CHILDREN'S EDUCATION IN THE REGULAR NATIONAL BASIS: ASSUMPTIONS AND INTERFACES WITH PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • André da Silva Mello PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo
  • Bethânia Alves Costa Zandominegue PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo
  • Raquel Firmino Magalhães Barbosa PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo
  • Rodrigo Lema Del Rio Martins PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo
  • Wagner Santos PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p130

Abstract

This paper aims at discussing the Children's Education organization within the Regular Curricular National Basis (BNCC), focusing on the permanencies and advances taking in relation to the precedent documents, and analyzing the presence of Physical Education in Children's Education from the assumptions that guide the Base, in interface with researches about pedagogical experiences with this field of knowledge. To do so, it carries out a documental-bibliographic analysis, using as sources the BNCC, the National Curricular Referential for Children's Education, the National Curricular Guidelines for Children's Education and academic-scientific productions belonging to the Physical Education area that approach Children's Education. In the analysis process, the work establishes categories which allow the interlocution among different sources used in this study. Data analyzed offers indications that the assumption present in the BNCC dialogue, not explicitly, with the movements of the curricular component and with the Physical Education academic-scientific production regarding Children's Education.

Author Biographies

André da Silva Mello, PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação Física (UGF-RJ)

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação Física da UFES

 

Bethânia Alves Costa Zandominegue, PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação Física (UFES)

Professor da Universidade Vila Velha

 

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação Física (UFES)

 

Rodrigo Lema Del Rio Martins, PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Educação Física (UFES)

Professor rede municipla de Vitória/ES e da rede estadual de ensino do Espírito Santo

Rua Maria de Oliveira Maresguia, nº 101, Apt 1704, Torre Roma, Praia de Itaparica, Vila Velha/ES, CEP: 29.102-245. 

Wagner Santos, PROTEORIA - Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação (UFES)

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação Física da UFES

References

ALVES, N. Currículos e pesquisas com os cotidianos. In: FERRAÇO, C. E.; CARVALHO, J. M. (Org.). Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades. Petrópolis: DP et Alii. Vitória: Nupec/Ufes, 2012.

ANDRADE FILHO, N. F. Experiências de movimento corporal de crianças no cotidiano da educação infantil. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2011.

ASSIS, L. C de. Por uma perspectiva pedagógica para intervenção da educação física com a educação infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Educação Física e Desportos, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

ASSIS et al. Jogo e protagonismo da criança na educação infantil. Revista Portuguesa de Educação, Minho – Portugal, v. 28, n. 1, p. 95-116, 2015.

AYOUB, E. Reflexões sobre a educação física na educação infantil. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl. 4, p. 53-60, 2001.

______. Narrando experiências com a educação física na educação infantil. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 26, n. 3, p. 143-158, maio 2005.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998.

______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília/DF, 2009.

______. Secretaria de Educação Básica. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. In: BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. p. 80-101.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão preliminar. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 10 mar. 2016.

______. Base Nacional Comum Curricular. Segunda versão revista. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 23 maio 2016.

BARBOSA, R. F. M. Influências brincantes: um estudo sobre a cultura lúdica infantil e desenho animado. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2011.

BUSS-SIMÃO, M. Educação física na educação infantil: refletindo sobre a “hora da educação física". Motrivivência, Florianópolis, n. 25, p. 163-173, jan. 2005.

BUSS-SIMÃO, M. Pesquisa etnográfica com crianças: reflexões sobre o papel do pesquisador. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 14, n. 41, p. 37-59, jan./abr. 2014.

BUSS-SIMÃO, M.; ROCHA, E. A. C. Crianças, infâncias, educação e corpo. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente/SP, v. 14, n. 15, p. 185-204, jan./dez. 2007.

CASTRO, F. B.; KUNZ, E. O controle da subjetividade e das experiências corporais sensíveis: implicações para o brincar e se-movimentar da criança. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 44-57, set. 2015.

CERTEAU, M. Teoria e método no estudo das práticas cotidianas. In: ENCONTRO COTIDIANO, CULTURA POPULAR E PLANEJAMENTO URBANO, 1985, São Paulo, Anais... São Paulo: FAU/USP, 1985. p. 3-19.

______. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

CORSARO, W. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MULLER, F.; CARVALHO, A. M. A. (Org.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.

