Physical education in federal institutes: “what” and “why” to teach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72210

Abstract

The objective was to research how Physical Education is configured in the context of Integrated High School, regarding its pedagogical purpose and the curricular knowledge that are developed in teaching practices. This is a qualitative research that had the collaboration of six Physical Education teachers, who work on different campuses of Federal Institutes located in the state of Santa Catarina. Physical education in integrated high schoolhas an intimate relationship with knowledge about the body. This knowledge can provide students with a critical analysis of the mode of production in the context of employment and aspects related to worker health. It is the responsibility of Physical Education in these Federal Institutes to fulfill their function as a curricular component of this type of teaching, which can contribute to the necessary training for life, the exercise of citizenship and the understanding of the cultural context in which the subjects are part.

Author Biographies

Juliano Daniel Boscatto, IFSC- Instituto Federal de Santa Catariana, campus São Miguel do Oeste

Professor de Educação Física do IFSC

Mestre em Educação Física- CDS/UFSC-Florianópolis

Doutor em Desenvolvimento Humano e Tecnologias/UNESP- Rio Claro.

Suraya Cristina Darido, UNESP - Rio Claro, SP.

Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo, Brasil(1997)
Efetiva da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho , Brasil

References

BOSCATTO, Juliano, Daniel. Por uma Didática Comunicativa para a Educação Física escolar. Dissertação (mestrado) Centro de Desportos. Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2008.

BOSCATTO, Juliano, Daniel; IMPOLCETTO, Fernanda, Moreto; DARIDO, Suraya, Cristina. A Base Nacional Comum Curricular: Uma Proposição Necessária Para a Educação Física? Revista Motriviência, Florianópolis: v. 28, n. 48, p. 96-112, setembro/2016.

BOSCATTO, Juliano, Daniel; DARIDO, Suraya, Cristina. A Educação Física no ensino médio integrado à Educação Profissional E Tecnológica: Percepções Curriculares. Revista Pensar a Prática, Goiânia: v. 20, n. 1, jan./mar. 2017.

BRACHT, Valter; PIRES, Rosely, Maria, da Silva; SOFISTE, Ana, Flavia; GARCIA, Sabrina. Poloni; ALMEIDA, Felipe, Quintçao; SILVA, Elisa. Barcellos. Cunha. Silva ; ANGELI, Evânia. Nunes. Angeli ; SILVA, Mauro. Sergio. Itinerários da Educação Física na Escola: O caso do Colégio Estadual do Espírito Santo. Revista Movimento. Porto Alegre, v. 11, n. 4, p.9-21, 2005.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9.394/96. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf Acesso em: 09 de janeiro de 2016.

BRASIL Diretrizes Curriculares Gerais Nacionais para a Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm, acesso em 16/03/2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Disponível em http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc-etapa-ensino-medio, acesso em 20/03/2020.

DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a ideia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal: v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In. ensino médio integrado: concepções e contradições. Vários autores. 3ª ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FENSTESEIFER, Paulo, Evaldo. Função social da escola pública. In. Anna Rosa Fontella Santiago; Iselda Teresinha Sausen Feil; Lúcia Inês Albrandt (org). O curso de pedagogia da UNIJUI 35 anos. Ijuí, Unijuí, v1. 201.

FORQUIN, Jean, Claude. Escola e Cultura: As bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução Guacira Lopes Louro. – Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

FORQUIN, Jean, Claude. O currículo entre o relativismo e o universalismo. Educação E Sociedade, Campinas. nº 73, 2000.

GONZÁLEZ. Fernando, Jaime. Desafios da legitimação da Educação Física na escola republicana. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, MS, n.2, v1, julho a dezembro de 2013.

GONZÁLEZ, Fernando, Jaime. FRAGA, Alex. Afazeres da Educação Física na escola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra, 2012.

KUNZ, Elenor. Transformação didática-pedagógica do esporte. 6. ed Ijuí: Unijuí, 2004.

MILLEN NETO. Alvaro, Rego; FERREIRA, Alexandre, Costa; SOARES, Antonio. Jorge, Gonçalves. Políticas de esporte escolar e a construção social do currículo de Educação Física. Motriz, Rio Claro, v.17, n.3, p.416-423. 2011.

MINAYO, Maria, Cecília, Souza. O Desafio do Conhecimento – Pesquisa Qualitativa em Saúde.8. Ed., São Paulo: Hucitec, 2004.

MIRANDA, Antonio, .Carlos; LARA, Larissa, .Michele; RINALDI, Ieda; Parra, .Barbosa. A Educação Física no ensino médio: saberes necessários sob a ótica docente. Motriz, Rio Claro, v.15, n.3, p.621-630, 2009.

RAMOS, Marise, O currículo para o ensino médio em suas diferentes modalidades: concepções, propostas e problemas. Educão e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 116, 2011.

RESENDE, Ana, Beatriz, Pauli. Educação Física no Instituto Federal do Espirito Santo -campus Itapina: percalços e possibilidades ao longo dos anos. 2009. Dissertação de Mestrado Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro: Instituto de Agronomia. Seropédica, 2009.

SAMPAIO, Juarez, Silva.O componente curricular Educação Física no ensino médio integrado da Escola Agrotécnica Federal de Santa Inês/BA. 2010. Dissertação Mestrado Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola. Universidade Federal Rural Do Rio De Janeiro -UFRRJ Seropédica, 2010.

SILVA, Eduardo, Marczwski. Educação Física no currículo de Escolas Profissionalizantes da Rede Federal: uma espécie em processo de mutação. 2014, Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) - Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

SILVA, Marlon, André; SILVA, Lisandra, Oliveria; MOLINA NETO, Vicente. Possibilidades da Educação Física no ensino médio Técnico. Movimento. Porto Alegre, v. 22, n. 1, 2016.

SOARES, Carmem. Lucia. Educação Física: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física. São Paulo, supl.2, p.6-12, 1996.

SOARES, Carmem Lucia; TAFFAREL, Celi ; VARJAL, Elizabeth; CASTELLANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Michele. E; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino da Educação Física. 2ª Ed. Cortez; São Paulo, 2012.

TRIVIÑOS, Augusto, Nibaldo, Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 6ª Ed. Atlas. São Paulo: 2010.

Published

2020-07-24

How to Cite

BOSCATTO, Juliano Daniel; DARIDO, Suraya Cristina. Physical education in federal institutes: “what” and “why” to teach. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 01–17, 2020. DOI: 10.5007/2175-8042.2020e72210. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e72210. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)