REFLEXÕES PARA A PROMOÇÃO DE SAÚDE MENTAL NA ESCOLA

Main Article Content

Cristina Folster Pereira
Vanessa Luiza Tuono
Magali Inês Pessini
Letícia Helena Frozin Fernandes Cruz Wiggers
Raphael Henrique Travia

Abstract

This article presents a theoretical and practical reflection on the promotion of mental health in the school setting, based on experiences developed at the Federal Institute of Santa Catarina (IFSC). This study, which is qualitative and descriptive in nature, is grounded in an experience report collectively prepared by professionals from the areas of School Psychology, Educational Guidance, People Management, and Teaching.
By systematizing institutional practices and theoretical frameworks, the article discusses the role of interpersonal communication, the performance of School Psychology, and Quality of Life in the Workplace policies in the prevention of psychological distress and the promotion of healthy educational environments.
The reflections highlight the importance of strengthening co-responsibility between management and the school community, consolidating collective practices that favor care, belonging, and integral human development within the educational context.


 

Article Details

How to Cite
FOLSTER PEREIRA, Cristina; TUONO, Vanessa Luiza; PESSINI, Magali Inês; FROZIN FERNANDES CRUZ WIGGERS, Letícia Helena; TRAVIA, Raphael Henrique. REFLEXÕES PARA A PROMOÇÃO DE SAÚDE MENTAL NA ESCOLA. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 17, n. 54, p. 34–49, 2025. DOI: 10.5007/2595-2420.2025.e109815. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/109815. Acesso em: 27 dec. 2025.
Section
Edição Especial: 1º Congresso Brasileiro de Arte, Cultura e Saúde Mental. XV Encontro Catarinense de Saúde Mental
Author Biographies

Cristina Folster Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Mestra em Saúde Mental e Atenção Psicossocial, UFSC.

Psicóloga Escolar, IFSC Câmpus Joinville.

Vanessa Luiza Tuono, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC.

Professora  do Instituto Federal de Santa Catarina , IFSC Câmpus Florianópolis. 

 

 

Magali Inês Pessini, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Doutora em Educação em Ciências Quìmica da Vida e Saúde  pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Pedagoga no Instituto Federal de Santa Catarina, IFSC Câmpus Florianópolis Continente

Letícia Helena Frozin Fernandes Cruz Wiggers, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Psicóloga do Insituto Federal de Santa Catarina, IF-SC Câmpus Florianópolis

Raphael Henrique Travia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Especialista em Educação de Jovens e Adultos

Coordenador Pedagógico do IFSC Joinville

References

BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica e cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2008.

______. Lei nº 13.935, de 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de Psicologia e de Serviço Social nas redes públicas de educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 dez. 2019.

______. Lei n. 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Restringe o uso de aparelhos eletrônicos nas escolas com objetivo de proteger a saúde. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 13 jan. 2025.

BRIGGS, Raquel; RINALDI, Doris. O sujeito psicótico e a função do delírio. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 416-430, set. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1415-4714.2014v17n3p416-3. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rlpf/a/ckQYC33RW48Tm6JVKPn5vnP/?format=html&lang=pt.Acesso em: 25 out. 2025.

CARNETTI, E. F.; FEIL, C. F. A interface entre comunicação e psicologia escolar no apoio à saúde mental. Revista Psicologia Escolar e Educacional, v. 28, n. 2, 2024.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA (CFP). Referências Técnicas para Atuação de Psicólogas(os) na Educação Básica. Brasília: CFP, 2019.

DEL SARTO, Sabrina; SILVA, Caroline Aparecida; FAGUNDES SILVA, Aline. A Conferência Estadual De Saúde Mental De Santa Catarina E Seus Desdobramentos. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 15, n. 46, p. 1–23, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/92009. Acesso em: 10 nov. 2025.

FEITOSA, Lígia Rocha Cavalcante; MARINHO-ARAUJO, Claisy Maria. Psicologia escolar nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: oportunidades para atuação profissional. In: VIANA, M. N.; FRANCISCHINI, R. (org.). Psicologia escolar: que fazer é esse? Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2016. p. 176–185.

FERREIRA, M. C. (2012). Qualidade de vida no trabalho: uma abordagem centrada no olhar dos trabalhadores. (2a ed.). Brasília, DF: Paralelo 15

FRANCISCHINI, Rosângela; VIANA, Meire Nunes (orgs.). Psicologia escolar: que fazer é esse? Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD. Dados sobre tempo na escola. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 10 nov. 2025.

INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA (IFSC). Pesquisa de Qualidade de Vida no Trabalho. 2023. Disponível em: https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/17d12371-304f-4e64-86b2-aa7bc7680508/page/Sy5KD. Acesso em: 01 nov. 2025.

OLIVEIRA, B. D. C. Promoção de Saúde Mental no contexto escolar: potências e possibilidades. Psicologia Escolar e Educacional, v. 28, n. 3, 2024.

PEREIRA, Cristina Folster; WEBER, Sabrine; HILLESHEIM, Giovana Bianca Darolt; GRACIOSA, Maria Lidiane Herculano. Saúde mental na escola: Relato de experiência do IFSC Campus Xanxerê/SC. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 14, n. 41, p. 75–85, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/69836. Acesso em: 6 nov. 2025.

POLANCZYK, G. V.; SALUM, G. A.; SUGAYA, L. S.; CAYE, A.; ROHDE, L. A. Annual Research Review: The worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents: a systematic review and meta-regression analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, v. 56, n. 3, p. 345-365, 2015.

SOUSA, et al. Estratégias comunicativas para prevenção de agravos psíquicos em escolas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 26, n. 1, 2020.

SOUZA, L. G. S.; PINHEIRO, L. B. Oficinas terapêuticas em um Centro de Atenção Psicossocial: álcool e drogas. Aletheia, Canoas (RS), n. 38-39, p. 218-227, dez. 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942012000200018&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 01 nov. 2025.

TITON, Andreia Piana; ZANELLA, Andrea Vieira. Revisão de literatura sobre psicologia escolar na educação profissional, científica e tecnológica. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 2, p. 359–368, 2018. DOI: 10.1590/2175-35392018010922.

TRAVIA, Raphael Henrique. Um anjo louco fez a gente se encontrar no CAPS III. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 12, n. 32, p. 134–141, 2020. DOI: 10.5007/cbsm.v12i32.72147. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/72147. Acesso em: 10 nov. 2025.

VOZES DA EDUCAÇÃO. Boas Práticas de Saúde Mental Escolar. Disponível em: https://vozesdaeducacao.com.br/boas-praticas-de-saude-mental-escolar. Acesso em: 10 nov. 2025.

YANG, N.; CRESPI, B. I tweet, therefore I am: a systematic review on social media use and disorders of the social brain. BMC Psychiatry, v. 25, p. 95, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s12888-025-06528-6

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.