Critical report of a didactic experience about an applied scientific theme in basic education: some epistemological reflections and the defense of a science teaching based on dialogic argumentation

Authors

  • Ricardo Rangel Guimarães Postdoctoral of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Neusa Teresinha Massoni Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Física (UFRGS)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p695

Abstract

This work has as main objective to make a critical report and to propose epistemological reflections on the use of the methodology of teaching by argumentation in an activity of dissemination of a scientific theme developed in the discipline of Physics in a high school class of a state public school of education of Porto Alegre (RS). This activity, developed in the form of a simulated jury, was conceived and elaborated to be applied in the form of a micromodule of teaching in which we assume that it is possible, through this pedagogical resource, to reach a level of learning appropriate to this age group, through the critical debate and the dialogical argumentation. Therefore, we seek to offer elements for students to engage in such a strategy in the classroom environment and develop argumentative skills. The theoretical-methodological references used in this research are that of teaching by argument and also that of an epistemology that develops intellectual virtues and critical thinking in the student. What is wanted in this work, which is part of a more comprehensive investigation, is to do through the critical report of the case study a defense of these referential potentials for the promotion of a more autonomous and reflexive scientific education.

Author Biographies

Ricardo Rangel Guimarães, Postdoctoral of Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Pós-Doutorando do PPG EnFIS/UFRGS (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, UFRGS). Bolsista de Pós-Doutorado (PNPD/CAPES) do PPG em Ensino de Física da UFRGS (PPGEnfis/UFRGS), Doutor e Mestre em Filosofia (PUCRS), Bacharel e Licenciado em Filosofia (UFRGS) e Licenciado em Física (UFRGS). 

Neusa Teresinha Massoni, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física, Instituto de Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Departamento de Física (UFRGS)

Professora Adjunta do Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, e do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS, Doutora e Mestra em Ensino de Física (UFRGS) e Licenciada em Física (UFRGS).

References

BAEHR, J. Educating for Intellectual Virtues: From Theory to Practice. In Kotzee, B. Education and the Growth of Knowledge: Perspectives from Social and Virtue Epistemology, p. 106-123, Oxford: Blackwell, 2014.

BAKHTIN, M. M. The dialogic imagination: Four essays by M. M. Bakhtin. Ed. Michael Holquist, trans. Caryl Emerson and Michael Holquist. Austin: University of Texas Press, 1981.

BAKHTIN, M. M. Speech genres and other late essays. Ed. Caryl Emerson and Michael Holquist, trans. V. W. McGee. Austin: University of Texas Press, 1986.

BOARO, D. A.; MASSONI, N. T. O uso de elementos da História e Filosofia da Ciência (HFC) em aulas de Física em uma disciplina de Estágio Supervisionado: alguns resultados de pesquisa. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 3, p. 110-144, 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica (DCNEB). Ministério da Educação, Conselho Nacional de Educação. MOLL, J. (Org.) 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em: 15 abr. 2020.

DRIVER, R.; NEWTON, P.; OSBORNE, J. Establishing the Norms of Scientific Argumentation in Classrooms. Science Education, v. 84, Issue 3, p. 287-312, 2000.

FENSHAM, P. Scepticism and Trust: Two Counterpoint Essentials in Science Education for Complex Socio-Scientific Issues. Cultural Studies in Science Education, v. 9, n. 3, p. 649-661, 2014.

GEACH, P. Razão e Argumentação. Editora Penso, 2012.

GOLDMAN, A. Knowledge in a social world. Oxford: Oxford University Press, 1999.

GOMES, T. G.; BARBOZA, L. C. Uma proposta de júri simulado como estratégia lúdica para ensino de história da química no ensino médio: a teoria do flogístico. In: ENCONTRO PAULISTA DE PESQUISA EM ENSINO DE QUÍMICA, VII, 2013. Atas...

HODSON, D. Going Beyond CTS: Towards a curriculum for sociopolitical action. The Science Education Review, v. 3, n. 1, 2004.

