Proposal of a model to analyze intellectual influences from productivity research fellows of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e65448

Keywords:

Intellectual Influences, Analysis model, Productivity Scholarship, Scientific Communication

Abstract

Objective: It proposes an analysis model of the intellectual influences from Productivity Research Fellows of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) from citation studies aiming to collaborate with researches that opt for an investigative look regarding seminal scholars who influence the most the formative aspect of a field of knowledge at the national level.

Methods: Regarding the ends, it is characterized as a methodological study, which also results in a proactive study for modeling the process of analysis of a specific set of social actors, in this case, the Productivity Research Fellows.

Results: The proposal of the model, consisting of five constituent elements (agents, register of intellectual influence, sources of information, time, and technological tools) and eight stages of execution: a) Identification of Agents, b) Data Collection (Curriculum Lattes), c ) Data collection in the Information Sources, d) Data Standardization, e) Data Processing, f) Thematic categorization of seminal theorists, g) Generation of graphs and social networks, and h) Analysis of identified relationships. It performs an application of the model in the Information Science field in Brazil considering as agents of the research twenty-three Productivity Research Fellows with senior and levels 1A, 1B, 1C, and 1D fellowships, and demonstrates possibilities of applicability.

Conclusions: The five constituent elements in this proposal concerning the scientific context of knowledge production, applicable in different areas of knowledge, are confirmed. However, there are limits in the scope of the proposal, given the specificities of each scientific field. Thus, difficulties may arise in adjusting or adapting more common concepts and techniques in Information Science, such as knowledge domains, citation studies, and the practice of performing thematic categorizations, as well as working with information metrics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatyane Lúcia Cruz, Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (UFPE)

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Graduada em Gestão da Informação (UFPE)

Fábio Mascarenhas e Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Ciência da Informação pela USP. Professor Associado do Departamento de Ciência da Informação (UFPE) e do PPGCI/UFPE

Leilah Santiago Bufrem, Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (UFPE)

Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação (UFPE)

Doutora em Ciência da Informação (USP)

References

ALVES, B. H. Sociologia de Pierre Bourdieu e os pesquisadores bolsistas de produtividade em pesquisa do CNPQ em Ciência da Informação. 2018. 158 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/152704/alves_bh_dr_mar.pdf?sequence=3. Acesso em: 06 abr. 2018.

BADIOU, A. Sobre o conceito de modelo. Lisboa: Editorial Estampa, 1972. 133 p.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2009. 281 p.

BOURDIEU. P. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983, p. 122-155.

BOURDIEU. P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora UNESP, 2004.

BOURDIEU, P. RAZÕES PRÁTICAS: sobre a teoria da ação. 9. ed. Campinas: Papirus Editora, 2008. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3005706/mod_resource/content/0/Pierre_Bourdieu%20-%20Raz%C3%B5es%20Pr%C3%A1ticas.pdf. Acesso em: 29 nov. 2018.

BRAGA, M. J. C.; GOMES, L. F. A. M.; RUEDIGER, M. A. Mundos pequenos, produção acadêmica e grafos de colaboração: um estudo de caso dos Enanpads. RAP Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 42, n. 1, p.133-154, jan. 2008.

BUFREM, L. S.; SILVA, F. B. M. E.; SOBRAL, N. V. Análise das influências intelectuais na produção científica da área de ciência da informação: um estudo sobre os bolsistas de produtividade em pesquisa (PQ-CNPQ). Em Questão, v. 23, p. 115-141, 2017. DOI:10.19132/1808-5245230.115-141. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/brapci/v/a/22591. Acesso em: 07 Jun. 2017.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO [CNPq]. Criação. 2018. Disponível em: http://cnpq.br/acriacao/ Acesso em: 23 mar. 2018.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO [CNPq]. Bolsas individuais no país. 2018. Disponível: http://memoria.cnpq.br/web/guest/view/-/journal_content/56_INSTANCE_0oED/10157/2973312 Acesso em: 28 nov. 2018.

CHORLEY, R. J.; HAGGETT, P. MODELOS SÓCIO-ECONÔMICOS EM GEOGRAFIA. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1975. 284 p.

GARFIELD, E. Historiographs, Librarianship and the history of science. Currents Contents, v. 38, p.136-150, 1974.

GLANZEL, W. Bibliometrics as a research field: a course on theory and application of bibliometric indicators. Course Handouts, 2005. Disponível em: http://nsdl.niscair.res.in/jspui/bitstream/123456789/968/1/Bib_Module_KUL.pdf. Acesso em: 16 mar. 2018.

GUEDES, M. C.; AZEVEDO, N.; FERREIRA, L. O. A produtividade científica tem sexo? um estudo sobre bolsistas de produtividade do CNPq. Cadernos pagu, n.45, p.367-399, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010483332015000200367&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 23 mar. 2018.

HJORLAND, B.; ALBRECHTSEN, H. Toward a new horizon in information science: domain-analysis. Journal of the American Society for Information Science. v. 46, n. 2, p. 400-425, 1995. Disponível em: file:///C:/Users/Cruz%20Fonseca/Downloads/Analise_de_dominios_do_conhecimento_prop.pdf. Acesso em: 26 nov. 2018.

