Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n276463

Keywords:

Woman, Tragic Conscience, Strangeness, Tarkovsky, Solaris

Abstract

Tarkovsky’s Solaris converts Stanislaw Lem’s science fiction into a tragic drama: not only a problem of conscience, but also a dilemma of action. If there is a dramatic antihero, Kris Kelvin, there is also a tragic heroine, Hary, both antagonistic and complementary forms of the same conscience. Some effects of such hypothesis unfold, in successive order of the experience of strangeness: the
dread, the seduction, the familiarity in the relationship with the double. However, there is a higher degree in the fantastic character of this drama: the autonomy of the duplicate woman, her discourse as well as her decision in the outcome, attitudes which allow for a feminist interpretation of the film.
Hary’s speech represents a critique of the historical and existential condition of woman, and Hary, on the other hand, embodies an inauthentic subjectivity according to Simone de Beauvoir’s thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jason de Lima e Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor de Filosofia do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Líder do grupo Filosofia, arte e educação, vinculado ao Diretório de pesquisa do CNPq. Editor da série Filosofia, arte e educação da Apoloro virtual edições.

References

ALMEIDA, Nazareno Eduardo de. “Considerações semióticas sobre a melancolia, em especial na literatura moderna e no cinema de Andrei Tarkovsky”. In: MOGRABI, Gabriel J. C.; REIS, Célia M. D. R. (Orgs.). Cinema, literatura e filosofia: interfaces semióticas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2013. p. 113-170.

ARTAUD, Antonin. El cine. Traducción de Antonio Eceiza. Madri: Alianza Editorial, 2010.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: fatos e mitos. 3. ed. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 2016a. v. 1.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: a experiência vivida. 3. ed. Tradução de Sérgio Milliet. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 2016b. v. 2.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. 17. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2019.

CARRIÈRE, Jean-Claude. A linguagem secreta do cinema. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.

EURÍPEDES. Orestes. Tradução de Augusta Fernanda de Oliveira e Silva. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

FOMINA, Nelli. No cinema de Tarkovsky a camisa do actor é feita do mesmo material que a cara dele. [Entrevista cedida a] Joana Amaral Cardoso. Lisboa: Ípsilon, 2016.

FREUD, Sigmund. “O inconsciente”. In: FREUD, Sigmund. Introdução ao narcisismo e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010a [1915]. (Obras Completas, v. 12). p. 99-150.

F REUD, Sigmund. O inquietante. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010b [1919]. (Obras Completas, v. 14).

KENNEDY, John F. John F. Kennedy Moon Speech - Rice Stadium. Sept. 12, 1962. National Aeronautic and Space and Administration (NASA), Software Robotics and Simulation Division, 1962. Disponível em https://er.jsc.nasa.gov/seh/ricetalk.htm. Acesso em 05/02/2019.

JOHANSON, Izilda. “De objeto a sujeito: uma contribuição feminista à história e à filosofia”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 28, n. 2, e59273, 2020.

LEM, Stanislaw. “‘Meus livros irão desaparecer’, diz Stanislaw Lem”. [Entrevista cedida a] Ivan Finotti. Folha de São Paulo, “Ilustrada”, São Paulo, 2/2/2003.

LEM, Stanislaw. “Solaris by Tarkovsky: Lem about the Tarkovsky’s adaptation”. Stanislaw Lem: the official site. 1987. Disponível em https://english.lem.pl/arround-lem/adaptations/solarisq-tarkovsky/176-lemabout-the-tarkovskys-adaptation. Acesso em 07/04/2020.

LEM, Stanislaw. Solaris. Tradução de Eneida Favre. São Paulo: Aleph, 2017.

NIETZSCHE, Friedrich. Assim falou Zaratustra. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

O PASSADO NÃO PERDOA. Direção: John Huston. Roteiro: Ben Maddow, Alan Le May. Classicline, 1960. DVD (121 min). Formato de tela: Letterbox. Legenda em português.

ROSSET, Clément. O real e seu duplo: ensaio sobre a ilusão. 2. ed. Tradução de José Thomaz Brum. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

SHELLEY, Mary. Frankenstein o el moderno Prometeo. Traducción de Silvia Alemany. Barcelona: Penguin Clásicos, 2015.

SÓFOCLES. Édipo Rei. Tradução de Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM Clássicos, 2017.

SOLARIS. Direção: Andrei Tarkovski. Roteiro: Andrei Tarkovski, Friedrich Gorenstein. Produção: Mosfilm. Continental Home Video, 1972. DVD (166 min) dual layer, 16:9 widescreen anamórfico, cor/pb, NTSC, dolby digital 2.0, em russo. Legendas: português, inglês e espanhol.

STALKER. Direção: Andrei Tarkovsky. Roteiro: Andrei Tarkovski, Arkadi e Boris Strugatski. Mosfilm. Continental Home Video, 1979. DVD (134 min) dual layer, 4:3 fullscreen, cor/pb, NTSC, dolby digital 2.0, em russo. Legendas: português, inglês e espanhol.

SWIFT, Johnathan. Viagens de Gulliver. Tradução de Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Abril Cultural, 1979.

TARKOVSKY, Andrei. Esculpir o tempo. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

TARKOVSKY, Andrei. Time within time: the diaries (1970-1986). Translated by Kitty Hunter-Blair. London: Faber and Faber, 1994.

TEMPO DE VIAGEM. Documentário com Tonino Guerra. Direção: Andrei Tarkovski. A arte de Andrei Tarkovski (coleção de 4 filmes selecionados). Versátil Home Vídeo, 1983. DVD (389 min). Formato de tela: Widescreen Anamórfico 1.66:1, Fullscreen 1.33:1. Legenda em português.

VAX, Louis. La séduction de l’étrange: étude sur la littérature fantastique. 2. ed. Paris: Quadrige, 1987.

VERNE, Júlio. Da terra à lua. Tradução de Gustavo de Azambuja Feix. Porto Alegre: L&PM, 2018.

ZAMIÁTIN, Ievguêni Ivánovitch. Nós. Tradução de Gabriela Soares. São Paulo: Aleph, 2017.

Published

2022-09-14

How to Cite

de Lima e Silva, J. (2022). Autonomy of the Duplicate Woman and the Seduction of Strangeness in Tarkovsky’s Solaris. Revista Estudos Feministas, 30(2). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n276463

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.