Dimensions of information mediation and its contributionsto the training of the reading mediator: theoretical and empirical approaches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.e83369

Keywords:

Dimensions of information mediation, Reading mediation, Mediator training, University Extension

Abstract

Highlighting the importance of critical and conscious training of mediators, this study focuses on actions of this nature, within the scope of university extension, linking their analysis to the dimensions of mediation of the information.

Objective: Identify and categorize the indicators of the reach of the dimensions of mediation of the information in actions aimed at qualifying the mediator.

Methods: It is a descriptive study, with a qualitative approach, from the association of the case study method and the participant research. For data collection, systematic direct observation and focus group techniques were used. The universe was that of the actions of the Lapidar Extension Project and the sample corresponded to its actions carried out in 2019, which in this edition had 14 participants among students, professor and graduates of the Library and Archives Courses of the Federal University from Bahia-Brazil.

Results: As for these, they were considered insufficient to state that all five dimensions of information mediation have been fully achieved in actions aimed at training the mediator, however it was possible to observe the occurrence of a greater number of indicators of the reach of the dialogic and esthetics, while those related to the formative, ethical and political dimensions were more reduced.

Conclusions: It is affirmed through this research that the Project has been building and awareness among the participants regarding the social responsibility of the area and regarding the role of mediation in the mediation of information and the mediator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ingrid Paixão de Jesus, Universidade Federal da Bahia

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Bacharel em Biblioteconomia e Documentação pela UFBA.

Henriette Ferreira Gomes, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), Professora Titular do Instituto de Ciência da Informação e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UFBA.

References

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 9-32.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Mediação como conceito potencializador do diálogo entre a Ciência da Informação e os campos da Arquivologia, Biblioteconomia e Museologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (ENANCIB), 13., 2012. Rio de Janeiro. Anais eletrônicos... Rio de Janeiro: ENANCIB, 2012. Disponível em: http://www.eventosecongressos.com.br/metodo/enancib2012/arearestrita/pdfs/19256.pdf. Acesso em:13 ago. 2021. Não paginado.

BARROS, Maria Helena T. C de. A mediação da leitura na biblioteca. In: BARROS, Maria Helena T. C; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José da. Leitura: mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006. p. 17-22.

BRAVOS, Kelsen. Os jovens e a leitura. In: NETTO, RAYMUNDO; CAVALCANTE, Lídia Eugenia (org.). Curso formação de mediadores da leitura. Fortaleza, CE: Fundação Demócrito Rocha, 2018.

CAVALCANTE, Lídia Eugênia. Mediação e Narrativa a Voz dos Contadores de Histórias. BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015.

FERREIRA, Maria Mary. Bibliotecário mediador de leitura e de práticas culturais em comunidades vulneráveis. Em Questão, v. 20, n. 2, p. 130-145, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/40188/32114. Acesso em: 13 ago. 2021.

GOMES, Henriette Ferreira. A mediação da informação, comunicação e educação na construção do conhecimento. Datagramazero [Rio de Janeiro], v. 9, n. 1, fev. 2008. Disponível em: http://dgz.org.br/fev08/F_I_art.htm. Acesso em: 13 ago. 2021.

GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação & Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, out. 2014. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 10 ago. 2021.

GOMES, Henriette Ferreira. Comunicação e Informação: relações dúbias, complexas e intrínsecas. In: MORIGI, Valdir; JACKS, Nilda; GOLIN, Cida. Epistemologia, comunicação e informação. Porto Alegre: Sulina, 2016. p. 91-107.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e protagonismo social: relações com vida ativa e ação comunicativa à luz de Hannah Arendt e Jürgen Habermas. In: GOMES, Henriette Ferreira; NOVO, Hildenise Ferreira (Org.). Informação e protagonismo social. Salvador: EDUFBA, 2017.

GOMES, Henriette Ferreira. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: filosofia da informação, v. 5, n. 2, p. 10-21, 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4046. Acesso em: 13 ago. 2021.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade, v. 30, n. 4, p. 1-23, 29 dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57047. Acesso em: 13 ago. 2021.

JOUVE, Vincent. A leitura. São Paulo: Unesp, 2002.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1996.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. ed. Petrópolis, RJ: Universidade de São Paulo, 2012.

MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. Mediadores de Leitura na Família, na Escola, na Biblioteca, na Bibliodiversidade. In: NEVES, I. C. B.; MORO, E. L. S.; ESTABEL, L. B. (Org). Mediadores de leitura na bibliodiversidade. Porto Alegre: Evangraf, 2012. p. 41-63.

SILVA, Jonathas L. Carvalho; GOMES, Henriette Ferreira. O conceito de informação pelo viés da alteridade. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, DF, v.7, p.1-21, 2014.Disponível em:https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/342/342. Acesso em: 10 ago. 2021.

VYGOTSKY, Lev. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2021-11-19

How to Cite

JESUS, Ingrid Paixão de; GOMES, Henriette Ferreira. Dimensions of information mediation and its contributionsto the training of the reading mediator: theoretical and empirical approaches. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 1–24, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e83369. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/83369. Acesso em: 29 jun. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.