LIMA, R. A.; VELHO, L. M. L. S.; FARIA, L. I. L. Bibliometria e “avaliação” da atividade científica: um estudo sobre o índice h. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p.3-17, set. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pci/v17n3/a02v17n3.pdf. Acesso em: 29 nov. 2018.

LOPES, M. I. V. PROPOSTA DE UM MODELO METODOLÓGICO PARA O ENSINO DA PESQUISA EM COMUNICAÇÃO. In: MOURA, Claudia Peixoto de (Org.). Pesquisa em Comunicação. Metodologias e práticas acadêmicas. Porto Algre: Edipucrs, 2016. p. 99-107. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/form/biblioteca/acervo/producao-academica/002798096.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.

MACIAS-CHAPULA, C. A. O papel da informetria e da cienciometria e sua perspectiva nacional e internacional. Ciência da Informação, v.27, n.2, p.134-140, maio/ago.1998.

MARTELETO, R. M. Análise das redes sociais: aplicação nos estudos de transferência da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p.71-81, abr. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v30n1/a09v30n1.pdf. Acesso em: 29 nov. 2018.

MALMGREN, R.D.; OTTINO, J.M; AMARAL, L.A.N.The role of mentorship in protege performance.Nature, v. 465, mar.2010.

MENA-CHALCO, J. P. Genealogia acadêmica: uma ferramenta para investigar a origem, evolução e disseminação de áreas do conhecimento. In: Encontro Brasileiro de Bibliometria e Cientometria, 5, 2016, São Paulo. V EBBC. São Paulo: ECA/USP, 2016. v. 1, p. 1 - 90. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/305082103_Genealogia_academica_uma_ferramenta_para_investigar_a_origem_evolucao_e_disseminacao_de_areas_do_conhecimento?channel=doi&linkId=5781059608ae5f367d392783&showFulltext=true. Acesso em: 10 out. 2016.

MENA-CHALCO, J. P.; CESAR JUNIOR, R. M. ScriptLattes: an open-source knowledge extraction system from the Lattes platform. Journal Of The Brazilian Computer Society, Brasil, v. 15, n. 4, p.31-39, dez. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-65002009000400004. Acesso em: 29 nov. 2018.

MORENO, J. Who shall survive? 3. ed. New York: Beacon Press, 1978. Disponível em: https://archive.org/details/whoshallsurviven00jlmo/page/n11. Acesso em: 29 nov. 2018.

MORIGI, V. J.; BONOTTO, M. E. K. K. A Narrativa Musical, Memória e Fonte de Informação Afetiva.Em Questão, Porto Alegre, v. 10, n. 1, p.143-161, jun. 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/viewFile/88/47. Acesso em: 29 nov. 2018.

POMBEIRO, M. Diferença entre Software de Sistema e Software de Aplicação. 2013. Disponível em: https://marino11inf.wordpress.com/2013/09/26/diferenca-entre-software-de-sistema-e-software-de-aplicacao/. Acesso em: 29 nov. 2018.

ROSSI, L.; MENA-CHALCO, J. P. Caracterização de árvores de genealogia acadêmica por meio de métricas em grafos. In: Congresso da Sociedade Brasileira de Computação - CSBC, 34., 2014, Brasília. Anais do CSBC. Brasília: Sbc, 2014. v. 1, p. 21-32. Disponível em: http://www.each.usp.br/digiampietri/BraSNAM/2014/p02.pdf. Acesso em: 10 out. 2016.

ROSTAING, H. La bibliométrie et ses techniques. Tolouse: Sciences de la Société,. 1996.

SAFER, M. A.; TANG, R.The psychology of referencing in psychology journal articles. Perspectives on Psychological Science, v. 4, n. 1, p. 51-53, 2009.

SANTOS, R. N. M. Os indicadores bibliométricos: virtudes e limites no contexto da avaliação em Ciência e Tecnologia. Em Questão, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p.319-335, dez. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/58451/36055. Acesso em: 29 nov. 2018.

SAYÃO, L. F. Modelos teóricos em ciência da informação – abstração e método científico. Ciência da Informação, Brasília, v. 30, n. 1, p.82-91, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ci/v30n1/a10v30n1.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.

SILVA, I. R. Sistemas de Banco de Dados Modelo de Entidade-Relacionamento (ER). 2014. Disponível em: http://www.facom.ufu.br/~ilmerio/sbd20141/sbd2modeloER.pdf. Acesso em: 29 nov. 2018.

SMALL, H. Visualizing science by citation mapping. Journal of the American Society for Information Science, Maryland, v. 50, n. 9, p. 799–813, 1999.

ZUCKERMAN, H. Citation analysis and the complex problem of intellectual influence.Scientometrics, Amsterdam, v. 12, n. 5, p. 329–338, 1987.

Published

2020-01-03

How to Cite

CRUZ, Tatyane Lúcia; SILVA, Fábio Mascarenhas e; BUFREM, Leilah Santiago. Proposal of a model to analyze intellectual influences from productivity research fellows of the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 25, p. 01–22, 2020. DOI: 10.5007/1518-2924.2020.e65448. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e65448. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>