KOLSTO, S. Scientific Literacy of Citizenship: tools for dealing with the science dimension of controversial socioscientific issues. Science Education, v. 85, n. 3, p. 291-310, 2002. Disponível em: <https://doi.org/10.1002/sce.1011>.

KUHN, D. Science as argument: implications for teaching and learning scientific thinking. Science Education, v. 77, n. 3, p. 319-337, 1993.

KUHN, D. The Skills of Argument. New York: Cambridge University, 1991.

KUHN, D.; HEMBERGER, L.; KHAIT, V. Argue with Me - Argument as a Path to Developing Students’ Thinking and Writing. Bronxville, N.Y: Wessex, 2014.

LEDERMAN, N. G. Students’ and teachers’ conceptions of the nature of Science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992.

MASSONI, N. T. A epistemologia contemporânea e suas contribuições em diferentes níveis de ensino de física: a questão da mudança epistemológica. 2010. Tese (Doutorado em Física) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

MATTHEWS, M. R. História, filosofia e ensino de ciências: a tendência atual de reaproximação. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 12, n. 3, p.164-214, 1995.

MERCER, N. The guided construction of knowledge. Clevendon, Multilingual matters Ltda, 1995.

NASCIMENTO, S.; VIEIRA, R. Contribuições e limites do padrão de argumento de Toulmin aplicado em situações argumentativas de sala de aula de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 8, n. 2, p. 1-20, 2008.

PALINCSAR, A. S.; BROWN, A. L. Reciprocal teaching of comprehension-fostering and comprehension-monitoring activities. Cognition and instruction, v. 1, n. 2, p. 117-175, 1984.

PALINCSAR, A. S.; BROWN, A. L. Teaching and practicing thinking skills to promote comprehension in the context of group problem solving. RASE, v. 9, n. 1, p. 53-59, 1988.

PLANTIN, C. Lengua, argumentación y aprendizages escolares. TED, n. 36, p. 95-114, Jul-Dec. 2014.

ROSSATO, R. Século XXI: saberes em construção. Passo Fundo: UPF, 2002.

SANTOS, W. L. P.; MORTIMER, E. F.; SCOTT, P. H. A argumentação em discussões sócio-científicas: reflexões a partir de um estudo de caso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. I, n. 1, p. 140-152, 2001.

SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar física. 1. ed. São Paulo: Editora da Física, 2017.

SIEGEL, H. Truth, thinking, testimony and trust: Alvin Goldman on epistemology and education. Philosophy and Phenomenological Research, LXXI, p. 345-366, 2005.

SILVA, B. V. C.; MARTINS, A. F. P. Júri simulado: um uso da história e filosofia da ciência no ensino da óptica. Física na Escola, v. 10, n. 1, p. 17-20, 2009.

SMITH, M. U.; SIEGEL, H. Knowing, believing, and understanding: what goals for science education? Science & Education, v. 13, p. 553-582, 2004.

SOLOMON, J. About argument and discussion. School Science Review, v. 80, n. 291, p. 57- 62, 1998.

STUMPF, A.; OLIVEIRA, L. D. Júri Simulado: o uso da argumentação na discussão de questões sociocientíficas envolvendo radioatividade. Experiências em Ensino de Ciências, v. 11, n. 2, p. 176-189, 2016.

TOULMIN, S. Os usos do argumento. Trad. R. Guarany. São Paulo: Martins Fontes, 2001. (Tradução do original inglês The uses of argument, Cambridge: Cambridge University Press, 1958).

WERTSCH, J. Voices of the Mind: A Sociocultural Approach to Mediated Action. Cambridge Massachusetts: Harvard University Press, 1993.

Published

2020-08-12

How to Cite

Guimarães, R. R., & Massoni, N. T. (2020). Critical report of a didactic experience about an applied scientific theme in basic education: some epistemological reflections and the defense of a science teaching based on dialogic argumentation. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 37(2), 695–717. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2020v37n2p695

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>