The good teacher of Physical Education in the view of academics of licentiate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58476

Abstract

The objective of this research was to identify the perception of the undergraduate students in Physical Education about the elements that make up the pedagogical practice of the good teacher in the classroom. The methodology has a descriptive design and is characterized by the use of the qualitative approach, presenting as subjects of research a group of eighteen undergraduate students in Physical Education of the Superior School of Physical Education of the Federal University of Pelotas. We used content analysis and chose to split the results into two categories. The first, called "Professional knowledge and contexts of action", was built with the intention of exploring the teaching knowledge related to the profession and its professional performance. The second is related to the "Characteristics of the good teacher and the necessary skills for teaching", seeking to describe the characteristics of this good teacher and bringing the elements related to teaching practices within the context of the classroom.

Author Biographies

Leontine Lima Dos Santos, Doutoranda ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Doutoranda ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

José Antônio Bicca Ribeiro, Doutorando ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Doutorando ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Patrícia da Rosa Louzada da Silva, Mestre ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Mestre ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Otávio Ávila Pereira, Mestrando - ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Mestrando - ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Franciele Roos da Silva Ilha, Docente/Universidade Federal de Pelotas

Doutora e PHD em Educação pela UFPel

Professora Adjunta da Escola Superior de Educação Física da ESEF/UFPel

Mariângela da Rosa Afonso, Docente - ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

Docente - ESEF/UFPel – Pelotas/ RS/ Brasil

References

ALARCÃO, I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. In I. Alarcão (Org.), Formação reflexiva de professores: Estratégias de supervisão (p. 9-39). Porto: Porto Editora, 1996.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa. Edições 70. 1979.

BOSSLE, Fabiano. Planejamento de ensino na educação física: uma contribuição ao coletivo docente. Movimento, v. 8, n. 1, p.31-39, 2002.

CUNHA, Maria Isabel da. O bom professor e sua prática. 3ª ed. Campinas, SP: Papirus, 1994.

COSTA, L.C.A.; NASCIMENTO, J. O “bom” professor de educação física: possibilidades para a competência profissional. Maringá, v. 20, n. 1, p. 17-24, 1. trim. 2009.

CRUM, Bart. Funções e competências dos professores de educação física: consequências para a formação inicial. In: Congresso Nacional de Educação Física, 2000. Lisboa. Anais… Lisboa: 2000. Disponível em

<https://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/download/95/82>

ELBAZ, F. Teacher Thinking: A study of practical knowledge. London: Croom Helm, 1983.

FEITOZA, L.A.; CORNELSEN, J.M.; VALENTE, S.M.P. Representação do bom professor na perspectiva dos alunos de arquivologia. Perspectivas em Ciência da Informação, v.12, n.2, p.158-167, mai-ago. 2007.

FORTES, V. M. B. A constituição da identidade do professor caboverdiano nas relações sociais e de trabalho. 2008. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2008

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e Ousadia: O Cotidiano do Professor (tradução de Adriana Lopez). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

GAUTHIER, C. et al. . Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 1998.

GONZÁLEZ, F.J. Verbete: Competência. In: Dicionário crítico da Educação Física. 2ª ed. revisada. Ijuí: Editora da Unijuí, 2008.

KRUG, R.R.; KRUG, H.N. Os saberes necessários à prática docente em Educação Física Escolar na percepção dos acadêmicos da Licenciatura em Educação Física do CEFD/UFSM. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 15, Nº 150, Noviembre de 2010. Disponível em <http://www.efdeportes.com/efd150/os-saberes-necessarios-em-educacao-fisica-escolar.htm>

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa: da visão clássica à visão crítica. In: Conferência de encerramento do V Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa, 2006, Madrid, Espanha, Anais… Madrid: 2006.

NASCIMENTO, J. Escala de auto-percepção de competência profissional em educação física e desportos. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo: 13 (1), p.5-21, jan./jun, 1999.

ONOFRE, Marcos Soares. Elementos para a Reflexão sobre Formação de Professores ... de Educação Física. Boletim da Sociedade Portuguesa de Educação Física. n.1, p.75-95, 1991.

ONOFRE, M. T. A S. Das características do conhecimento prática dos professores de Educação Física às práticas de sua formação inicial. In: Boletim da Sociedade Portuguesa de Educação Física. 9º Congresso de Educação Física e Ciências do Desporto dos Países de Língua Portuguesa, 2002, S. Luís do Maranhão, Anais… S. Luís do Maranhão, 2002.

PERRENOUD, Phillipe. Avaliação: da excelência à regularização das aprendizagens: entre duas lógicas. Porto Alegre, Artmed, 1998.

PERRENOUD, Philippe. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.

SCHÖN, Donald. The reflective practitioner. New York : Basic Books, 1983.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Ed.) Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, pp.77-92. 1992.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

WEIN, C. Developmemtally Appropriate Practice in "Real Life". Stories of teacher practical knowledge. London: teachers College, 1995.

VAN MANEN, Max. Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum inquiry, v. 6, n. 3, p. 205-228, 1977.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2019-09-24

How to Cite

Dos Santos, L. L., Ribeiro, J. A. B., da Silva, P. da R. L., Pereira, O. Ávila, Ilha, F. R. da S., & Afonso, M. da R. (2019). The good teacher of Physical Education in the view of academics of licentiate. Motrivivência, 31(60), 01–18. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58476

Most read articles by the same author(s)