AVALIAÇÃO PARTICIPATIVA E RECOVERY EM SAÚDE MENTAL: INDICADORES PROCESSUAIS E O RSA-R GESTORES EM UMA PERSPECTIVA FORMATIVA Participatory Evaluation and Recovery in Mental Health: Process Indicators and the RSA-R Administrator/Manager from a Formative Perspective

Main Article Content

Paulo Renato Pinto de Aquino

Abstract

The discussion on mental health evaluation in Brazil has evolved since the incorporation of Guba and Lincoln’s evaluation generations, particularly with the participatory paradigm, which shifts the focus from judgment to collective meaning-making. Between 2005 and 2007, a Brazilian multicenter study (UNICAMP–UFF) introduced the notion of process indicators in evaluation, representing a methodological advance by engaging services, teams, and management in collective reflection. Over a decade later, the INTERFACES research group at UNICAMP carried out the cross-cultural adaptation of the Recovery Self-Assessment (RSA) Administrator/Manager Version, an instrument designed to assess services oriented toward personal recovery. This article connects that trajectory with the pedagogical experience of a short course on mental health evaluation. Results indicate a broadened understanding among participants of the instituting dimension of evaluation and the distinction between process and processual indicators, as well as a deeper connection between evaluative paradigms and recovery-based instruments. It concludes that the course functioned as both an evaluative and formative device, reinforcing participatory evaluation as a space for co-management and critical reflection in mental health practices.

Article Details

How to Cite
AQUINO, Paulo Renato Pinto de. AVALIAÇÃO PARTICIPATIVA E RECOVERY EM SAÚDE MENTAL: INDICADORES PROCESSUAIS E O RSA-R GESTORES EM UMA PERSPECTIVA FORMATIVA: Participatory Evaluation and Recovery in Mental Health: Process Indicators and the RSA-R Administrator/Manager from a Formative Perspective. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 17, n. 53, p. 44–54, 2025. DOI: 10.5007/2595-2420.2025.e109777. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/109777. Acesso em: 23 dec. 2025.
Section
Edição Especial: 1º Congresso Brasileiro de Arte, Cultura e Saúde Mental. XV Encontro Catarinense de Saúde Mental

References

AQUINO, Paulo Renato de. Adaptação transcultural do instrumento Recovery Self-Assessment – versão Gestores (RSA-Gestores). 2020. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

AQUINO, Paulo Renato de; LEAL, Maria. Instrumentos avaliativos de personal recovery orientados para serviços. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental / Brazilian Journal of Mental Health, Florianópolis, v. 14, n. 41, p. 128–148, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/70706. Acesso em: 30 ago. 2023.

CONTANDRIOPOULOS, André-Pierre. Avaliação: conceitos e métodos. In: HARTZ, Zulmira M. A. (org.). Avaliação em saúde: dos modelos conceituais à prática na análise da implantação de programas. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1997. p. 29–47.

CONTANDRIOPOULOS, André-Pierre. A avaliação como instrumento de gestão. In: HARTZ, Zulmira M. A.; VIEIRA-DA-SILVA, Lígia M. (org.). Avaliação em saúde: dos modelos teóricos à prática na avaliação de programas e sistemas de saúde. Salvador: EDUFBA; Rio de Janeiro: Fiocruz, 2005. p. 45–63.

DONABEDIAN, Avedis. The quality of care: how can it be assessed? JAMA, Chicago, v. 260, n. 12, p. 1743–1748, 1988. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.260.12.1743.

ERAZO-CHAVEZ, Leidy Janeth; RICCI, Ellen Cristina; AQUINO, Paulo Renato de; PEREIRA, Mariana Barbosa; ONOCKO-CAMPOS, Rosana Teresa. Manual de aplicação do Recovery Self-Assessment Revisado (RSA-R) no Brasil [recurso eletrônico]. Campinas: UnicampBFCM, 2024. 42 p. Disponível em: https://www.bibliotecadigital.unicamp.br/bd/index.php/detalhes-material/?code=116294. Acesso em: 10 nov. 2025. ISBN 978-65-87100-36-4.

FURTADO, Juarez Pereira. Um método construtivista para a avaliação em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 165–181, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/PMw3HTMsmxzHLsJYWYdS6Bp/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232001000100014.

GUBA, Egon G.; LINCOLN, Yvonna S. Fourth Generation Evaluation. Newbury Park: Sage Publications, 1989.

HARTZ, Zulmira Maria de Araújo (org.). Avaliação em saúde: dos modelos conceituais à prática na análise da implantação de programas. Rio de Janeiro: Fiocruz, 1997.

ONOCKO-CAMPOS, Rosana T.; FURTADO, Juarez P.; PASSOS, Eduardo; BENEVIDES, Regina (org.). Pesquisa avaliativa em saúde mental: desenho participativo e efeitos da narratividade. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008. 428 p.

PASSOS, Eduardo; SOUZA, Tadeu de Paula; AQUINO, Paulo Renato de; BARROS, Raquel de Andrade. Processo coletivo de construção de instrumentos de avaliação: aspectos teóricos e metodológicos sobre dispositivos e indicadores profissionais. In: ONOCKO-CAMPOS, Rosana T.; FURTADO, Juarez P.; PASSOS, Eduardo; BENEVIDES, Regina (org.). Pesquisa avaliativa em saúde mental: desenho participativo e efeitos da narratividade. São Paulo: Aderaldo & Rothschild, 2008. p. 375–397.

WHO – World Health Organization. Recovery-oriented mental health services: what do they look like and how can we get there? Geneva: World Health Organization, 2010.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.