Brand “NIKE”, its signs and arguments: a study of applied semiotic

Authors

  • Vinícius dos Santos Souza Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Fabio Zoboli Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe
  • Renato Izidoro da Silva Universidade Federal de Sergipe - UFS.
  • Elder Silva Correia Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Tiago de Brito Ferreira Santos Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n47p14

Abstract

This study elected as its research object the logo of the call sporting products company Nike; as regards to the Greek goodness Nice: diva of the victory. Based on Peirce's semiotics, our aim to identify and understand the perceptive and historical foundations responsible for sustaining the said logo as a sign capable of representing the company in their business purposes. We aim to demonstrate that the selection of logo for the company's founders follows a line of argument focused on building of semiotic links - perceptive and historical - between the brand, its products and the behavior of their consumers. The logo implies a dedicated language for the possibility of a communicative link between the product and the subjectivity of its consumer; so that the first former becomes logically part of thoughts and behaviors of the second.

Author Biographies

Vinícius dos Santos Souza, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe - UFS.  Membro do grupo de pesquisa "corpo e governabilidade".

Fabio Zoboli, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, Sergipe

Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe - UFS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFS. Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Membro do grupo de pesquisa "corpo e governabilidade".

Renato Izidoro da Silva, Universidade Federal de Sergipe - UFS.

Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe - UFS. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFS. Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia - UFBA. Membro do grupo de pesquisa "corpo e governabilidade".

Elder Silva Correia, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Mestrando em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Graduado em Educação Física pela UFS. Membro do grupo de pesquisa "corpo e governabilidade".

Tiago de Brito Ferreira Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe - UFS.  Membro do grupo de pesquisa "corpo e governabilidade".

Published

2016-05-25

How to Cite

SOUZA, Vinícius dos Santos; ZOBOLI, Fabio; DA SILVA, Renato Izidoro; CORREIA, Elder Silva; SANTOS, Tiago de Brito Ferreira. Brand “NIKE”, its signs and arguments: a study of applied semiotic. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 47, p. 14–30, 2016. DOI: 10.5007/2175-8042.2016v28n47p14. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p14. Acesso em: 19 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos Originais

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