The thematization of the sertanejo in Physical Education classes: the circle of culture as inspiration for the pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67698

Abstract

The aim of this study was to report a pedagogical experience produced in a public school, located in the city of São Bernardo do Campo - SP, conducted in the early grades of elementary school. The work was developed in the second quarter of 2019 and had as its theme dance, where 15 experiences were organized permeated by the sertanejo musical rhythm. During the educational project, students experienced the gestures of this body practice, reflected on historical, social and political aspects related to the country rhythm, organized presentations for the school community and reflected on all these experiences in the circle of culture. We conclude that the dances can be thematized in school physical education classes and students should be highlighted in the construction of educational experiences, enabling the democratic participation of these students in daily school life.

Author Biographies

Cláudio Aparecido de Sousa, Universidade São Judas

Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho. Docente de Educação Física da rede muniicipal de São Bernardo do Campo.

Daniel Teixeira Maldonado, Doutor pela Universidade São Judas Tadeu e professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

 Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas Tadeu (2016). Atualmente é professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo atuando no Ensino Médio e no Ensino Superior

Uirá de Siqueira Farias, Universidade São Judas

Mestre em Educação Física pela Universidade São Judas. Docente de Eucação Física da rede municipal de Santo André.

Elisabete dos Santos Freire, Universidade São Judas

Doutora em Educação Física pela Universidade São Judas. Docente dos cursos de Graduação, Mestrado e Doutorado em Educação Física da Universidade São Judas.

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Published

2020-06-04

How to Cite

Sousa, C. A. de, Maldonado, D. T., Farias, U. de S., & Freire, E. dos S. (2020). The thematization of the sertanejo in Physical Education classes: the circle of culture as inspiration for the pedagogical practice. Motrivivência, 32(62), 01–17. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67698

Issue

Section

Porta Aberta