Semiotic analysis of “this is how to be a child” video animation: make-believe game´s role on the protagonism and authorship of children
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n56p155Abstract
This article focuses on the video animation “This is how to be a child”, of Bita’s World, available on the social network Youtube™. The main objective of the study is the analysis, based on this animation, of the role of make-believe type of games on children creations. Creativity, playful activities use and cultural production are some of the traces presented by child chacaracters in the referred video and leads teachers to rethink their pedagogical practices in order to value children´s protagonism in their classes. The analysis´s process uses the semiotic method proposed by Charles Sanders Peirce and, according to Children´s Sociology and Everyday´s Syudies theories, to interpret the signs and reveal the occult meanings proposed by the authors of this audiovisual material.
References
ASSIS, Lívia Carvalho. Por uma perspectiva pedagógica para intervenção da Educação Física com a Educação Infantil. 181 fls. Dissertação (mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 29/05/2015.
BARBOSA, Raquel Firmino Magalhães; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; MELLO, André da Silva. Brincadeiras Lúdico-Agressivas: tensões e dificuldades no cotidiano da Educação Infantil. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. 159-170, jan./mar. de 2017.
BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a reflexão. São Paulo. Summus, 1984
CERTEAU, Michel de. Teoria e método no estudo das práticas cotidianas. In: ENCONTRO COTIDIANO, CULTURA POPULAR E PLANEJAMENTO URBANO, 1985, São Paulo, Anais... São Paulo: FAU/USP, 1985, p. 3-19.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes do fazer. 22 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
CORSARO, William. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MULLER, F. A.; CARVALHO, M. A. (Org.), Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.
FINCO, Daniela, & OLIVEIRA, Fabiana. (2011). A sociologia da pequena infância e a diversidade de gênero e de raça nas instituições de educação infantil. In A. L. G. Faria & D. Finco (Orgs.), Sociologia da infância no Brasil (pp. 55-80). Campinas: Autores Associados.
PIERCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 2015.
PINTO, Ana Virgínia Gomes de Souza. A brincadeira de faz-de-conta e a teoria da mente. In: Revista Anagrama: Revista Científica Interdisciplinar de Graduação. Ano 4 –Ed. 3, março-maio, 2011.
ROSE, Diana. Análise de imagens em movimento. In: BAUER, Martin W; GASKELL, George (Orgs.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. 10. Ed. Petrópolis, RV: Vozes, 2012.
SANTAELLA, Lúcia. O que é semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SANTAELLA, Lúcia. Teoria geral dos signos: como as linguagens significam as coisas. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
SARMENTO, Manuel. Os ofícios da criança. In: Congresso Internacional “Os Mundos Sociais e Culturais da Infância”, 2, 2000, Braga. Anais... Braga: Instituto de Estudos da Criança da Universidade do Minho. v. II. p. 125-145.
SARMENTO, Manuel.Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. In: Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, p. 361-378, Maio/Ago. 2005
SARMENTO, Manuel. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. ENS, R. T.; GARANHANI, M. C. (Org.). Sociologia da Infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013, p. 13-46.
SARMENTO, Manuel; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: As crianças: contextos e identidades. Braga: Universidade do Minho, 1997.
SOARES, Natalia Fernandes; SARMENTO, Manuel Jacinto; TOMÁS, Catarina. Investigação da infância e crianças como investigadoras: metodologias participativas dos mundos sociais das crianças. In: Nuances: estudos sobre educação – ano XI, v. 12, n. 13, jan./dez. 2005.
VOLLI, Ugo. Manual de semiótica. São Paulo: Edições Loyola, 2007.
WULF, Christoph. Aprendizagem cultural e mimese: jogos, rituais e gestos. In: Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 66, jul.-set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
