Neglect, desorientation and continued (desin)formation: resonances in the curricular construction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81049

Abstract

The research that gave rise to this text was carried out by means of an ethnographic case study at a state school in Rio Grande do Sul in Viamão, duration of one academic year, through participant observation, semistructured interviews and documentary analysis. The objective of this article is to identify the tensions and problems involved in the curricular construction process of the final years of elementary school in a state school in Rio Grande do Sul (RS). We understood that political and organizational decisions are key points of tension and problematic in curricular construction. These decisions imply the provision of continuous teacher training in the time and space of the school, as well as in the formulation of constant and different educational and curricular guidelines, and in turn resonate in the conditions and possibilities of autonomy of the school in the sense of its curricular construction.

Author Biographies

Natacha da Silva Tavares, UFRGS

Licenciada em Educação Física-UFRGS

Mestra em Ciências do Movimento Humano- UFRGS

Doutoranda em Ciências do Movimetno Humano -UFRGS

Professora de Educação Física na Rede Básica- Viamão/RS

Elisandro Schultz Wittizorecki, UFRGS

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998), com Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), tendo realizado estágio de doutorado sanduíche no Departamento de Didática e Organização Educativa da Universidade de Barcelona/Espanha (bolsista CAPES). É professor da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, atuando na Graduação no âmbito do curso de Educação Física e como professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. 

Alex Branco Fraga, UFRGS

Licenciado em Educação Física pelo Instituto Porto Alegre da Igreja Metodista (IPA), Mestre e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Titular da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH) da UFRGS.

Denise Grosso da Fonseca, UFRGS

 É Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) com Pós-doutorado no PPGCMH da UFRGS.

Roseli Belmonte Machado, UFRGS

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre em Educação pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA/Canoas (2010). Pós-graduação em Biomecânica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança - ESEFID/UFRGS (2007). Graduada em Educação Física - Licenciatura Plena - pela Universidade Luterana do Brasil - ULBRA/Canoas (2006)

Franciele Roos da Silva Ilha, UFPEL

Professora Adjunta da Escola Superior de Educação Física da Universidade Federal de Pelotas. Pós-Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel); Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), com Estágio Sanduíche na University of Wisconsin (Madison/WI/USA) sob orientação de Thomas Popkewitz. Mestre em Educação (UFSM); Especialista em Educação Física Escolar e em Gestão Educacional (UFSM); Graduada em Educação Fisica pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

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Published

2021-08-31

How to Cite

TAVARES, Natacha da Silva; WITTIZORECKI, Elisandro Schultz; FRAGA, Alex Branco; FONSECA, Denise Grosso da; MACHADO, Roseli Belmonte; ILHA, Franciele Roos da Silva. Neglect, desorientation and continued (desin)formation: resonances in the curricular construction . Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–20, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e81049. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81049. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais

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