The teaching of archival science in Brazil: phases and influences
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2013v18n37p83Keywords:
Archival Science, Scientific field, Education, HistoryAbstract
The scientific field of Archival Science presented a significant increase of the courses in the country in the last years. Thus, this literature review aims to rescue the historical trajectory of the Archival Science education, with an emphasis on design influences and on the phases of its teaching, since the implementation of the first course until nowadays. This new phase of Archival Science education, which is called academic-institutional phase, comes from the diversity of places (Departments / Schools / Institutes) where the Archival Science courses are housed and also the proximity to other graduation programs, particularly on Library Science and Museum Studies, and Information Science. It is believed, therefore, that the construction of this education field history enables more fruitful discussions for both its epistemological field and the curricular field.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 15 de janeiro de 2012.
BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm. Acesso em: 01 de janeiro de 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CES n. 492/2001. Aprova as Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Arquivologia, Biblioteconomia, Ciências Sociais, Antropologia, Ciência Política e Sociologia, Comunicação Social, Filosofia, Geografia, História, Letras, Museologia e Serviço Social. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 28 nov. 2012.
BOTTINO, Mariza. Panorama dos cursos de Arquivologia no Brasil: graduação e pós-graduação. Arquivos e administração, Rio de Janeiro, v.15, n.23, 1994.
BRITTO, Maria Teresa Navarro de. O ensino universitário de Arquivologia no Brasil. In: JARDIM, José Maria (Org.). A formação do arquivista no Brasil. Rio de Janeiro: UFF, 1999.
COUTURE, Carol; ROUSSEAU, Jean-Eves. Fundamentos da disciplina Arquivística. Lisboa: publicações Dom Quixote, 1998.
ESTEVÃO, Silvia Ninita de Moura; FONSECA, Vitor Manoel Marques. A França e o Arquivo Nacional do Brasil. Acervo, Rio de Janeiro, v. 23, n. 1, jan./jun.2010.
FONSECA, Maria Odila. Arquivologia e Ciência da Informação. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
JARDIM, José Maria. A universidade e o ensino da Arquivologia no Brasil. In: _____. A formação do arquivista no Brasil. Rio de Janeiro: UFF, 1999.
LOPES, Luis Carlos. A nova Arquivística na modernização administrativa. 2 ed. Brasília: Projecto editorial, 2009
MAIA, Augusto Moreno. O processo histórico de construção do curso de Arquivologia no Brasil. Disponível em: http://www.docstoc.com/docs/22702195/1-O-PROCESSO-HIST%C3%93RICO-DE-CONSTRU%C3%87%C3%83O-DO-CURSO-DE. Acesso em: 8 set 2012.
MARQUES, Angélica Alves da Cunha. Os espaços e os diálogos da formação e configuração da Arquivística como disciplina no Brasil. 2007. 298 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Universidade de Brasília, Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade, e Ciência da Informação e Documentação, Brasília, 2007.
MARQUES, Angélica Alves da Cunha; RONCAGLIO, Cynthia; RODRIGUES, Georgete Medleg (Org.). A formação e a pesquisa em Arquivologia nas universidades públicas brasileiras. Brasília: Thesaurus, 2011. (I Reunião Brasileira de Ensino e Pesquisa em Arquivologia).
MARIZ, Anna Carla Almeida. Reformas curriculares do curso de Arquivologia da
UNIRIO: reflexões e propostas. In: VENÂNCIO, Renato; NASCIMENTO; Adalson.
Universidades e arquivos: gestão, ensino e pesquisa. Belo Horizonte: Escola de Ciência
da Informação, 2012.
MATOS, Maria Teresa Navarro de Britto. Panorama histórico da formação arquivística nas Américas. Disponível em: www.aag.org.br/anaisxvcba.pdf. Acesso em: 8 set. 2012.
RODRIGUES, Georgete Medleg; MARQUES, Angelica Alves da Cunha. A inserção da Arquivística nos cursos de pós-graduação stricto sensu no Brasil. RBPG, v.2, n.3, mar. 2005.
SANTOS, Paulo Roberto Elian dos. Arquivística no laboratório: história, teoria e métodos de uma disciplina. Rio de Janeiro: Teatral, 2010.
SILVA, Eliezer Pires da. A trajetória da Arquivologia: três visões sobre os arquivos. Revista eletrônica Documento Monumento, Mato Grosso, v. 5, n. 1, dez. 2011.
SOARES, Iaponan. José Honório Rodrigues e o desenvolvimento da Arquivística brasileira. Ágora, Santa Catarina, v. 3, n. 6, 1987.
SOUZA, Renato Tarciso Barbosa. Os desafios da formação do Arquivista no Brasil. Arquivos e administração, Rio de Janeiro, v. 8, n.1, jan./jun. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Gabrielle Francinne S. C. Tanus, Carlos Alberto Ávila Araújo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.