Whose health? A critical ethnography on health in Physical Education in high school of a public school Uruguaiana – RS
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83892Abstract
Understanding the meanings of health allows us to access knowledge that demarcates not only the understanding of the phenomenon, but also decision-making in the face of this understanding. The challenge to reflect on this theme is also located in the symbolic importance that health assumes in capitalist societies, which recognize it as something easy to obtain with discipline and individual effort. The effects of this "regulation" condition the educational practices of school PE, structuring understandings about the body and health in the school context, which are important to be problematized. We investigate how the health theme is meaning in the culture shared by Physical Education (PE) teachers and high school students from a State Education Network school in Uruguaiana/RS. For the theoretical-methodological approach, we use the lenses of critical ethnography to understand the particular reality of the cultural context of school PE from the didactic-methodological relations between students and teachers, adopting ethical care. The field work involved observation, records in the field diary, semi-structured interviews, dialogues and document analysis, lasting 15 months. The analysis was developed throughout the research, respecting the triangulation of information and preserving the assumptions of interpretive validity. The meanings of health shared in PE culture at the Rio Uruguai school are anchored in a biomedical model of health, aligned with an individualizing logic that does not dialogue with the formation of critical youth.
References
APPLE, Michael W. Educating the "right" way: markets, standards, god and inequality. 2. ed. New York: Routledge, 2006.
ARAÚJO, Samuel Nascimento; ROCHA, Leandro Oliveira; BOSSLE, Fabiano. Sobre a Cultura monoesportiva no Ensino da Educação Física na escola. Pensar a Prática (online), v. 21, p. 824-835, 2018.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRACHT, Valter. A Educação Física escolar no Brasil: o que ela vem sendo e o que pode ser (elementos de uma teoria pedagógica para a Educação Física). Ijuí: Ed. Unijuí, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 29ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
GEERTZ, Clifford. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 2015.
HINO, A.A.F.; REIS, R.S.; ROMÉLIO, C.; ANEZ, R. Observação Dos Níveis De Atividade Física, Contexto Das Aulas e Comportamento Do Professor Em Aulas De Educação Física Do Ensino Médio Da Rede Pública. Rev Bras Ativ Fís e Saúde, 12(13): 21---30, 2010.
KREMER, M.M.; REICHERT, F.F.; HALLAL, P.C. Intensidade e duração dos esforços físicos em aulas de educação física. Rev Saude Pública, 46(2):320---6, 2012.
MEDEIROS, Tiago Nunes ; PELISSER, Maiara ; LEMOS, Caroline de Oliveira ; CUNHA, Felipe Martins ; BOSSLE, Fabiano . O esporte no currículo da Educação Física escolar: um estudo de revisão bibliográfica nos periódicos da Capes. Corpoconsciência (São Paulo), v. 22, p. 73-84, 2018.
MELLO, Júlio Brugnara Et al. Associação da aptidão cardiorrespiratória de adolescentes com a atividade física e a estrutura pedagógica da educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte [online]. 2019, v. 41, n. 4 [Acessado 14 Julho 2021], pp. 367-375. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.033 Epub 13 Dez 2019. ISSN 2179-3255. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2018.03.033
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as ciências. 3ª ed, São Paulo: Cortez, 2005.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física: Raízes Européias e Brasil (5a.ed.). Campinas: Autores Associados, v. 1. 119 p, 2012.
SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi N.Z. ; VARJAL, E. ; CASTELLANI FILHO, L. ; ESCOBAR, M. O. ; BRACHT, V. . Metodologia do Ensino de Educação Física. 1a.. ed. São Paulo: Cortez Editora, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).