The thematization of the sertanejo in Physical Education classes: the circle of culture as inspiration for the pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67698Abstract
The aim of this study was to report a pedagogical experience produced in a public school, located in the city of São Bernardo do Campo - SP, conducted in the early grades of elementary school. The work was developed in the second quarter of 2019 and had as its theme dance, where 15 experiences were organized permeated by the sertanejo musical rhythm. During the educational project, students experienced the gestures of this body practice, reflected on historical, social and political aspects related to the country rhythm, organized presentations for the school community and reflected on all these experiences in the circle of culture. We conclude that the dances can be thematized in school physical education classes and students should be highlighted in the construction of educational experiences, enabling the democratic participation of these students in daily school life.
References
BOSSLE, Fabiano. Nosso inédito viável: professor de Educação Física intelectual transformador. In: MALDONADO, Daniel Teixeira; NOGUEIRA, Valdilene Aline; FARIAS, Uirá de Siqueira. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física escolar brasileira. CRV: Curitiba, 2018. p. 19-34
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Em volta do fogo aceso, em volta de um círculo. In: SPIGOLON, Nilma Imaculada; CAMPOS, Camila Brasil Gonçalves. Círculos de cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: CRV, 2016. p. 13-18.
COSTA, Bruno Botelho. Paulo Freire e os Círculos de Cultura: uma pedagogia da humanização. In: SPIGOLON, Nilma Imaculada; CAMPOS, Camila Brasil Gonçalves. Círculos de cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: CRV, 2016. p. 45-76.
CORREIA, Walter Roberto. Planejamento participativo e o ensino de educação física no 2º grau. Revista paulista de educação física, supl. n. 2, p. 43-48, 1996.
FARIAS, Uirá de Siqueira et al. No caminho de novas práticas pedagógicas em educação física escolar. Conexões: Educação Física Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 15, n. 4, p. 486-504, out./dez 2017.
FARIAS, Uirpa de Siqueira et al. Educação Física Escolar no ensino fundamental: o planejamento participativo na organização didático pedagógica. Motrivivência, (Florianópolis), v. 31, n. 58, p. 01-24, abril/julho, 2019.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 7°ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
MALDONADO, Daniel Teixeira et al. A tematização das ginásticas nas aulas de Educação Física em São Paulo: o inédito viável em contextos de “uberização” da educação. Revista Brasileira de Educação Física Escolar, Ano IV, v. 3 – Mar. 2019.
NEIRA, Marcos Garcia. Ensino da Educação Física. São Paulo: Blucher, 2011.
NOGUEIRA, Valdilene Aline et al. Práticas corporais e Paulo Freire: uma análise sobre a produção do conhecimento. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 4, p. 1265-, out./dez. de 2018.
NOGUEIRA, Valdilene Aline et al. Inspirações freirianas e Educação Física escolar: a organização do currículo em uma comunidade de aprendizagem brasileira. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, jul. 2019.
ROMÃO, José Eustáquio et al. Círculo epistemológico: círculo de cultura como metodologia de pesquisa. Revista Educação e Linguagem, São Bernardo do Campo, ano 9, n. 13, p. 137-195, jan./jun. 2006.
SAUL, Ana Maria. Paulo Freire na atualidade: Legado e reinvenção. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 9-34, jan./mar. 2016.
SOUSA, Cláudio Aparecido; MALDONADO, Daniel Teixeira; NEIRA, Marcos Garcia. Círculo de cultura e Educação Física: a tematização do funk na escola. Kinesis, v. 36, n. 1, p. 116- 129. 2017.
SOUSA, Cláudio Aparecido; MAFRA, Jason Ferreira. Formação de professores e o currículo cultural da educação física: uma etnografia sobre a prática pedagógica. Dialogia, São Paulo, n. 24, p. 179-192, jul./dez. 2016.
SOUSA, Cláudio Aparecido. O currículo de Educação Física da rede pública municipal de Santo Andre (SP): concepções e práticas pedagógicas. 183. F. Dissertação (MESTRADO EM EDUCAÇÃO). Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2017.
SOUSA, Cláudio Aparecido; SILVA, Peterson Amaro; MALDONADO, Daniel Teixeira. Círculo de cultura e Educação Física: reflexões de um docente sobre a sua prática pedagógica. Cadernos de Formação RBCE, p. 9- 19, set, 2017.
SOUZA, Aécio Gomes; FREIRE, Elisabete dos Santos. Planejamento Participativo e Educação Física: envolvimento e opinião dos alunos do Ensino Médio. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte. v. 7, n. 3, p. 29-36, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).