Information and Memory: theoretical and conceptual approaches
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v23n52p95Keywords:
Information and Memory, Paradigms of Information Science, Guiding Elements of Information and MemoryAbstract
It aims to present, through a literature review, the concepts and relations between the terms Information and Memory in Information Science (IS), based on the Physical, Cognitive and Social paradigms of Rafael Capurro (2003) and the studies related to Memory theme, based on authors such as: Halbwachs (1990); Nora (1993); Le Goff (2003) and Bergson (1999), through which it was possible to identify the existing links between the two terms, through the material, cognitive and collectivec onceptions of Memory. The reflection in the scope of the IS and the Memory, had as guiding elements, mainly, the Custodial and Post-Custodial paradigms presented by Malheiro and Ribeiro (2011). In these paradigms, the relationship between SI and Memory is evident from the old custodial practices related to the fields of Library Science, Archival Science and Museology, and the creation of Documentation, a field that preceded CI. In this sense, it is reflected that Memory travels through the field of Information and related areas, since a long time, and presents itself today as object of study of the area through an informational look at it.Downloads
References
ARAÚJO, C. A. A. Paradigma social nos estudos de usuários da informação: abordagem interacionista. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.22, n.1, p.145-159, jan./abr. 2012.
______. Arquivologia, biblioteconomia, museologia e ciência da informação: o diálogo possível. Brasília: Briquet de Lemos, 2014.
BAUMAN, Z. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2001.
BELKIN, N. J. Anomalous States of Knowledge as Basis for Information Retrieval. The Canadian Journal of Information Science, v. 5, p. 133-143, 1984.
BELKIN, N. J.; ODDY, R.N.; BROOKS, H.M. ASK for Information Retrieval: Part I. Background and Theory. Journal of Documentation, v. 38, n. 2, p. 61-71, 1982.
BERGSON, H. Matéria e Memória. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BROOKES, B.C. The developing cognitive view in information science. In: INTERNATIONAL WORKSHOP ON THE COGNITIVE VIEWPOINT, p.195-203, 1977.
BUCKLAND, M. K. Information and Information Systems. New York, 1991.
CANDAU, J. Memória e Identidade. São Paulo: Contexto, 2012.
CAPURRO, R.; HJORLAND, B. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.12, n.1, p.148-207, jan./abr. 2007. Disponível em: <http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/54/47>. Acesso em: 23 nov. 2016
CAPURRO, R. Epistemologia e Ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5, Belo Horizonte, 2003. Anais... Belo Horizonte: Escola de Ciência da informação da UFMG, 2003. Disponível em: < http://www.capurro.de/enancib_p.htm>. Acesso em: 25 nov. 2016
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
GONZÁLEZ DE GÓMEZ, M. N. A Reinvenção Contemporânea da Informação: entre o material e o imaterial. Pesq. Bras. Ci. Inf., Brasília, v. 2, n. 1, p. 115-134, jan./dez. 2009. Disponível em: <http://repositorio.ibict.br/bitstream/123456789/116/1/GonzalezGomezTendencias2009.pdf >. Acesso em: 20 out. 2016.
HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. São Paulo: Edições Vértice, 1990.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP: Ed. da Unicamp, 2003.
MALHEIRO, A.; RIBEIRO, F. Paradigmas serviços e mediações em Ciência da Informação. Recife: Nectar, 2011.
MEIRELES, M. R. G.; CENDÓN, B. V. Aplicação prática dos processos de análise de conteúdo e de análise de citações em artigos relacionados às redes neurais artificiais. Inf. Inf., Londrina, v. 15, n. 2, p. 77-93, jul. /dez. 2010. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4884>. Acesso em: 3 nov. 2016.
NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n.10, p. 7-28, dez. 1993.
OLIVEIRA, E. B.; RODRIGUES, G. M. O conceito de memória na Ciência da Informação: análise das teses e dissertações dos programas de pós-graduação no Brasil. Liinc em Revista, v.7, n.1, p. 311-328, mar. 2011. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/bitstream/10482/8511/1/ARTIGO_ConceitoMemoriaCienciaInforma%C3%A7%C3%A3o.pdf >. Acesso em: 13 nov. 2016.
______. As concepções de memória na Ciência da Informação no Brasil: estudo
preliminar sobre a ocorrência do tema na produção científica. Ponto de Acesso, Salvador, v. 3, n. 3, p. 216-239, dez. 2009. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/3613/2745 >. Acesso em: 13 nov. 2016.
OTLET, P. Traité de Documentation – Le livre sur le Livre – Théorie et Patique. Bruxeles: Editiones Mundaneum, 1934.
PINHEIRO, L. V. Processo evolutivo e tendências contemporâneas da ciência da informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 15, n. 1, p. 13-48, jan./jun. 2005.
POLLAK, M. Memória e identidade social. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 200-2012, 1992.
ROBREDO, J. Organização dos documentos ou organização da informação: uma questão de escolha. In: SEMINÁRIO GESTÃO DA INFORMAÇÃO: DESAFIOS E SOLUÇÕES, Brasília: ACECO, Arquivo Nacional, Câmara dos Deputados, Conselho da Justiça Federal, Senado Federal e Universidade de Brasília. 2003.
SHANNON, C. E.; WEAVER, W. The Mathematical Theory of Communication. Urbana: University of Illinois Press, 1949.
WURMAN, R. S. Ansiedade de informação: como transformar informação em compreensão. São Paulo: Cultura, 1991.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ana Pricila Celedonio da Silva, Lidia Eugenia Cavalcante, Jefferson Veras Nunes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.