Fights content in elementary school's early grades: pedagogical practice possibilities in School Physical Education

Authors

  • Nathalia Chaves Gomes Unesp - Rio Claro
  • André Minuzzo de Barros Unesp - Rio Claro.
  • Fernando Paulo Rosa de Freitas Unesp - Rio Claro.
  • Suraya Cristina Darido Unesp - Rio Claro.
  • Luiz Gustavo Bonatto Rufino Unesp - Rio Claro.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2013v25n41p305

Abstract

Fights are Physical Education contents that should be present in pedagogical practice. However, there are still gaps and misunderstandings in their educational development. Thus, through a literature review, this study aimed to analyze fights as contents of School Physical Education, comprehending its importance as well as presenting a classification form. In a second moment, we presented a curricular organization proposal of fights in elementary school’s early grades. We concluded that is important to understand fights as School Physical Education contents. In this way, the content organization suggested can contribute to the critical appropriation of this movement body culture manifestation.

 

 

Author Biographies

Nathalia Chaves Gomes, Unesp - Rio Claro

Especialista em Educação Física: fundamentos teóricos e a prática profissional na escola - UNICAMP, Campinas (2011). Possui graduação em Educação Física - Faculdades Integradas de Guarulhos (2007). Atualmente é professora titular de Ensino Fundamental e Médio de Educação Física da Prefeitura Municipal de São Paulo.

 

André Minuzzo de Barros, Unesp - Rio Claro.

Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias - UNESP - Mestre em Ciências da Motricidade - UNESP - 2006. Especialista em Educação Física Escolar- Unicamp - 1992. Licenciado em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo André -1986. Leciona em cursos de graduação e pós graduação em Educação Física. Dezoito anos de experiência na educação básica.

Fernando Paulo Rosa de Freitas, Unesp - Rio Claro.

Graduado em Licenciatura Plena em Educação Física (EEFSC - FESC, 1987). Especialista em Educação Física Escolar (CEUCLAR, 2007), em Metodologia de Educação a Distância (CEUCLAR, 2012) e em Educação Física (Programa Rede São Paulo de Formação Docente RedeFor - UNICAMP, 2013). Mestre em Ciências da Motricidade Humana (UNESP, 2009).

Suraya Cristina Darido, Unesp - Rio Claro.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade de São Paulo (1984), mestrado em Educação Física pela Universidade de São Paulo (1991) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (1997). Coordena o Laboratório de estudos e trabalhos pedagógicos em Educação Física (LETPEF).

Luiz Gustavo Bonatto Rufino, Unesp - Rio Claro.

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" UNESP campus Rio Claro. É mestre pelo Programa Interdisciplinar de Desenvolvimento Humano e Tecnologias, área de concentração "Tecnologia nas Dinâmicas Corporais".

Published

2013-11-26

How to Cite

Gomes, N. C., de Barros, A. M., de Freitas, F. P. R., Darido, S. C., & Rufino, L. G. B. (2013). Fights content in elementary school’s early grades: pedagogical practice possibilities in School Physical Education. Motrivivência, (41), 305–320. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2013v25n41p305

Most read articles by the same author(s)