______. Sociologia da infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DEBORTOLI, J. A. O. Educação física/educação do corpo/educação dos sentidos: novos-velhos e outros discursos na educação infantil. In: SCHINEIDER, O.; ANDRADE FILHO, N. F. (Org.). Educação física para a educação infantil: conhecimento e especificidade. São Cristóvão/SE: Editora UFS, 2008. p. 97-121.

FINCO, D; OLIVEIRA, F. A sociologia da pequena infância e a diversidade de gênero e de raça nas instituições de educação infantil. In: FARIA, A. L. G.; FINCO, D. (Org.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 55-80.

GARANHANI, M. C. Concepções e práticas pedagógicas de educadoras da pequena infância: os saberes sobre o movimento corporal da criança. São Paulo, 2004. Tese (Doutorado em Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

GASPAR, B. S.; RICHTER, A. C.; VAZ, A. F. Das práticas pedagógicas para a educação física infantil de 0 a 3 anos no município de Florianópolis. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 231-251, jan./abr. 2015.

JORGE, R. S.; MELLO, A. S. Análise do projeto institucional como mediador para a intervenção da educação física na educação infantil. In: HOFMANN, A.; VOTRE, S. J. Esporte e educação física ao redor do mundo: passado, presente e futuro. Rio de Janeiro: Editora Gama Filho, 2013. p. 247-263.

KISHIMOTO, T. M. O jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

KLIPPEL, M. V. O jogo na educação física da educação infantil: usos e apropriações em um CMEI de Vitória/ES. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2013.

MARTINS, R. L. D. O Pibid e a formação docente em educação física para a educação infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

MELLO, A. S.; DAMASCENO, L. G. Conhecimento e metodologia do ensino do jogo. Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, Núcleo de Educação Aberta e a Distância, 2011.

MELLO, A. S.; SANTOS, W. Educação física na educação infantil: práticas pedagógicas no cotidiano escolar. Curitiba: Editora CRV, 2012.

MELLO, A. S. et al. Educação física na educação infantil: produção de saberes no cotidiano escolar. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 467-484, abr./jun. 2014.

NUNES, K. R. Práticas curriculares da educação física na educação infantil: um estudo de caso. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória/ES, 2007.

PIMENTEL, A. O método da análise documental: seu uso numa pesquisa historiográfica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.114, p. 179-195, nov. 2001.

ROSA, A. P. Educação física com crianças de seis meses a dois anos de idade: práticas produzidas no cotidiano de um CMEI de Vitória/ES. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2014.

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Aforamento, 2010.

SANTOS, W. et al. Usos e apropriações do jogo em aulas de educação física nos cotidianos da educação infantil. In: MELLO, A. S.; SANTOS, W. Educação física na educação infantil: práticas pedagógicas no cotidiano escolar. Curitiba: Editora CRV, 2012. p. 105-121.

SARMENTO, J. M. Sociologia da infância: correntes e confluências. In: SARMENTO, M. J.; GOUVEA, M. C. S. (Org.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p 1-30.

______. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, R. T.; GARANHANI, M. C. (Org.). Sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013. p. 13-46.

SAYÃO, D. T. Educação física na educação infantil: riscos, conflitos e controvérsias. Motrivivência, Florianópolis, n. 13, p. 221-238, nov. 1999.

______. Corpo e movimento: alguns desafios para a educação infantil. Revista Eletrônica Zero a Seis, n. 5, jan./jul. 2002.

______. Relações de gênero e trabalho docente na educação infantil: um estudo de professores em creche. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005.

SILVEIRA, A. R. F. “Faz melão, faz melancia”: um relato sobre dança, educação infantil e educação física. Revista Eletrônica Zero a Seis, Florianópolis, v. 14, n. 25, jan./jun. 2012.

SILVA, E. G. Educação (física) infantil: se movimentar e significação. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

SIROTA, R. Emergência de uma nova sociologia da infância: evolução do objeto e do olhar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 112, p. 7-31, mar. 2001.

Published

2016-09-21

How to Cite

MELLO, André da Silva; ZANDOMINEGUE, Bethânia Alves Costa; BARBOSA, Raquel Firmino Magalhães; MARTINS, Rodrigo Lema Del Rio; SANTOS, Wagner. CHILDREN’S EDUCATION IN THE REGULAR NATIONAL BASIS: ASSUMPTIONS AND INTERFACES WITH PHYSICAL EDUCATION. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 130–149, 2016. DOI: 10.5007/2175-8042.2016v28n48p130. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n48p130. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Temática

Most read articles by the same author(s)