Interview with Zoia Prestes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2022.e82978

Keywords:

Interview, Translation, Zóia Prestes

Abstract

teacher Dr. Zoia Prestes defines herself as a teacher and researcher in the field of Education. He spent part of his childhood and youth in the Soviet Union, a period in which Brazil was under the military regime, established with the coup d'état in 1964. At the age of 7 he had to go into exile in the Soviet Union with his parents, Luiz Carlos Prestes and Maria Prestes. During the fifteen years she was there, she experienced her immersion in Russian culture and language. She was literate in Russian, graduated and became a Master of Science in Education from the Faculty of Pedagogy and Preschool Psychology of the Lenin State University of Pedagogy in Moscow. She returned to Brazil in 1985 and, having not had her diploma recognized for more than 15 years, she dedicated herself to the translation of technical texts, lectures at events and Russian literary works. She holds a PhD in Education from the University of Brasília, where she investigated, under the guidance of Professor Dr. Elizabeth Tunes, the translation activity in relation to the translations of works by Lev Semionovitch Vygotsky in Brazil. His Post-Doctorate was carried out at the Belarus M. Tank State University of Pedagogy (Minsk) and at the Moscow University (Moscow) in the field of Education. She is currently a member of the faculty of the Faculty of Education of the Fluminense Federal University. She is a scholar of the Soviet author L. S. Vygotsky, one of the creators of cultural-historical theory and recognized for his studies and research in the area of ??Psychology and Education. She is the leader of the Research Group Nucleus for Translation, Studies and Interpretation of the works of representatives of Cultural-Historical Theory. teacher Dr. Zoia Prestes has published several academic articles, given numerous lectures and translated and organized books with works by L. S. Vygotsky from Russian into Portuguese. We highlight three recently translated and published works by Vygotsky: Psicologia, Educação e Desenvolvimento (Editora Expressão Popular, 2021), 7 Aulas de L. S. Vigotski sobre Fundamentos da Pedologia (Editora E-papers, 2018), which is the first translation of the text into another Language and Imagination and Creation in Childhood (Editora Expressão Popular, 2018).

Author Biographies

Darliane Amaral, Universidade Federal de Mato Grosso

Professora na Universidade Federal de Mato Grosso. Doutora em educação pela Universidade de Brasília e mestre em educação pela Universidade de Coimbra, Portugal.

Ingrid Lilian Fuhr, Universidade de Brasília

Doutora e mestre em educação pela Universidade de Brasília. Professora da graduação e pós-graduação em Psicologia no Centro Universitário de Brasília.

Aline de Souza Pereira, Universidade de Brasília

Doutoranda e mestre em educação pela Universidade de Brasília. Orientadora educacional da Secretaria de Educação do Distrito Federal.

References

Flusser, V. Língua e realidade. São Paulo: Anna Blume, 2005.

Kravtsova, E. E. Pedagoguika e Psirhologuia [Pedagogia e Psicologia]. Moskva: Forum, 2009.

Prestes, Z. “Obschenie e a teoria histórico-cultural.”. Educ. Foco. 23.3, (2018): 851-874.

Prestes, Z.; Tunes, E. (Org.). 7 aulas de L. S. Vigotski sobre fundamentos da Pedologia. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.

Prestes, Z.; Tunes, E. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2021.

Prestes, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil: repercussões no campo educacional. 2010.

Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

Sobkin, V. S. “Lev Vigotski entre duas revoluções: sobre a questão da autodeterminação política do cientista.”. Tradução de Zoia Prestes, Elizabeth Tunes e Carolina Santos. Fractal: Revista de Psicologia. 29.3, (2017): 291-298.

Vaz, A. F.; Momm, C. M. (Orgs.). Educação infantil e sociedade: questões contemporâneas. Nova Petrópolis: Nova Harmonia, 2012.

Vigodskaia, G. L.; Lifanova, T. M. Lev Semionovitch Vigotski: jizn, deiatelnost, chtrirhi k portretu. Moskva: Akademia e Smisl, 1996.

Vigotski, L. S. “A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança.”. Tradução de Zoia Prestes. Revista Virtual de Gestão de Iniciativas Sociais, (2008): 23-36.

Vigotski, L. S. Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Vigotski, L. S. Imaginação e criação na infância. Tradução de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

Vigotski, L. S. Izbrannie psirhologuitcheskie issledovania. Moskva: Izdatelstvo Akademii Pedagoguitcheskirh Nauk PSFSR, 1956.

Vigotski, L. S. Michlenie i retch. Moskva: Izdatelstvo Natsionalnoie Obrazovanie, 2016.

Vigotski, L. S. Michlenie i retch. Moskva: Labirint, 2001.

Vigotski, L. S. Michlenie i retch. Moskva e Leningrad: Gosudarstvennoie Sotsialno-ekonomitcheskoie izdatelstvo, 1934.

Vigotski, L. S. Pedagoguitcheskaia psirhologuia. Moskva: Izdatelstvo Rabotnik Prosveschenia, 1926.

Vigotski, L. S. Polnoie Sobranie Sotchineni. Moskva: Lev, 2015. Tomo I.

Vigotski, L. S. Problemi defektologuii. Moskva: Prosveschenie, 1995.

Vigotski, L. S. Sobranie sotchineni. Moskva: Pedagogika, 1982-1984. Tomos I, II, III, IV, V e VI.

Vigotski, L. S. Umstvennoie razvitie detei v protsesse obutchenia. Moskva e Leningrad: Gossudarstvennoie utchebno-pedagoguitcheskoie izdatelstvo, 1935.

Published

2022-08-24

How to Cite

Amaral, D., Fuhr, I. L., & Pereira, A. de S. (2022). Interview with Zoia Prestes. Cadernos De Tradução, 42(1), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2022.e82978

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.