Semiotic analysis of “this is how to be a child” video animation: make-believe game´s role on the protagonism and authorship of children

Authors

  • Victor Reis Mazzei FAESA https://orcid.org/0000-0003-0520-7580
  • Rodrigo Lema del Rio Martins UFES (Universidade Federal do Espírito Santo)
  • Raquel Firmino Magalhães Barbosa UFES (Universidade Federal do Espírito Santo)
  • André da Silva Mello UFES (Universidade Federal do Espírito Santo)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p155

Abstract

This article focuses on the video animation “This is how to be a child”, of Bita’s World, available on the social network Youtube™. The main objective of the study is the analysis, based on this animation, of the role of make-believe type of games on children creations. Creativity, playful activities use and cultural production are some of the traces presented  by child chacaracters in the referred  video and leads teachers to  rethink their pedagogical practices in order to value children´s protagonism in their classes. The analysis´s process uses the semiotic method proposed by Charles Sanders Peirce and, according to Children´s Sociology and Everyday´s Syudies theories, to interpret the signs and reveal  the occult meanings proposed by the authors of this audiovisual material.

Author Biographies

Victor Reis Mazzei, FAESA

Doutorando em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor do curso de Publicidade e Propaganda da Faesa, em Vitória-ES.

 

 

Rodrigo Lema del Rio Martins, UFES (Universidade Federal do Espírito Santo)

Doutorando em Educação Física (UFES-2016). Professor Efetivo da Rede Municipal de Ensino de Vitória e da Rede Estadual de Ensino do ES.

 

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, UFES (Universidade Federal do Espírito Santo)

Doutoranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014 - Atual).

Professora de Educação Física no Colégio Pedro II no Rio de Janeiro - RJ.

 

André da Silva Mello, UFES (Universidade Federal do Espírito Santo)

Doutorado em Educação Física pela Universidade Gama Filho (2007). Professor do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito SantO (UFES).

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Published

2018-11-29

How to Cite

MAZZEI, Victor Reis; MARTINS, Rodrigo Lema del Rio; BARBOSA, Raquel Firmino Magalhães; MELLO, André da Silva. Semiotic analysis of “this is how to be a child” video animation: make-believe game´s role on the protagonism and authorship of children. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 56, p. 155–172, 2018. DOI: 10.5007/2175-8042.2018v30n56p155. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n56p155. Acesso em: 28 dec. 2025.

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