Ethics, autonomy and critical thinking in the high school Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56991

Abstract

The issues of ethics, autonomy and critical thinking in Physical Education (PE) practices in High School (HS) require discussions in the academic field, since the current Law on Guidelines and Bases of Education foresees the development of these themes as one of the purposes of HS. This study objective was to map, in articles from national journals, the knowledge production about the PE teacher’s pedagogical practices. A state-of-the-art review was carried out in six journals, looking for   the descriptor "high school" in the abstract. In this research, 93 articles were found, 25 dealing with these themes, and only 9 dealing with practical action, application and/or intervention in classes. Therefore, it is necessary to incorporate pedagogical practices based on these themes, with strategies that value the area, compassing the legislation and contemplating an integral and citizenly education of the student.

Author Biographies

Fabiana Celente Montiel, ESEF/UFPel

Doctor student ESEF/UFPel

Pelotas / RS - Brasil.

Mariângela da Rosa Afonso, ESEF/UFPel

Doctor ESEF/UFPel

Pelotas / RS - Brasil.

Leontine Lima dos Santos, ESEF/UFPel

Doctor student ESEF/UFPel

Pelotas / RS - Brasil.

Patrícia da Rosa Louzada da Silva, ESEF/UFPel

Master student ESEF/UFPel

Pelotas / RS - Brasil.

References

ARAUJO, Geander Franco de; GRUNENNVALDT, José Tarcísio. A Educação Física e as finalidades educacionais do Ensino Médio: um estudo de caso. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 51, p.251-269, jul. 2017.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação Física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p.73-81, jan./dez. 2002.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 out. 2017.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 2, de 30 de janeiro de 2012. Define diretrizes curriculares nacionais para o Ensino Médio. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12992&Itemid=866. Acesso em: 30 nov. 2017.

BRASIL. Lei nº 13.145, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm. Acesso em: 17 jun. 2017.

CHAVES, Paula Nunes et al. Construindo diálogos entre a mídia-educação e a Educação Física: uma experiência na escola. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 44, p.150-163, maio 2015.

CIN, Jamile Dal; KLEINUBING, Neusa Dendena. Dois pra lá e dois pra cá: as possibilidades da dança de salão nas aulas de Educação Física no Ensino Médio. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 4, p.796-807, out./dez. 2015.

CORTES, Didier Fernando Gaviria; OLIVA, Francisco Javier Castejón. Desarrollo de valores y actitudes a través de la classe de educación física. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p.251-262, jan./mar. 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011b.

JARDIM, Nayara Fernanda Perles et al. O mundo do trabalho como elemento articulador dos conteúdos da Educação Física escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 43, p.150-163, dez. 2014.

KLEINUBING, Neusa Dendena et al. A dança na perspectiva crítico-emancipatória: uma experiência no contexto do Ensino Médio. Pensar a Prática, Goiânia, v. 15, n. 3, p.711-728, ju./set. 2012.

KRAVCHYCHYN, Cláudio; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de; CARDOSO, Sônia Maria Vicente. Implantação de uma proposta de sistematização e desenvolvimento da Educação Física do Ensino Médio. Movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p.39-62, maio/ago.2008.

MACHADO, Rita de Cássia de Fraga. Autonomia. In: TRECK, Danilo R.; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime José (Orgs.). Dicionário Paulo Freire. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017.

METZNER, Andreia Cristina et al. Contribuição da Educação Física para o Ensino Médio: estudo a partir da prática docente de professores de Institutos Federais. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p.106-123, set. 2017.

OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de. A Educação Física no Ensino Médio - período noturno: um estudo participante. Movimento, Porto Alegre, v. 6, n. 12, p. 5-13, jan./jun. 2000.

RAMOS VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 474, p.165-189, jan./abr. 2014.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p.37-50, set./dez. 2006.

SILVA, Angélica Caetano da. Tematizando o discurso da mídia sobre saúde com alunos do Ensino Médio. Motrivivência, Florianópolis, v. 23, n. 37, p.115-122, dez. 2011.

SOUZA, Vânia de Fátima Matias et al. Da ação pedagógica à mudança da prática docente: os jogos e as brincadeiras em uma experiência com o Ensino Médio. Pensar a Prática, Gioânia, v. 20, n. 1, p.3-14, jan./mar. 2017.

Published

2019-05-13

How to Cite

Montiel, F. C., Afonso, M. da R., Santos, L. L. dos, & Silva, P. da R. L. da. (2019). Ethics, autonomy and critical thinking in the high school Physical Education classes. Motrivivência, 31(58), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e56991

Issue

Section

Porta Aberta

Most read articles by the same author(s)