internet] Consultado em 25/09/2013. Disponível em http://silvinosantin.wordpress.com/about/.
SANTIN, S. Educação e Sensibilidade. Santa Maria, RS, 1997. [Blog Internet] Consultado em 10/06/2013. Disponível em http://silvinosantin.wordpress.com/about/.
SOARES, Carmen Lúcia (Org.). Corpo e História. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004. (Coleção Educação Contemporânea).
SURDI, A. C; KUNZ, E. A fenomenologia como fundamentação para o movimento humano signifi cativo. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 02, p. 187-210, abril/junho, 2009.
STAVISKI, Gilmar; SURDI, Aguinaldo Cesar; KUNZ, Elenor. Sem tempo de ser criança: A pressa no contexto da educação de crianças e implicações nas aulas de educação física. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, florianópolis, v. 35, n. 1, p. 113-128, jan./mar. 2013.
TREBELS, A. H. A concepção dialógica do movimento humano: Uma teoria do se-movimentar. In: KUNZ, Elenor, TREBELS, Andreas (Orgs.) Educação Física Crítico-Emancipatória. Íjuí: Editora Unijuí, 2006.
WINNICOTT, D. W. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).