Whose health? A critical ethnography on health in Physical Education in high school of a public school Uruguaiana – RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83892

Abstract

Understanding the meanings of health allows us to access knowledge that demarcates not only the understanding of the phenomenon, but also decision-making in the face of this understanding. The challenge to reflect on this theme is also located in the symbolic importance that health assumes in capitalist societies, which recognize it as something easy to obtain with discipline and individual effort. The effects of this "regulation" condition the educational practices of school PE, structuring understandings about the body and health in the school context, which are important to be problematized. We investigate how the health theme is meaning in the culture shared by Physical Education (PE) teachers and high school students from a State Education Network school in Uruguaiana/RS. For the theoretical-methodological approach, we use the lenses of critical ethnography to understand the particular reality of the cultural context of school PE from the didactic-methodological relations between students and teachers, adopting ethical care. The field work involved observation, records in the field diary, semi-structured interviews, dialogues and document analysis, lasting 15 months. The analysis was developed throughout the research, respecting the triangulation of information and preserving the assumptions of interpretive validity. The meanings of health shared in PE culture at the Rio Uruguai school are anchored in a biomedical model of health, aligned with an individualizing logic that does not dialogue with the formation of critical youth.

Author Biographies

Mauren Lúcia Braga de Araújo, UNIPAMPA

Professora Adjunta do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Pampa, pesquisadora do Grupo de Pesquisa Didática e Metodologia do Ensino na Educação Física DIMEEF- UFRGS, pesquisadora coordenadora do Núcleo de Estudos Pedagógicos em Educação Física -NEPEF- UNIPAMPA. Atuou como coordenadora de Área do PIBID 2014-2018 - Educação Física da UNIPAMPA. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da UFRGS (2020). Mestra em Saúde Coletiva pela ULBRA (2008) e especialista em Saúde Coletiva pela ULBRA (2006). Graduada em Educação Física - Licenciatura plena- pela Universidade Luterana do Brasil (2002). Experiência na área de Educação Física e Saúde Coletiva, atuando nos seguintes temas: Cultura Escolar, Didática e Métodos de ensino da Educação Física, Etnografia e Atividade Física e Saúde Pública.

Fabiano Bossle, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professor Associado da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano atuando na linha de pesquisa Formação de Professores e Prática Pedagógica. Pós-doutorado em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS (2010); Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS (2008); Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela UFRGS (2003); Graduado em Educação Física - Licenciatura plena - pelo IPA (1991). Coordenador do Grupo de Pesquisa Didática e Metodologia do Ensino na Educação Física (DIMEEF/UFRGS). Experiência na Área de Educação Física, com ênfase em Educação Física Escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: Paulo Freire, Educação Física Escolar Crítico-Libertadora, Educação Crítica e Educação Libertadora, Etnografias e Autoetnografias Críticas.

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Published

2022-04-19

How to Cite

Braga de Araújo, M. L., & Bossle, F. (2022). Whose health? A critical ethnography on health in Physical Education in high school of a public school Uruguaiana – RS. Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e83892

Issue

Section

Artigos Originais

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