Education and Teaching of Astronomy: a current overview of academic production in Brazil

Authors

  • Luciano Slovinscki Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física https://orcid.org/0000-0002-6049-2700
  • Alan Alves-Brito Departamento de Astronomia, UFRGS
  • Neusa Teresinha Massoni Instituto de Física

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e96275

Keywords:

Education in Astronomy, Teaching Astronomy, Basic Education, Initial and Continuing Teacher Training

Abstract

This article aims to portray the current panorama of research focused on Education and/or Teaching of Astronomy in Brazil. For this, we searched for scientific articles, theses and academic dissertations that were published in the country in the last five decades, using various data sources. The results achieved show that academic works with this theme have increased especially over the last twenty years, with the research lines Basic Education and Initial and Continuing Teacher Training being the main interest of researchers in the area, among other subjects categorized by us. The most prominent journals in the dissemination of scientific articles on the subject are the Revista Brasileira de Ensino de Física, the Caderno Brasileiro de Ensino de Física and the Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, which together account for more than 75% of the works found. The University of São Paulo is a reference in terms of theses and dissertations. However, despite having proven to be a rich, diverse, and growing area of research, these academic productions are excessively concentrated in the Southeast and South regions of the country, which prevents a better dissemination of this knowledge in Education in Brazil.

Author Biographies

Luciano Slovinscki, Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física

Possui licenciatura em Física pela Universidade Federal Fluminense (2012), Mestrado (2017) e Doutorado (2022) em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Ensino de Física e Astronomia. Atualmente concentra sua pesquisa na área de Educação e/ou Ensino de Astronomia, com foco na Formação Inicial e/ou Continuada de Professores.

Alan Alves-Brito, Departamento de Astronomia, UFRGS

Cursou Bacharelado em Física na Universidade Estadual de Feira de Santana (2002), Mestrado (2004) e Doutorado (2008) em Ciências (Astrofísica Estelar) no Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas da USP. Atualmente é Professor Adjunto no Instituto de Física da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, onde desenvolve atividades de ensino, pesquisa, extensão, divulgação científica e gestão. Tem trabalhado em pesquisa (Programas de Pós-Graduação em Física/UFRGS; PPG em Ensino de Física/UFRGS; PPG em Divulgação em Ciências/Fiocruz; e no Núcleo de Estudos Africanos, Afro-Brasileiros e Indígenas/UFRGS) em temas voltados para a evolução química de diferentes populações estelares da Via Láctea, educação e divulgação de Astronomia e Física, incluindo questões decoloniais, étnico-raciais, de gênero e suas intersecções nas ciências exatas.

 

Neusa Teresinha Massoni, Instituto de Física

Licenciada em Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS (2000); mestra em Física (área de concentração: Ensino de Física) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2005); doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) na área de concentração de Ensino de Física. Atualmente é Professora Associada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS, atuando como professora e orientadora. Desenvolve pesquisas nas áreas de Epistemologia da Ciência (e suas implicações no Ensino de Física), Formação de Professores e interação Universidade-Escola Básica.

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Published

2024-12-05

How to Cite

Slovinscki, L., Alves-Brito, A., & Massoni, N. T. (2024). Education and Teaching of Astronomy: a current overview of academic production in Brazil. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 41(3), 566–597. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2024.e96275

Issue

Section

Formação de Professores de Ciências/Física

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