Astronomy teaching: common conceptual mistakes found in Science textbooks

Authors

  • Rodolfo Langhi UNESP - São Paulo
  • Roberto Nardi UNESP - São Paulo

Abstract

This paper takes into consideration Astronomy conceptual mistakes present in Science textbooks, in order to help teachers, since this resource is, in many cases, the only one teachers consider when preparing their didactical activities. Aiming to help them in pedagogical practice, this paper shows a bibliographical survey of the most common conceptual problems found, according to former work done by Science Education researchers in the last few years. We also report brief reflections about possible teaching and learning problems due to those mistakes and outcomes of some researches about this subject. It is also included the recent textbooks evaluation undergone in the last years in the called Didactical Textbooks National Plan (PNLD) carried out by the Brazilian Ministry of Education.

Author Biographies

Rodolfo Langhi, UNESP - São Paulo

Graduação em Licenciatura Plena em Ciências (Habilitação em Química) pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1996), mestrado em Educação Para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004), e é doutorando no mesmo programa, com auxilio CAPES.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Roberto Nardi, UNESP - São Paulo

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP (1972), mestrado em 'Science Education' pela 'School of Education' da Temple University, Filadélfia, E.U.A. (1978), doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, FEUSP (1989).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2008-08-25

How to Cite

Langhi, R., & Nardi, R. (2008). Astronomy teaching: common conceptual mistakes found in Science textbooks. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 24(1), 87–111. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6055

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>